سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 262505

رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کسب بهترین رتبه‌ در میان رژیم‌های غذایی مناسب برای بیماران دیابتی و رژیم غذایی ساده، به‌عنوان بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب شد.

بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۱۹

سلامت نیوز:رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کسب بهترین رتبه‌ در میان رژیم‌های غذایی مناسب برای بیماران دیابتی و رژیم غذایی ساده، به‌عنوان بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ،سال‌هاست که مطالعات متعددی نشان داده این رژیم می‌تواند به کاهش وزن و جلوگیری از بیماری‌ها کمک کند. به تازگی این رژیم غذایی از سوی کارشناسان بین المللی تغذیه به‌عنوان بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب‌شده است.درباره این رژیم  غذایی آمده است :
 رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی شود و در بهبود سلامت گوارشی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی و سرطان‌هایی مانند سرطان پستان مؤثر باشد.قابل‌توجه است که با داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌توان از دیابت و فشارخون بالا جلوگیری و به تسریع کاهش وزن و غلبه بر افسردگی کمک کرد.


مجله یواس نیوز اند ورلد ریپورت (U.S. News & World Report) رژیم غذایی مدیترانه‌ای را  بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۱۹ میلادی معرفی کرده است.در این رژیم مصرف سبزیجات و روغن زیتون اهمیت دارد و در کنار آن مصرف کم گوشت قرمز و پرهیز از قند،  چربی  و غذاهای فراوری شده توصیه می شود .پژوهشگران این مجله برای انتخاب رتبه بهترین رژیم غذایی، ۴۱ رژیم غذایی را در سطح جهانی بررسی کردند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای توانست بهترین رتبه‌ها را در رژیم غذایی حاوی غذاهای سالم، رژیم غذایی گیاهی، رژیم غذایی مناسب برای بیماران دیابتی و رژیم غذایی ساده به دست آورد.رژیم غذایی دش (DASH diet) در این رتبه‌بندی در جایگاه دوم قرار گرفت. این رژیم غذایی، رژیمی مناسب برای جلوگیری و مهار فشارخون بالاست که از سوی مؤسسه ملی قلب، ریه و خون ایالات‌متحده آمریکا ارائه‌شده است. قابل‌توجه است که سال گذشته رژیم غذایی دش، بهترین رژیم غذایی سال انتخاب‌شده بود. رژیم غذایی دش علاوه بر این که برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا بسیار مناسب است برای افرادی که سابقه این‌گونه بیماری‌ها را دارند و کسانی که مستعد ابتلا به آن هستند نیز بسیار مفید است.


رژیم غذایی فلکستارین (flexitarian) یا رژیم غذایی نیمه گیاهی در جایگاه سوم این رتبه‌بندی قرار گرفت. در این رژیم غذایی، گوشت به‌طور کامل حذف نمی‌شود و افرادی که از این رژیم استفاده می‌کنند، می‌توانند علاوه بر استفاده از فواید گیاه خواری از خوردن گوشت نیز لذت ببرند.رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه، روغن‌زیتون، ماهی، آجیل‌، حبوبات، غلات و دیگر مواد سالم است که همگی می‌تواند مزایای زیادی را برای بدن به ارمغان آورد. غذاهای موجود در رژیم غذایی مدیترانه‌ای می توانند حداکثر مزایای سلامتی را ارائه دهند چراکه آن‌ها شامل مقدار زیادی اسیدهای چرب تک‌اشباع‌نشده  ماهی هستند.

علاوه بر آن، رژیم غذایی مدیترانه ای برافزایش مصرف پروتئین‌های گیاهی، چربی‌های سالم مانند تخم‌مرغ، دانه‌های کتان، آجیل و ماهی‌های روغنی ،  ماهی تن، ساردین و غلات کامل، سبزی‌ها و میوه تمرکز دارد.در ضمن این رژیم غذایی برای افراد سالخورده نیز بسیار مفید است زیرا غذاهای آن حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که خواص ضدالتهابی دارد و خطر بروز ضعف در افراد مسن را کاهش می‌دهد. این رژیم غذایی تنوع میکروبی روده‌ها را افزایش و در نتیجه خطر بستری را در بیماران سیروز کبدی کاهش می‌دهد.رژیم غذایی مدیترانه‌ای همچنین به تولید و گردش مناسب خون کمک می کند و باعث می‌شود تا اندام ‌های اصلی بدن بهتر عمل کنند. علاوه بر آن، این رژیم غذایی به‌سلامتی جنسی افراد نیز کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha