سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 26249
سلامت نیوز :معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: آمادگی داریم كه به تعداد داروخانه‌های موجود در استان همدان بیفزاییم و البته داروخانه‌ها را به بخش خصوصی واگذار كنیم.

علی‌اصغر وحیدی‌نیا در گفت‌و‌گو با  فارس اظهار داشت: برنامه‌های دارویی باید به صورت كشوری به ما ابلاغ شود چرا كه به صورت منطقه‌ای نمی‌شود تصمیم خاصی گرفت و بر این اساس ما تابع تصمیمات كلی وزارتخانه‌ هستیم.
وی با بیان اینكه در حال حاضر به بخش استفاده از داروهای گیاهی توجه خاصی می‌شود، افزود: این نگاه و نگرش در حال شكل‌گیری است البته باید توجه داشته باشیم كه تشخیص نیاز داروهای گیاهی با پزشك است كه بر اساس مشكل گیاه دارویی تجویز شده و بیمار برای تهیه آن اقدام می‌كند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: با ارزیابی‌ها و بررسی‌های انجام شده در استان همدان مشخص شده كه 10 عنوان دارو بیشترین موارد استفاده را دارند كه در رأس آنها دگزامتازون (تزریقی) است و پس از آن آدولت كلد، پنی‌سیلین، آموكسی‌سیلین و استامینوفن دارای رتبه هستند.
وی ادامه داد: از 10 داروی نخست تجویزی مشخص شده، چهار مورد مربوط به آنتی‌بیوتیك‌هاست و البته در 50 درصد نسخه‌ها داروهای تزریقی وجود داشته است.
وحیدی‌نیا با بیان اینكه كمبودهای مقطعی دارو در كشور گاه ممكن است به وجود آید، تصریح كرد: بر اساس اطلاعاتی كه در این ارتباط دارم هیچ بیماری در استان همدان به خاطر دارو از درمان جا نمانده است و اگر ما در جریان كمبود دارویی هم قرار گرفته‌ایم از استان‌های همجوار داروی مورد نظر را تهیه كرده و در اختیار بیمار قرار داده‌ایم.
وی با بیان اینكه 152 باب داروخانه در استان همدان فعال هستند، گفت: آمادگی داریم كه به تعداد داروخانه‌های موجود در استان همدان بیفزاییم و البته داروخانه‌ها را به بخش خصوصی واگذار كنیم یعنی اگر افراد واجد شرایط برای اخذ مجوز داروخانه مراجعه كنند و شرایط و امتیازهای لازم را نیز داشته باشند، می‌تواند برای احداث داروخانه اقدام كند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكی همدان با اشاره به بازرسی‌های انجام شده از داروخانه‌های استان، گفت: روند رو به رشد این بازدیدها از 450 مورد در سال 85 به 741 مورد در سال 89، نشانگر این است كه هر داروخانه در سطح استان 4.9 بار بازرسی شده كه در این رابطه از میانگین كشوری نیز بالاتر هستیم.
وی با بیان اینكه در سطح استان همدان 15 مركز درمانی شبانه‌روزی داریم‌، گفت: یك مركز شبانه‌روزی نیز در نهاوند به این تعداد اضافه می‌شود كه البته هفت باب از این تعداد در شهرستان همدان واقع است.
وحیدی‌نیا با بیان اینكه شهرستان‌های بهار، نهاوند و ملایر بیشترین آمار مصرف آنتی‌بیوتیك را دارا هستند، افزود: رزن، همدان و تویسركان در این زمینه كمترین آمار را دارند كه البته ما باید تا حد امكان در مسیر كاهش مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها سوق داده شویم.
وی در پایان در ارتباط با امنیت و سلامت غذایی نیز گفت: بر اساس بازرسی‌های انجام شده از محصولات غذایی در سال گذشته، 78 درصد محصولات بازرسی شده مطابق استاندارد بوده‌اند و با مواردی كه از استاندارد فاصله داشته یا موارد را رعایت نكرده‌اند برخورد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha