نادی، حقوقدان: رأی نیاوردن طرح کودک همسری نشان می‌دهد اراده‌ای برای تغییر این وضع وجود ندارد.

ازدواج جدی‌تر است یا رای دادن و رانندگی

سلامت نیوز:نادی، حقوقدان: رأی نیاوردن طرح کودک همسری نشان می‌دهد اراده‌ای برای تغییر این وضع وجود ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، یک حقوقدان با بیان اینکه طرح کودک همسری رأی نیاوردن طرح کودک همسری در کمیسیون قضایی مجلس، اتفاق خوبی نیست، گفت این رای منفی نشان می‌دهد که اراده‌ای برای تغییر وضع در این زمینه وجود ندارد.

مونیکا نادی اظهار کرد: هر یک از اعضای کمیسیون قضایی دلیل جداگانه‌ای را برای رد این طرح مطرح کرده‌اند و اصلا معلوم نیست دلیل اصلی مخالفت با این طرح دقیقا چه موردی است.

این حقوقدان درباره ضرورت به سرانجام رسیدن طرح کودک‌همسری گفت: واقعیتی که در کشور ما وجود دارد این است که اکنون دیگر برای ازدواج نباید صرفا بلوغ جسمی و جنسی ملاک ازدواج باشد و ملاک ازدواج باید به سمت بلوغ عقلی برود. باید بپذیریم وقتی کودکان بدون اینکه به رشد عقلی و آمادگی روانی رسیده باشند، وارد رابطه ازدواج ‌شوند هم به حقوق کودکی‌اش لطمه وارد می‌شود و هم اینکه ناگهان به دنیای بزرگسالی وارد می‌شوند که مشکلات و تبعات شدیدتری برایش دارد.

نادی با بیان اینکه ازدواج کودکان دو دلیل عمده فرهنگی و اقتصادی دارد، گفت: برخی کودک‌همسری‌ها به دلیل مسایل فرهنگی و آداب و رسوم خاص است و برخی از این ازدواج‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌هاست.

او با تأکید بر اینکه ازدواج در سنین کودکی آسیب‌زا است، بیان کرد: این کودکان وارد زندگی‌هایی می‌شوند که آمادگی پذیرش آن را ندارند و برای آنان هزاران مشکل به وجود می‌آید از جمله اینکه بعدها متوجه می‌شوند که این ازدواج باب میلشان نبوده است که این موضوع نیز مشکلات خود را به دنبال دارد.

مگر می‌شود دختر 13 ساله که نمی‌تواند رأی دهد وارد رابطه ازدواج شود

نادی تصریح کرد: مگر می‌شود دختر 13 ساله که عقل ندارد و نمی‌تواند رأی دهد، نمی‌تواند در امور مالی خود دخل و تصرف کند، نمی‌تواند رانندگی کند، وارد رابطه ازدواج شود. ازدواج رابطه‌ای جدی‌ است و باید فرهنگ را اصلاح کرد. اگر در مناطقی که فرهنگ ازدواج کودکان وجود دارد، آگاهسازی نکنیم در حق آنان ظلم کرده‌ایم.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در طرح کودک‌همسری افزایش حداقلی سن ازدواج مطرح شده است، گفت: طبق این طرح قرار است ازدواج‌ دختران زیر 13 سال و پسران زیر 15 سال به طور کلی ممنوع شود بنابراین به این معنی نیست که کودک‌همسری از بین می‌رود بلکه حداقلی برای آن تعیین شده که یک گام رو به جلو است.

او در ادامه با اشاره به ایراداتی که به طرح کودک‌همسری گرفته شده است، گفت: یکسری ایرادات شرعی به طرح گرفته شده است و فکر می‌کنم مطرح‌کنندگان طرح، این ایرادات را برطرف کردند. از طرفی واقعیت این است که در فقه نیز پیش‌بینی شده است که می‌توانیم احکام را بر حسب مقتضیات زمان و مکان بررسی کنیم. برای این طرح نیز از فقها فتاوایی اخذ شده است که بلوغ عقلی را ملاک ازدواج قرار دهند اما متاسفانه خیلی مورد پسند قرار نگرفت و باز هم ایرادات شرعی به طرح گرفته شد.

نادی تصریح کرد: یکسری‌ هم اعلام کردند که طرح کودک‌همسری الگوبرداری از غرب است در صورتی که اینگونه نیست و کودک‌همسری یک آسیب است که پیامدهای آن را می‌بینیم و می‌توانیم جلوی آن را بگیریم. برخی هم گفتند که دامنه ابتلای این ازدواج‌ها در جامعه کم است و نیاز به قانون ندارد؛ در صورتی که اکنون قانون در قالب ماده 1041 وجود دارد و طرح کودک‌همسری صرفا یک طرح اصلاحی در قالب این ماده قانونی است.

قانون زمینه‌ساز فرهنگ و نگرش مثبت در جامعه است

این حقوقدان با تأکید بر اینکه نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را از هم تفکیک کرد، گفت: آسیب‌های اجتماعی زنجیره‌وار است و ازدواج کودکان نیز یکی از این آسیب‌هاست. عده‌ای هم در مخالفت با طرح کودک‌همسری گفتند که این طرح جامع نیست و باید بر حسب سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلف مناطق، تنظیم شود در صورتی که طرح جامعی است و به نظر می‌رسد که اگر درک کنیم ازدواج کودکان یک آسیب است دیگر نیازی نیست که طبقه‌بندی کنیم و بگوییم که بر حسب مناطق باشد بلکه اگر در رسوم مناطق مختلف اینگونه ازدواج‌ها وجود دارد، باید آگاهسازی کنیم و آموزش دهیم نه اینکه قانون خاصی را برای آنجا تدوین کنیم.

او با بیان اینکه قانون وقتی تغییر کند، می‌تواند ایجادکننده فرهنگ یک جامعه باشد، اظهار کرد: البته قانون به تنهایی در آسیب‌های اجتماعی قابل پیشگیری نیست اما زمینه‌ساز فرهنگ و نگرش مثبت در جامعه است. بنابراین می‌توان در کنار قانون با آموزش و اطلاع‌رسانی از این آسیب‌ها جلوگیری کرد.

نادی یادآور شد: شواهد ازدواج‌های در سنین پایین نشان می‌دهد پسرانی که زود ازدواج می‌کنند به دنبال مشاغل با کیفیت نیستند و چون مهارتی ندارند تن به مشاغل سخت می‌دهند و این موضوع به دنبال خود آسیب‌های زیادی دارد. از طرفی اینگونه ازدواج‌ها تبعاتی دارد از جمله اینکه دختران و پسران خیلی زود از یکدیگر دلزده می‌شوند، طلاق عاطفی دارند، دختران بارداری‌هایی دارند که سلامت جسمی آنها را به خطر می‌اندازد و مهم‌تر اینکه حق کودکی از این کودکان گرفته می‌شود.

رأی نیاوردن طرح کودک همسری اتفاق خوبی نیست

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: رأی نیاوردن طرح کودک همسری در کمیسیون قضایی مجلس، اتفاق خوبی نیست و نشان می‌دهد که اراده‌ای برای تغییر این وضع وجود ندارد و آسیب ازدواج کودکان دیده نشده است. متاسفانه خیلی وقت‌ها آسیب‌های اجتماعی با نگاه سیاسی دیده می‌شود در حالی که نباید این طور شود.

او درباره تدوین طرحی جامع‌تر از سوی مجلس در زمینه کودک‌همسری گفت: امیدوارم اگر قرار است طرح جامعی تدوین شود به نفع کودکان باشد و طرحی دارای کمترین مشکل تصویب شود. البته ایراداتی که اکنون به این طرح گرفته شده است قابل حل است. .

مجلس شورای اسلامی روز 4 مهرماه سال جاری یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی را تصویب کرد که در تبصره این طرح حداقل سن ازدواج در دختران را 15 و پسران را ۱۸ سال تعیین کرده بود. طرح که بر اساس آن، حداقل سن ازدواج برای دختران، 15 و برای پسران ۱۸ سال پیش‌بینی شده است اگر به سرانجام برسد ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال مطلقا ممنوع خواهد شد. طرح مذکور برای بررسی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی بررسی شده و به گفته حجت الاسلام نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی این طرح به دلیل کامل نبودن رد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha