سلامت نیوز :رییس بخش میكروب شناسی دانشكده بهداشت دانشگاه تهران ،گفت:‌ استفاده زیاد و غیرمجاز از آنتی بیوتیك ها در دامداری ها و مرغداری ها، موجب افزایش مقاومت میكروبی در انسان می شود.
 
دكتر محمد مهدی سلطان دلال  استاد میكروبیولوژیست گفت:‌ مقاومت ضد میكروبی در واقع نوعی مقاومت میكرو اورگانیسمی است و در صورت بروز، نتیجه درمان های استاندارد را بی اثر می كند و عفونت مقاوم شده به جاهای دیگر گسترش می یابد.
وی ادامه داد: این مقاومت میكروبی به دلیل استفاده نادرست از داروهای ضد میكروبی ایجاد می شود و حتی ممكن است میكرواورگانیسم ها، دچار جهش شده و دارای مقاومت ژنی شود.
سلطان دلال، با بیان اینكه دامداری ها و مرغداری ها برای رشد سریع تر دام و طیور و عرضه سریع تر محصولات به بازار از انواع مكمل ها، آنتی بیوتیك ها و واكسن ها استفاده می كنند، افزود: 90 درصد آنتی بیوتیك مصرفی در دامداری ها و مرغداری ها برای رشد سریع تر است زیرا این داروها موجب باریكی جدار روده شده و جذب مواد را بیشتر می كند.
این میكروبیولوژیست گفت: مشكلی كه در اینجا مطرح می شود باقی ماندن بخشی از این آنتی بیوتیك در محصولاتی مثل گوشت، شیر ،تخم مرغ ،چربی و پوست است.
رییس بخش میكروب شناسی دانشكده بهداشت دانشگاه تهران، گفت: باقی ماندن دارو در بدن حیوان به دو صورت برای انسان ضرر دارد، نخست اثر مستقیم و كوتاه مدت آن است كه به شكل سم وارد بدن انسان شده و موجب مسمومیت ،‌آلرژی یا مشكلات پوستی در فرد می شود.
سلطان دلال ادامه داد: حالت دوم تاثیر باقی مانده دارو و آنتی بیوتیك در بدن حیوانات به طور غیرمستقیم و دراز مدت آن است كه در بلند مدت، موجب بروز مشكلاتی در دستگاه گوارش ، ابتلا به سرطان و تولید مثل ناقص در مصرف كننده می شود.
وی گفت: وجود آنتی بیوتیك در فرآورده های لبنی مانع از رشد باكتری های مفید در شیر و همچنین جلوگیری از تخمیر درست شیر در تهیه پنیر و ماست می شود كه می تواند خسارت جدی برای دامداران در پی داشته باشد.
این متخصص میكرو بیولوژی در ادامه با اشاره به اینكه مقاومت میكروبی باعث مرگ و میر نیز می شود، گفت:‌ برای مثال عفونت ناشی از میكرو اورگانیسم ها، باعث طولانی شدن بیماری و در نهایت مرگ بیمار می شود.
وی افزود: این مقاومت همچنین در عفونت ها از جمله عفونت های بیمارستانی اثر درمانی را كاهش داده و باعث انتقال میكروب به سایر بیماران، كادر بیمارستان و سایر افراد خواهد شد.
سلطان دلال گفت: نتیجه این پروسه، طولانی شدن درمان، افزایش هزینه های درمانی و اشغال طولانی تخت های بیمارستانی می شود كه بار مالی گزافی را به دولت و مردم تحمیل خواهد كرد.
وی تصریح كرد،مقاومت میكروبی شماری از دستاوردهای بشری را به مخاطره انداخته و می تواند اثر بسیاری از جراحی های موفق چون پیوند اعضا و شیمی درمانی را كاهش دهد.
این میكرو بیولوژیست گفت: اگر كسی ناقل میكروبی كه مقاوم شده باشد و از نقطه ای به نقطه دیگری از جهان سفر كند می تواند به سادگی این میكروب را جابجا كند.
سلطان دلال ادامه داد: این نگرانی جهانی موجب نامگذاری سالی برای كنترل مقاومت میكروبی شده است و سازمان جهانی بهداشت از طریق آموزش و ارایه توصیه، سعی در پیشگیری و كنترل مقاومت میكروبی در جهان دارد.
وی مصرف بی رویه آنتی بیوتیك را از دلایل دیگر افزایش مقاومت میكروبی دانست و گفت: مصرف خودسرانه دارو و عدم رعایت دوره مصرف آنتی بیوتیك نیز می تواند مقاومت میكروبی را افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha