روز یکشنبه، دهم دی، بود که الیاس حضرتی، نماینده تهران، در توییتی خبر استعفای حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، را خبری کرد. او در این توییت علت این استعفا را اعتراض به «کاهش بودجه سلامت» عنوان کرد و نوشت: «برای سازمان بیمه سلامت ۱۲ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ تصویب شده که یک‌دوم تا یک‌سوم کمتر از بودجه درخواستی این سازمان است».

هاشمی رفت بودجه آمد!

سلامت نیوز:روز یکشنبه، دهم دی، بود که الیاس حضرتی، نماینده تهران، در توییتی خبر استعفای حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، را خبری کرد. او در این توییت علت این استعفا را اعتراض به «کاهش بودجه سلامت» عنوان کرد و نوشت: «برای سازمان بیمه سلامت ۱۲ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ تصویب شده که یک‌دوم تا یک‌سوم کمتر از بودجه درخواستی این سازمان است».


به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق،در حالی روز گذشته سرپرست وزارت بهداشت از افزایش اعتبار طرح تحول سلامت تا ۲۰ درصد خبر داد که عمده‌ترین علت استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر سابق وزارت بهداشت، «کاهش بودجه سلامت» عنوان شده بود.

 سعید نمکی، سرپرست وزارت بهداشت، در این رابطه خبر داد بسته‌های حمایتی طرح تحول نظام سلامت که شامل حمایت از بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص، به‌خصوص در زمینه دارویی، کاهش هزینه‌های کمرشکن از دوش مردم در خدمات بستری و ماندگاری پزشک در نقاط محروم است، قطعا تأمین خواهد شد. او همچنین افزود: «در سال آینده هم نسبت به سال قبلی، تأمین هزینه قابل‌توجهی حداقل در طرح تحول نظام سلامت خواهیم داشت و این افزایش بین ۱۵ تا ۲۰ درصد خواهد بود. طرح تحول نظام سلامت، مطمئنا به‌سرعت و با قدرت ادامه خواهد یافت و قطار طرح تحول را در هیچ ایستگاهی متوقف نخواهیم کرد، بلکه آن را در طول حرکت تعمیر می‌کنیم».

روز یکشنبه، دهم دی، بود که الیاس حضرتی، نماینده تهران، در توییتی خبر استعفای حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، را خبری کرد. او در این توییت علت این استعفا را اعتراض به «کاهش بودجه سلامت» عنوان کرد و نوشت: «برای سازمان بیمه سلامت ۱۲ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ تصویب شده که یک‌دوم تا یک‌سوم کمتر از بودجه درخواستی این سازمان است».

در کنار بحث بودجه سلامت، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که ماجرا به بحث پرداخت پاداش بازنشستگان وزارت بهداشت هم مربوط بوده است.

این گمانه‌زنی‌ها پس از انتشار ویدئویی از قاضی‌زاده‌هاشمی مطرح شد. در این ویدئو وزیر بهداشت می‌گوید: «مشکلی که بود و تصمیم من را جدی کرد، برای ادامه ندادن همکاری، پاداش بازنشستگان بود. چقدر ما دویدیم دنبالش. نمی‌شود در یک خانواده‌ای یکی عضو آموزش‌و‌پرورش است، یکی عضو وزارت بهداشت، آن یکی پاداش بازنشستگی‌اش را تا امسال بگیرد؛ ولی این یکی از سال ۹۴ نگیرد؟ شما که مال وزارت علوم را دادید، چرا مال ما را ندادید؟»

این سخنان نشان می‌داد در این ماجرا پای محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در میان است. زمانی که علی نوبخت، برادر محمدباقر نوبخت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اقدام قاضی‌زاده‌هاشمی را «فرار به جلو» خواند و به‌شدت از او انتقاد کرد و گفت: «طرح استیضاح وزیر بهداشت در دستور کار مجلس قرار داده شده است» این گمانه‌زنی‌ها قوت گرفت.

علی نوبخت با بیان اینکه بودجه بخش سلامت و وزارت بهداشت امسال افزایش یافته، عنوان کرد: «من مخالف افزایش بودجه وزارت بهداشت هستم، زیرا معتقدم زیادی بودجه به این وزارتخانه داده شده است و این پول در این وزارتخانه حیف‌ومیل می‌شود. اگر ما تحریم هستیم و دارو و تجهیزات پزشکی نباید برسد، آقای وزیر بیاید؛ چه در دولت و چه در مجلس با استدلال بودجه دریافت کند و مشکل مردم را برطرف کنند؛ فرارکردن معنا ندارد».

در پی استعفای قاضی‌زاده‌هاشمی از وزارت بهداشت و طرح برخی اعتراضات او به بودجه تخصیصی به این وزارتخانه، ۱۲ دی‌ماه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، با ادبیاتی بسیار تند وزیر بهداشت را به زیاده‌خواهی متهم کرد و گفت: «بنده هم می‌توانم در جمع بازنشستگان شرکت کنم و بگویم پول به شما داده نشده، اگر الان و با دستمالی اشکم را هم پاک کنم؛ اینکه مشکل بازنشستگان را حل نمی‌کند.

چطور شد بازنشستگان دو تا دستگاه دیگر حل شد، اما این بازنشستگان حل نشد؟» نوبخت همچنین با اشاره به جدال‌های گذشته وزارت بهداشت با وزارت رفاه علی ربیعی اظهار کرد: «مدتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دکتر ربیعی زحمتکش مورد خطاب بود. اصلا آن سازمان بیمه سلامت هم کنده و به وزارت بهداشت برده شد. اگر می‌خواهید، سازمان برنامه‌وبودجه را هم بکنیم و ببریم آنجا بگذاریم؟

می‌خواهید ما هم مستعفی شویم. این‌ها که مشکل کشور را حل نمی‌کند. عده‌ای از نظر سیاسی به دنبال آن نروند که بگویند علت ناراحتی وزیری آن است که مقداری که پول می‌خواهد را به او نداده‌ایم، چراکه ما آن‌قدر پول نداریم که به او بدهیم، با همین اعتبارات موجود نیز می‌توان به‌گونه‌ای عمل کرد که بدهی بالا نیاورد». البته قاضی‌زاده‌هاشمی نیز در مقابل این سخنان ساکت نماند و در آخرین جلسه شورای معاونان به تشریح علل استعفای خود پرداخت و با بیان برخی سخنان درباره ریخت‌وپاش‌های مالی در طرح تحول سلامت گفت: کل پول‌هایی که برای طرح تحول سلامت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم هزینه شده به اعتراف دوستان در سازمان برنامه ۱۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و عدد‌هایی که می‌گویند خلاف واقع است.

او همچنین در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: «۳۵ هزار میلیارد تومان صرف مؤسسات مالی و اعتباری فاسد کردند، کسانی که نزول‌خوار، رباخوار و فاسد بودند و مؤسساتی مانند ثامن‌الحجج از اسم ائمه سوءاستفاده کردند و دکتر روحانی در سخنرانی عمومی فرمودند که ۳۵ هزار میلیارد تومان صرف این مؤسسات شد. ببینید این مؤسسات چه آبرویی از کشور بردند، دو سال مردم بیچاره را در برف، باران و گرما از سالنی به سالن دیگر بردند، این مردم در خیابان چادر می‌زدند و در نهایت از جیب این مردم ۳۵ هزار میلیارد برداشتیم، به آن‌ها هیچ نگفتیم و باافتخار گفتیم که مسئله را مدیریت کردیم. شما بروید سازمان برنامه‌وبودجه، از نگهبان‌های محترم، مسئولان طبقات و آسانسور بپرسید که خداوکیلی در بین وزرا کدام‌یک از بقیه بیشتر به اینجا رفت‌وآمد کرده است. برای ما مهم نبود که پیش چه کسی و چه‌وقت برویم، این افراد شب عید، پنجشنبه، جمعه و آخر سال از دست رفت‌وآمد‌های ما خسته شده بودند و بار‌ها به من می‌گفتند بالاخره شما باید بروید با فلانی صحبت کنید و من در جواب می‌گفتم چه فرقی می‌کند، مهم این است که کارم راه بیفتد». طرح سلامت که از ابتدای دولت یازدهم اجرا شد، هزینه‌های درمان را برای شهروندان به شکل چشمگیری کاهش داد.

قاضی‌زاده‌هاشمی از جمله وزرایی است که به‌شدت پرکار بود و سفر‌های استانی فراوانی داشت، مواجهه مستقیم او با مردم در سفر‌های مختلف بار‌ها خبرساز و گاهی حاشیه‌ساز شده بود. باوجوداین طرح تحول سلامت که با نام قاضی‌زاده‌هاشمی گره خورده است، مخالفان فراوانی هم دارد. این مخالفان بیشتر در میان جامعه پزشکی و پرستاری کشور هستند. مخالفان معتقدند این طرح به اتلاف منابع انجامیده و تاکنون نتوانسته به اهداف خود برسد.

پرداخت‌های معوقه بیمارستان‌ها به پرسنل و پرداخت‌های معوقه بیمه‌ها به پزشکان و بیمارستان‌ها هم از دیگر انتقاداتی است که به این طرح وارد شده. در سال‌های گذشته قاضی‌زاده‌هاشمی و وزارت بهداشت بار‌ها برای اجرای طرح سلامت با بیمه‌ها و وزارت رفاه دچار اختلاف شده‌اند. این اختلافات در زمان وزارت علی ربیعی در وزارت رفاه به اوج خود رسیده بود تا جایی که در دولت دوازدهم قاضی‌زاده‌هاشمی برای ماندن در دولت شروطی را مطرح کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha