سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 26251
سلامت نیوز :مطالعات اخیر نشان می دهند كه "پنومونی"یا مشكلات تنفسی ناشی از عفونت ریه ها،شایع ترین بیماری عفونی در سالمندان بوده به طوری كه بین 20 تا 25 درصد موارد بیماری های عفونی در افراد بالای 60 سال مربوط به پنومونی است.
حسن افضلی،متخصص بیماری های عفونی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود:سالمندی فرآیند پیچیده ای است كه درهمه موجودات زنده رخ می دهد و در انسان این دوران حساس ویژگی های منحصر به فردی دارد.

وی با بیان اینكه در دوران سالمندی و سالخوردگی استعداد ابتلا به عفونت ها افزایش می یابد، تصریح كرد:در سالمندان موارد بروز بیشتر عفونت ها شایع تر بوده و درواقع در این سنین بروز ناتوانی و مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی بالا است.

افضلی گفت:با توجه به شیوع بالای عفونت ها و عوارض و مرگ و میر ناشی از آنها و نیز علایم بالینی متفاوت عفونت ها در سالمندان كه می تواند منجر به تاخیر در تشخیص بیماری شود، مطالعات گوناگونی برای بررسی تظاهرات بالینی و یافته های آزمایشگاهی بیماری های عفونی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینكه الگوی بروز و شیوع بیماری های عفونی در افراد سالمند با بقیه گروه های سنی تا حدودی متفاوت است،تاكید كرد:مطالعات اخیر نشان می دهند كه "پنومونی" یا مشكلات تنفسی ناشی از عفونت ریه ها،شایع ترین بیماری عفونی در سالمندان بوده و پس از آن بیماری "سپسیس" دومین بیماری عفونی در افراد سالمند است.

این متخصص بیماری های عفونی تصریح كرد:براساس نتایج مطالعات اخیر بین 20 تا 25 درصد موارد بیماری های عفونی در افراد بالای 60 سال مربوط به پنومونی و بیش از 15 درصد موارد این بیماری ها مربوط به "سپسیس" بوده است.

افضلی یادآور شد؛اگر فردی به پنومونی مبتلا شده باشد،به طورحتم علایمی از بیماری را داشته،اما به علت تشابه علایم با سایر بیماری ها ممكن است با آنها اشتباه شود.

وی خاطرنشان كرد:سرفه،گاهی اوقات همراه با خلط زرد،سبز یا به همراه رگه های خونی، تنگی نفس،درد قفسه سینه،تب و لرز،كاهش اشتها و ضعف علائم مهم بروز پنومونی است.



فشارخون بالا شایع ترین بیماری زمینه ای در سالمندان مبتلا به بیماری های عفونی

درادامه؛منصور مومن هروی،متخصص بیماری های عفونی گفت:موارد ابتلا به بیماری های عفونی در زنان و مردان سالمند تا حد زیادی با هم برابر است و در واقع احتمال ابتلا به بیماری های عفونی در سالمندان،ارتباطی با جنسیت فرد سالمند ندارد.

وی افزود:براساس نتایج مطالعات اخیر،شایع ترین شكایت اصلی بیماران سالمند مبتلا به بیماری های عفونی،تب و پس از آن تنگی نفس بوده است؛به طوری كه حدود 20 و 15 درصد سالمندان مبتلا به بیماری های عفونی به ترتیب دچار تب و تنگی نفس بوده اند و بقیه افراد سالمند نیز درجاتی از این دو علامت بالینی را در طول مدت ابتلا به عفونت ها تجربه كرده اند.

مومن هروی تاكید كرد:نتایج مطالعات اخیر نشان می دهند كه فشارخون بالا شایع ترین بیماری زمینه ای در سالمندان مبتلا به بیماری های عفونی است و در واقع نزدیك به 40 درصد این بیماران دچار فشارخون بالا بوده اند.

وی خاطرنشان كرد:باتوجه به اینكه با افزایش سن احتمال بروز برخی از عفونت ها افزایش می یابد و تاخیر در تشخیص آنها منجر به بروز عوارض شدید و حتی مرگ می شود؛لذا توجه بیشتر به پیشگیری از بروز این بیماری ها و تشخیص و درمان به موقع و مناسب بیماری های عفونی به ویژه در سالمندان ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha