سلامت نیوز :رییس سازمان غذا و دارو از بهره ‌برداری 7 قلم داروی بایوتیك و نانو دارو در كشور خبر داد.

 دكتر احمد شیبانی در مراسم افتتاح رسمی مركز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: به زودی حداقل سه قلم داروی بایوتیك مؤثر در درمان بیماری های ام اس و تالاسمی و چهار قلم دارو با فناوری نانو مؤثر در درمان بیماری های سرطان به بهره‌برداری می‌رسند.

وی افزود: یك قلم از داروها با فناوری نانو مربوط به شیمی درمانی در مرحله نخست تولید قرار دارد كه به عنوان محصول نوتركیب، امسال وارد بازار دارویی كشور خواهد شد و داروی گیاهی موسوم به اسپینال زد نیز نوعی دارو برای درمان سرطان است كه درحال حاضر در مرحله صدور پروانه است.

دكترشیبانی در ادامه با اشاره به طرح سامانه جامع اطلاعات دارویی (سجاد) در سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر اطلاعات دارویی ما به صورت شبكه ای و نهادینه وجود ندارد و با اجرای طرح سجاد، این وزارتخانه و دانشگاه های علوم پزشكی به شركت های توزیع دارو و داروخانه ها وصل می شود تا اطلاعات مربوط به مكان توزیع انواع داروها مشخص شود.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به این كه در سال گذشته حدود سه هزار و 100 میلیارد تومان دارو به بازار عرضه شد، ابراز داشت: داروخانه‌ها به غیر از داروهای OTC نباید داروی دیگری را به بیماران ارائه دهند، چرا كه عرضه این داروها با عوارضی همراه خواهد بود.

وی در باره كمبود دارو در كشور گفت: درحال حاضر هیچ كمبود دارویی در كشور گزارش نشده است و در زمینه بازرسی های خدمات دارویی نیز همكاری مردم بسیار مؤثر خواهد بود.

دكتر شیبانی در پایان درباره حق فنی داروخانه ها اضهار داشت: امسال طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، اختیار تعیین تعرفه های حق فنی برعهده وزارت بهداشت است و از ابتدا بحث حذف حق فنی داروخانه ها مطرح نبوده بلكه نحوه اجرای آن در دیوان عدالت اداری مورد بحث قرار گرفته بود و در آینده نزدیك نیز حق فنی داروخانه ها اعلام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha