یك مطالعه بزرگ علمی در بریتانیا به این نتیجه رسید كه درمان موسوم به جایگزینی هورمونی یا "اچ.آر.تی" خطر ابتلا به سرطان تخمدان را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی روز شنبه با اعلام این خبر افزود: نتیجه مطالعه یك میلیون زن حاكی از آن است كه در فاصله سال‌های ‪ ۱۹۹۱‬تا ‪ ،۲۰۰۵‬هزار زن فقط به دلیل استفاده از "اچ.آر.تی" درگذشتند.

بر اساس این گزارش،استفاده از هورمون‌های استروژن و پروژستین(نوع مصنوعی پروژسترون) برای جایگزین كردن هورمون‌هایی كه تولید آنها با فرارسیدن یائسگی در بدن متوقف می‌شود به اصطلاح "‪ "HRT‬گفته می‌شود.

محققان طی مقاله‌ای در نشریه "لنست"(‪ (Lancet‬گفتند كه جایگزینی هورمونی، خطر سرطان تخمدان، سینه و رحم را افزایش می‌دهد.

كارشناسان معتقدند توصیه‌های كنونی همچنان به قوت خود باقی است و زنان باید برای كوتاه‌ترین زمان ممكن از "اچ.آر.تی" استفاده كنند.

نتایج قبلی "مطالعه یك میلیون زن" كه در سال ‪ ۲۰۰۳‬منتشر شده بود نشان می‌داد استفاده از "اچ.آر.تی" به صورت تركیبی، خطر سرطان سینه را دو برابر می‌كند.

تحلیل تازه اطلاعات ‪ ۹۴۸‬هزار و ‪ ۵۷۶‬زن در دوره بعد از یائسگی نشان‌دهنده افزایش ‪ ۲۰‬درصدی خطر ابتلا و مرگ ناشی از سرطان تخمدان در استفاده‌كنندگان از "اچ.آر.تی"، در مقایسه با كسانی بود كه هرگز از آن استفاده نكرده بودند.

این امر، معادل یك مورد سرطان تخمدان اضافه در هر ‪ ۲۵۰۰‬زنی است كه از "اچ.آر.تی" استفاده می‌كنند. خطر ابتلا به سرطان تخمدان در این زنان به فاصله چند سال بعد از قطع "آچ.آر.تی" به حد عادی بازگشت.

بنابه این گزارش ،زنان بسیاری به دلیل اثرات جانبی از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان از جایگزینی هورمونی پرهیز می‌كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha