یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 262317

سال‌هاست اقدامات انجام شده برای ریشه کن شدن بیماری‌های واگیردار توانسته آمار ابتلا به این بیماری‌ها را به حداقل و در برخی موارد به صفر برساند اما کارشناسان همواره هشدار می‌دهند که ریشه کن شدن بیماری‌های واگیردار مساوی است با شیوع بیماری‌های غیرواگیر. بیماری‌هایی نظیر فشارخون بالا، دیابت، سرطان‌ها و سکته‌های مغزی و قلبی همگی بیماری‌های غیرواگیری هستند که زندگی انسان عصر حاضر را تهدید می‌کند. این روزها اما با هشدارهایی در خصوص وقوع سونامی سکته مغزی در کشور مواجه هستیم.

با سونامی سکته مغزی مقابله کنیم

سلامت نیوز: سال‌هاست اقدامات انجام شده برای ریشه کن شدن بیماری‌های واگیردار توانسته آمار ابتلا به این بیماری‌ها را به حداقل و در برخی موارد به صفر برساند اما کارشناسان همواره هشدار می‌دهند که ریشه کن شدن بیماری‌های واگیردار مساوی است با شیوع بیماری‌های غیرواگیر. بیماری‌هایی نظیر فشارخون بالا، دیابت، سرطان‌ها و سکته‌های مغزی و قلبی همگی بیماری‌های غیرواگیری هستند که زندگی انسان عصر حاضر را تهدید می‌کند. این روزها اما با هشدارهایی در خصوص وقوع سونامی سکته مغزی در کشور مواجه هستیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،دبیر علمی یازدهمین کنگره سکته مغزی در این باره به «ایران» می‌گوید: هرچند آمار دقیقی در مورد تعداد سکته‌های مغزی در کشور وجود ندارد اما شواهد و برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه حدود 70 تا 100 هزار مورد جدید سکته مغزی در ایران رخ می‌دهد به عبارت دیگر می‌توان گفت هر 5دقیقه یک نفر دچار سکته مغزی می‌شود.


دکتر سید حسین آقامیری با هشدار در مورد وقوع سونامی سکته مغزی در ایران تأکید می‌کند: جمعیت ایران رو به سالمندی است و از آنجایی که سن یک عامل خطر غیرقابل تغییر در سکته مغزی است می‌توان گفت در سال‌های آینده به‌سمت سونامی سکته مغزی پیش خواهیم رفت.وی با اشاره به عوامل خطر مؤثر بر بروز سکته مغزی، می‌افزاید: افزایش سن، فشارخون، دیابت، استعمال سیگار و الکل و چاقی از فاکتورهای خطر قابل تغییر در بروز سکته مغزی است و باید اقدامات پیشگیرانه و هشدارهای لازم در این زمینه به مردم ارائه شود.


این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه زیرساخت‌های درمان، برای سکته مغزی به طور کامل در کشور وجود ندارد، خاطرنشان می‌کند: سکته مغزی، اولین عامل ناتوانی در کشور به شمار می‌آید و البته به‌عنوان دومین عامل مرگ بعد از بیماری‌های قلبی عروقی نیز شناخته شده است. بنابر این توجه به پیشگیری و درمان بموقع این بیماری امری حائزاهمیت است.دکتر آقامیری ادامه می‌دهد: تغییر سبک زندگی و استفاده از رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات و فیبر در کنار ورزش و فعالیت‌های فیزیکی و همچنین ترک استعمال دخانیات بسیاری از عوامل خطر مؤثر بر بروز سکته‌های مغزی را کنترل کرده و مانع بروز سکته خواهد شد.
وی خاطرنشان می‌کند: تغییر ناگهانی در تکلم، ضعف دست و پا و انحراف صورت نشانه‌های سکته مغزی است که باید جدی گرفته شود. برای پیشگیری از بروز عوارض ماندگار این مشکل باید بیمار را در زمان طلایی یعنی 4 ساعت و نیم اول پس از بروز نشانه‌ها به مراکز درمانی مجهز منتقل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha