سلامت نیوز :عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این كه چغاله بادام كالری كمی دارد و در مقایسه با بادام چربی ندارد، توصیه كرد: قبل از مصرف چغاله بادام، خوب آن را شست و شو دهید.

دكتر مسعود كیمیاگر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فواید چغاله بادام اظهار كرد: كال میوه بادام، بیشتر به عنوان یك تنقل و نوبرانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش از توجه به خواص تغذیه‌ای آن، افراد از طعم و احساس مطبوعی آن لذت می‌برند.

وی ادامه داد: با توجه به اینكه مقدار زیادی از چغاله بادام را نمی‌توان در یك وعده استفاده كرد، ویتامین و املاح سرشاری هم به بدن نمی‌رساند، مگر آنكه به میزان زیادی مورد استفاده قرار بگیرد كه آن هم باعث ایجاد دل درد و دل به هم خوردگی می‌شود و به طور كلی مصرف بی رویه هر ماده غذایی صحیح نیست و باعث ایجاد مشكل و ناراحتی می‌شود.

این متخصص تغذیه درباره لزوم رعایت بهداشت در حمل و نقل این میوه از باغ‌ها به شهر و چگونگی ارائه آن به مردم اظهار كرد: توجه به این نكته كه میوه‌ها چگونه حمل می‌شوند و آیا در نحوه ارائه آن به خریداران تمهیدات بهداشتی لحاظ شده است یا خیر بسیار مورد اهمیت است. متاسفانه چغاله بادام به شیوه صد سال گذشته و به گونه نامطلوب و نامناسبی توسط فروشندگان در سطح شهر عرضه می‌شود كه از وجود میكروب‌هایی در سطح آن خبر می‌دهد كه باعث ایجاد مسمومیت‌ها و ناراحتی‌هایی در دستگاه گوارش می‌شوند.

وی همچنین در این باره ادامه داد: در اینجا ضروری است به نكته دیگری هم اشاره شود و آن این است كه این میوه نظایر آن در زمانی برداشت نشوند كه باغ‌ها به تازگی سمپاشی شده باشند، چرا كه سم‌ها یك دوران تجزیه دارند و برای برخی از آنها 6 تا 8 هفته زمان برای تجزیه و بی اثر شدنشان لازم است و اگر در همین زمان برداشت شوند احتمال اینكه سم روی میوه‌ها باقی بماند وجود دارد.

دكتر كیمیاگر درباره اصول بهداشتی استفاده از چغاله بادام گفت: توصیه ما این است كه به طور كلی میوه‌ها قبل از مصرف خوب شست و شو داده شوند. استفاده از برس برای شست و شوی این میوه بسیار مناسب است. چرا كه اگر هنوز سموم و آلودگی‌هایی روی میوه باقی مانده باشد باعث ایجاد سردرد و حالت تهوع می‌شود و مشكلات گوارشی خاصی را به همراه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha