سلامت نیوز :عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وجود مربی بهداشت در مدارس را به منظور اطمینان از سلامت دانش‌آموزان ضروری دانست و گفت: هنوز در بسیاری از مدارس با كمبود مربی بهداشت مواجه هستیم.

بشیر خالقی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مهمترین مسئله‌ای كه باید به آن در محیط‌ های مدارس و دانشگاه‌ها اهمیت داده شود، مسئله بهداشت و مراقبت‌های لازم در این خصوص است چرا كه این موضوع با سلامت دانش‌آموزان ارتباط مستقیم دارد.

وی وجود مربیان بهداشت در مدارس را به منظور اطمینان از سلامت دانش‌آموزان و داشتن محیطی سالم، ضروری دانست و گفت: هم‌اكنون مربیان بهداشت به تعداد كافی در مدارس حضور ندارند البته اقداماتی در این زمینه انجام شده است و تعدادی از آنها به استخدام در آمدند؛ با این حال هنوز در بسیاری از مدارس كشور با كمبود مربی بهداشت مواجه هستیم كه این موضوع خصوصاً در مدارس روستاها به چشم می‌خورد بنابراین نیاز است در مدارس فاقد مربی بهداشت، معلمان و مدیران مدرسه مسئولیت این امر را به عهده بگیرند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینكه نمی‌توانیم در تمام مدارس روستاها مربی بهداشت داشته باشیم، بیان داشت: خوشبختانه در اكثر روستاها خانه بهداشت راه‌اندازی شده است و درصورت فقدان مربی بهداشت در مدرسه می‌توان با مراجعه به این مراكز از سلامت دانش‌آموزان آگاهی پیدا كنیم از سویی در این مراكز آموزش‌های لازم در خصوص مسائل بهداشتی و سلامتی به افراد و خانواده‌ها داده می‌شود؛ در كنار این مسائل طی مذاكراتی كه با رئیس صدا و سیما داشتیم خواستار آن شدیم تا رادیو سلامت برای تمام مناطق دورافتاده و روستاها نیز راه‌اندازی شود تا مردم این مناطق پیرامون موضوعات بهداشتی و درمانی آگاهی‌های لازم را كسب كنند.

خالقی با اشاره به مصرف تغذیه سالم توسط دانش‌آموزان تصریح كرد: باید دانش‌آموزان را از عوارض مصرف خوراكی‌های غیر مجاز آگاه كنیم؛ برای انجام این كار ابتدا نیاز است بر بوفه‌های مدارس از هر نظر نظارت مستمر داشته باشیم؛ اینكه در آنجا چه مواد خوراكی عرضه می‌شود؟ آیا فردی كه به عنوان فروشنده بوفه انتخاب می‌شود خود معتقد به رعایت نكات بهداشتی است یا خیر؟ و با بررسی مسائل دیگر از خطری كه ممكن است برای دانش‌آموزان بوجود آید، جلوگیری كنیم.

وی رسیدگی و نظارت به سرویس بهداشتی مدارس به منظور جلوگیری از انواع بیماری‌هایی كه دانش‌آموزان را تهدید می‌كند، ضروری دانست و افزود: حدود 20 سال به عنوان سرپرست در بیمارستان مشغول به كار بودم و ابتدای كار روزانه‌ام به سرویس‌های بهداشتی بیمارستان سركشی می‌كردم رفته رفته این موضوع به همه كارمندان بیمارستان تفهیم شده بود كه رعایت بهداشت باید در اولویت كار درمانی باشد بنابراین در مدارس نیز علاوه برنظارت مربی بهداشت، از مدیر مدرسه و معلمان انتظار می‌رود كه از سرویس‌های بهداشتی بازدید داشته باشند.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نقش این كمیسیون را در ارتباط با موضوع سلامت در مدارس مهم دانست و گفت: امیدوارم بتوانیم نظارت خود را بر مدارس بیشتر از قبل داشته باشیم و در صورت مواجه شدن با ضعف‌ها و كاستی‌هایی در این خصوص، مسئولان آموزش و پرورش را در جریان قرار دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha