رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: 3 داروی جدید با منشأ بیوتكنولوژی برای مبتلایان به ام.‎اس. و تالاسمی و برای اولین بار 4 داروی نانوتكنولوژی ایرانی كه برای درمان سرطان و شیمی‏درمانی كاربرد دارد، تا 2 ماه دیگر رونمایی می‌شود.

سلامت نیوز :رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: 3 داروی جدید با منشأ بیوتكنولوژی برای مبتلایان به ام.‎اس. و تالاسمی و برای اولین بار 4 داروی نانوتكنولوژی ایرانی كه برای درمان سرطان و شیمی‏درمانی كاربرد دارد، تا 2 ماه دیگر رونمایی می‌شود.

احمد شیبانی در مراسم رونمایی از مركز اطلاع‌رسانی دارو و سموم كه صبح امروز (دوشنبه) در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: متأسفانه از نظر مصرف دارو در جایگاه خوبی قرار نداریم به طوری كه تعداد دارو در هر نسخه با وجود كاهش به 3.2 رسیده است كه البته در سال 87 این میزان 3.4 دارو در هر نسخه بود.

وی افزود: در حال حاضر هنوز 4 قلم از 10 قلم داروی پرمصرف كشور مربوط به آنتی‌بیوتیك‌ها است كه باید به كمك مركز اطلاع‌رسانی دارو و سموم در این میزان تغییراتی ایجاد كرد.

شیبانی تصریح كرد: این مركز كمك می‌كند تا مردم بتوانند داروهای كمیاب را پیدا كنند و همچنین بتوانند اثرات دارو را از متخصصان بپرسند.

وی اضافه كرد: در چرخه درمان توسط پزشك، داروساز و بیمار، داروساز نقش مهمی دارد لذا ارتباط مردم به واسطه مراجعه به داروخانه‌ها بیشتر از دو مورد دیگر است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: آمار سال 88 نشان می‌دهد كه 3 هزار و100 میلیارد تومان دارو وارد بازار دارویی كشور شد لذا باید تجویزها منطقی شود و داروهای نسخه‌ای بدون نسخه به مردم داده نشود اما متأسفانه این اتفاق می‌افتد.

*جلوگیری از فروش دارو بدون نسخه در داروخانه‌ها كار فرهنگی و اخلاقی می‌خواهد

شیبانی یادآور شد: حل این مشكل كار جمعی می‌خواهد البته بازرسی هم لازم دارد و نحوه نظارت ما بازرسی‌ها و گزارشات است اما این مسئله باید بیشتر از طریق فرهنگی و اخلاقی حل شود.

وی گفت: 09624 سامانه اطلاع‌رسانی دارو است كه مردم می‌توانند مشكلات دارویی خود را با آن مطرح كنند و البته از شهرستان هم می‌توانند تماس بگیرند.

شیبانی درباره حق فنی داروخانه‌ها یادآور شد: منتظریم میزان حق فنی داروخانه ها در سال جدید اعلام شود و طبق قانون مجلس اختیار تعرفه‌گذاری خدمات پزشكی در بخش خصوصی و دولتی در اختیار وزارت بهداشت است كه منتظریم اعلام شود اما حذف آن كه قرار بود قبلاً انجام شود، منتفی شد.

وی گفت: طرحی را در مجموعه دارو در حال برنامه‌ریزی هستیم با نام طرح سجاد (سامانه جامع اطلاعات دارویی) كه این اطلاعات دارویی كه در حال حاضر به صورت شبكه نیست و كمبودهای دارویی اعلام نمی‌شود، می‌تواند لحظه‌ای و ثانیه‌ای اطلاعات دارویی كمیاب را در اختیار مردم قرار دهد.

* نمی‌دانم چقدر كمبود دارو داریم

شیبانی در پاسخ به این سؤال كه آیا رئیس سازمان غذا و دارو می‌داند چه مقدار دارو كم داریم، گفت: نمی‌دانم چرا كه یك‏سری از كمبودها مقطعی است و به علت حمل و نقل و ترخیص مواد اولیه اتفاق می‌افتد اما در حال حاضر میزانی از كمبودهای دارویی به ما منعكس نشده است.

وی خاطرنشان كرد: دارویی با منشأ گیاهی با نام اسپینال زد كه 12 سال كار كارشناسی در شركت داروپخش روی آن انجام شد و مطالعات بالینی آن در مركز گوارش دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام گرفت، در حال حاضر در مرحله صدور پروانه است.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: امسال 3 داروی جدید با منشأ بیوتكنولوژی و 4 قلم دارو با منشأ نانوتكنولوژی وارد بازار خواهند شد كه داروهای بیوتكنولوژی بیشتر برای مصارف بیماری‌های ام.اس. و تالاسمی است و داروهای نانوتكنولوژی عمدتاً برای مصارف سرطانی و شیمی درمانی است كه تا 2 ماه آینده رونمایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha