دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴
کد خبر: 26240
سلامت نیوز: مدیر جهاد كشاورزی قزوین گفت: در راستای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی، هشت واحد كلینیك گیاه‌پزشكی در این استان فعال شده‌ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد كشاورزی استان قزوین، ولی گودرزوند چگینی بیان داشت: در حال حاضر هشت واحد كلینیك گیاهپزشكی در شهرستان قزوین فعال است.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت اجرای اصل 44 قانون اساسی، این تعداد واحدهای كلینیك گیاهپزشكی در راستای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امور به بخش خصوصی در این شهرستان راه‌اندازی شده است و هم‌اكنون 18 نفر از كارشناسان بخش كشاورزی در این كلینیك مشغول فعالیت هستند.
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان قزوین اعلام كرد: فعالیت اصلی كلینیك‌های گیاهپزشكی بازدید از مزارع، باغات و ردیابی و پیش آگاهی آفات مختلف است كه به محض ظهور آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز توصیه‌های فنی را برای مبارزه بهتر به كشاورزان دارند.
وی هدف از راه‌اندازی كلینیك‌های گیاهپزشكی در این شهرستان را كاهش مصرف سموم، استفاده بهینه از سموم آفات نباتی و تولید محصول سالم عنوان كرد.
چگینی یادآور شد: شهرستان قزوین دارای 76 هزار هكتار اراضی كشاورزی است كه سالانه 325 هزار تن محصولات زراعی و باغی در این شهرستان تولید می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به احداث بانك نشاء برنج برای نخستین بار در استان قزوین اظهار داشت:
با توجه به احداث بانك نشاء برنج در قزوین پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی 90 ـ 89 بانك نشاء برنج، حدود 30 هكتار از مزارع منطقه را زیر پوشش قرار دهد.
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان قزوین اضافه كرد: برای راه‌اندازی بانك نشاء برنج در این شهرستان، اعتباری افزون بر یك میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.
وی خاطرنشان كرد: هرساله حدود 3 هزار و 500 هكتار از مزارع آبی استان قزوین زیر كشت انواع برنج‌های مرغوب و معطر می‌رود كه حدود 80 درصد آن با دستگاه‌های نشاء كار انجام می‌شود.
چگینی در خصوص مزایای بانك نشاء برنج توضیح داد: صرفه‌جویی 50 درصدی در میزان مصرف آب، بذر و هزینه‌های كارگری و همچنین استفاده بهینه از زمان با توجه به اینكه اكثر مزارع پس از برداشت برنج زیر كشت محصولات دیگر از قبیل گندم، جو و كلزا و نباتات علوفه‌ای قرار می‌گیرد، از جمله مزایای احداث بانك نشاء برنج است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha