اگر پایمان به بیمارستان برسد یا همراه مریضی باشیم، همه می‌خواهیم دردهایمان را پزشک معالجه کند. بیمار و همراه بیمار نگاهشان به پزشک معالج است اما وای به حال روزی که این درد درمان نشود یا احساس کنیم که پزشک کمتر توجهی به مریض ما داشته آن وقت این پرستار است که در تیررس خشم ما قرار می‌گیرد.

پرستاران با حقوق 2/5 میلیونی به مهاجرت فکر می کنند

سلامت نیوز:اگر پایمان به بیمارستان برسد یا همراه مریضی باشیم، همه می‌خواهیم دردهایمان را پزشک معالجه کند. بیمار و همراه بیمار نگاهشان به پزشک معالج است اما وای به حال روزی که این درد درمان نشود یا احساس کنیم که پزشک کمتر توجهی به مریض ما داشته آن وقت این پرستار است که در تیررس خشم ما قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،هر چه داد و فریاد است بر سر پرستار می‌زنیم تا بلکه او بتواند عزیز ما را نجات دهد. این فریادها گاهی با خشم بسیاری همراه می‌شود تا جاییکه هرازگاهی عکس‌هایی در صفحات مجازی هم منتشر می‌شود و ما می‌خوانیم و می‌بینیم که پرستاری از سوی بیمار یا همراه بیمار مورد حمله قرار گرفته است. این حوادث در حالی در بیمارستان‌های کشور اتفاق می‌افتد که پرستاران مشکلات بسیاری در کار خود دارند. فقط کافی است سری به بیمارستان‌های بزرگ و کوچک این شهر بزنیم  تا متوجه شویم که پرستاران در شرایط طاقت فرسایی کار می‌کنند. فقط یک یا دو پرستار بر بالین ده‌ها بیمار وجود دارد که همین موضوع هم، مشکلاتی را به وجود می‌آورد که نتیجه آن، افت کیفیت خدمات پرستاری شده است.

شیفت‌های شبانه به همراه اضافه کاری‌های اجباری، دست به دست هم داده تا شاهد چهره‌های خسته پرستاران باشیم. در همین حال، تبعیض در پرداخت‌ها و عدم توجه به مشکلات حرفه پرستاری، انگیزه را برای خدمت پرستاری کم کرده است. اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران، سختی کار و آسیب‌های روانی و جسمی پرستاران، ضعف امنیت شغلی، کمبود پرسنل پرستاری، ناکافی بودن حقوق و مزایا، دیده نشدن برخی تکالیف جاری درپرداخت‌ها از جمله مشکلات و دغدغه‌های پرستاران کشور است. همین مشکلات حالا موجب شده تا بسیاری از فارغ‌التحصیلان پرستاری به‌جای آنکه بمانند رفتن را به دیگر کشورها ترجیح دهند. موضوعی که محمد شریفی دبیرکل خانه پرستاران هم بر آن اشاره می‌کند و می‌گوید: وضعیت پرستاران سال به سال بدتر می‌شود. شرایط کار پرستاران بسیار سخت است و ما در بیمارستان‌ها با کمبود نیرو مواجه هستیم.

همین موضوع موجب شده تا فشار کار بر پرستاران بیشتر شود. یعنی بسیاری از پرستاران در کشور بعد از مدتی از کار افتاده می‌شوند، برخی‌های دیگر با فشار روحی روانی بالایی کار می‌کنند و عده‌ای هم تغییر شغل می‌دهند یا مهاجرت می‌کنند. متأسفانه ما در ایران به ازای هر هزار نفر 06/1 نفر پرستار داریم این درحالی است که در استرالیا به ازای هر هزار نفر 12 پرستار، در دانمارک 17 پرستار، در فنلاند 15 پرستار و ارمنستان 5 پرستار وجود دارد. نبود پرستار در کشور بحرانی و البته خجالت آور است.


وی با اشاره به اینکه 20 هزار فارغ‌التحصیل پرستاری بیکار وجود دارد اعلام می‌کند: کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی کشور، شرایطی را رقم زده است که خدمات پرستاری از کیفیت مطلوب برخوردار نباشد و این نکته‌ای است که پرستاران نیز، آن را قبول دارند و می‌پذیرند که کار طاقت فرسا، مشکلاتی را برای نیروهای پرستاری و دریافت‌کنندگان خدمت به وجود بیاورد. این یعنی بیمارانی که برای معالجه به بیمارستان مراجعه می‌کنند خدمات مناسبی دریافت نمی‌کنند و خیلی هاشان از وضعیت پرستاری در کشور گله‌مند هستند.


شریفی مقدم با اشاره به مهاجرت پرستاران به کشورهای مختلف به ویژه استرالیا می‌گوید: بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا برای تأمین کادر بخش سلامت خود هر ساله فراخوان پرستار می‌دهند این فراخوان برای استرالیا بیشتر است بر اساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده بیشتر فارغ‌التحصیلان پرستاری به کشور استرالیا مهاجرت می‌کنند چرا که در این کشور هم حقوق بالای 4 هزار دلار دریافت می‌کنند و هم شرایط کاری خوبی دارند.


دبیر کل خانه پرستار درباره پرداخت معوقات پرستاران می‌گوید: مطالبات پرستاران چند ماهی است که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت نشده است. اکنون در پرداخت‌های جامعه پرستاری مشکلاتی وجود دارد و مطالباتی که در قالب کارانه به پرستاران تعلق می گیرد بیش از یک سال است که پرداخت نشده است. همچنین اوضاع فعلی اقتصاد و مشکلات اقتصادی فشار مضاعفی را بر جامعه پرستاری وارد کرده است، حقوق 2.5 تا 3 میلیون تومان برای پرستاران با توجه به ساعاتی که کار می‌کنند بسیار ناچیز است و با افزایش قیمت‌هایی که در کشور پیش آمده است، مشکلات جامعه پرستاری را چند برابر کرده است. از طرفی پرستاران در معرض بیشترین خطرها قرار دارند به طوری که اخبار ضرب و جرح پرستاران از سوی بیماران یا همراه بیماران را بیش از گذشته مشاهده می‌کنیم.


به گفته او پرستاران در طرح تحول سلامت دیده نشده‌اند و بویژه در زمینه پرداخت حقوق و مزایا تفاوت‌ها زیادی است که امیدواریم اصلاحات اساسی انجام شود. شریفی مقدم درباره تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌گوید: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب سال 86 است بر اساس این قانون دو وزارتخانه رفاه و بهداشت می بایست پس از 6 ماه با همکاری نظام پرستاری آیین‌نامه اجرایی را تهیه می‌کردند، اما با گذشت بیش از ده سال این قانون بدون اجرا مانده و هرچه اعتراض می‌کنیم، مسئولان نبود بودجه را بهانه می‌کنند.

کمبود150 هزار پرستار

مسئولان وزارت بهداشت درباره تعداد و مشکلات پرستاران می‌گویند هنوز آمار دقیقی از تعداد پرستار در کشور وجود ندارد، اما در حال حاضر تعداد پرستارانی که در سیستم وزارت بهداشت ارائه خدمت می‌کنند، حدود 90 هزار نفر است. بر این اساس شاخص‌ تعداد پرستارمان نسبت به تعداد تخت نیز یک است؛ یعنی به ازای هر تخت بیمارستانی در شبانه‌روز یک پرستار داریم با این حال کشور نیاز به 150 هزار پرستار دارد. موضوعی که مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌های انسانی پرستاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت بر آن اشاره می‌کند: طبق آمارها از سال 93 تا ابتدای سال 97 حدود 28 هزار پرستار جذب کرده‌ایم و امیدواریم این روند تا سال آینده ادامه یابد.احمد نجاتیان افزود: بر اساس این استاندارد، میزان کمبود نیروی پرستار در کشور، حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر است.

در عین حال در حال حاضر کل کادر پرستاری وزارت بهداشت در کشور نیز ۱۲۵ هزار نفر است و شاخص آن هم ۱.۵ به ازای هر تخت است که باید به استاندارد ۲.۵ به ازای هر تخت برسیم.وی در پاسخ به اینکه بسیاری از پرستاران می‌گویند آنها در طرح تحول سلامت دیده نشده‌اند، اظهار می‌کند: این موضوع را به وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند پرستاران بیشتر از تعرفه‌ها گله دارند. ما هم در وزارت بهداشت این موضوع را مورد توجه قرار داده‌ایم.نجاتیان درباره بحث کارانه پرستاران می‌گوید: اقدامی که در وزارت بهداشت برای منظم کردن این پرداخت‌ها انجام شد، این بود که دستور داده شد اضافه‌کار از کارانه جدا شود. به هر حال پرستاران ما به نوعی اضافه‌کار اجباری دارند و بر همین اساس باید اضافه‌کارهایشان به‌موقع پرداخت شود. بنابراین پرداخت اضافه‌کار را از کارانه جدا کردیم تا این اتفاق بیفتد. در عین حال کارانه‌ها هم باید به‌موقع پرداخت شوند که به‌زودی دانشگاه‌ها با گشایش‌هایی که ایجاد می‌شود، معوقات پرستاران را خواهند پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha