سلامت نیوز :رییس اداره بیماری‌های منتقله آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت با تاكید بر آن كه مصرف آنتی بیوتیك در مراكز دام و طیور باید تحت نظر دامپزشكان انجام شود، گفت: استفاده از آنتی بیوتیك‌ها به عنوان عوامل رشد و چاق كننده در دامداری‌ها، مرغداری‌ها و مزارع پرورش ماهی ممنوع بوده و موجب بروز مقاومت‌های ضد میكروبی در انسان می‌شود.

دكتر حسین معصومی اصل همزمان با هفته سلامت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت مبنی بر مقاومت به داروهای ضد میكروبی یك تهدید جهانی است، گفت: داروهای ضد میكروبی داروهایی هستند كه برای درمان بیماری‌های عفونی ناشی از باكتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها به كار می‌روند. بروز و انتقال ژن‌های انتقال دهنده مقاومت باعث می‌شود میكروب‌ها در مقابل داروهای ضد میكروبی مقاومت كرده و به حیات خود ادامه دهند. بر این اساس گر امروز برای پیشگیری از مقاومت‌های ضد میكروبی اقدام نشود فردا دارویی برای درمان عفونت‌ها نخواهد بود.

وی گفت: بروز مقاومت‌های ضد میكروبی بویژه مقاومت‌های چند دارویی (MDR) همه ساله موجب مرگ هزاران بیمار شده و هزینه‌های هنگفتی را به خانواده‌ها و سیستم‌های بهداشتی درمانی كشورها وارد می‌كند. اقدام نكردن برای توقف رشد و گسترش مقاومت‌های ضد میكروبی ممكن است انسان را به قبل از عصر كشف آنتی بیوتیك‌ها برگرداند و موجب مرگ میلیون‌ها انسان شود.

دكتر معصومی اصل با تاكید بر لزوم فرهنگ‌سازی لازم در جهت پرهیز مردم از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك‌ها ادامه داد: برای جلوگیری از بروز مقاومت‌های ضد میكروبی لازم است مردم در مواقع بیماری انتخاب آنتی بیوتیك را بر عهده پزشك گذاشته و به توصیه افراد غیرپزشك برای مصرف آنتی بیوتیك توجه نكنند.

وی با تاكید بر لزوم تكمیل دوره درمان با آنتی بیوتیك در صورت تجویز پزشك، افزود: لازم است آنتی بیوتیك‌ها در فواصل زمانی منظم مصرف شوند. تعداد و اندازه توصیه شده آنتی بیوتیك باید در هر نوبت مصرف رعایت شود؛ چرا كه مصرف آنتی بیوتیك كمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده مهم‌ترین علت بروز مقاومت ضد میكروبی است. همچنین در صورت ظاهر شدن علائم بهبودی نباید مصرف آنتی بیوتیك را قطع كرد و حتما دوره درمان تكمیل شود.

معصومی اصل افزود: هنگام مصرف آنتی بیوتیك اگر عارضه ناخواسته‌ای ظاهر شد باید از كم كردن مقدار و دوره درمان خودداری كرده و در اسرع وقت به پزشك معالج مراجعه شود.

وی در ادامه با تاكید بر لزوم شستشوی دست در مراقبت از بیماران عفونی، گفت: به این ترتیب از انتقال میكروب‌های مقاوم از بیماری به بیمار دیگر و افراد سالم جلوگیری می‌شود.

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت در پایان گفت: مصرف آنتی بیوتیك در زمان ابتلا به بیماری‌های ویروسی از جمله سرماخوردگی نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد، بلكه علاوه بر عوارض این داروها، موجب بروز مقاومت‌های ضد میكروبی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha