دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 26220
سلامت نیوز :رییس انجمن دیابت گفت: دیابتی‌هابه ویژه بیمارانی كه دیابت خود را كنترل نكرده‌اند در مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها احتیاط كنند.

دكتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: دیابتی‌هایی كه قند خون آنها به خوبی كنترل نشده است بیشتر احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را دارند چون سیستم دفاعی بدن آنان نسبت به سایر افراد ضعیف‌تراست در نتیجه بدنشان نمی‌تواند با بسیاری از باكتری‌ها مقابله كند.


رییس انجمن دیابت تاكید كرد: دیابتی‌هایی كه بیماری آنان به‌ خوبی كنترل نشده است در صورت ابتلا به بیماری‌های عفونی لازم است به پزشك مراجعه كنند چون ممكن است نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیك نداشته باشند اما اگر استفاده از آنتی‌بیوتیك برای آنان لازم باشد، پزشك داروی موثر را برای این بیماران تجویز می‌كند.


وی با بیان اینكه دیابتی‌ها باید از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك‌ها بپرهیزند، گفت: یكی از عوارض ناشی از دیابت ابتلا به بیماری‌های كلیوی است، بنابراین این‌گونه بیماران باید زیرنظر پزشك، آنتی‌بیوتیك مصرف كنند چرا كه كلیه یكی از راه‌های دفع آنتی‌بیوتیك است.

رجب در پایان در پاسخ به این پرسش كه آیا آماری درباره مصرف نابجای آنتی‌بیوتیك‌ها از سوی بیماران كلیوی وجود دارد، اظهار كرد: چنین آماری در ایران موجود نیست البته با توجه به شیوع مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك ها در كشور، استفاده نابجا از این نوع داروها در بین دیابتی‌ها نیز بیش از حد استاندارد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha