سلامت نیوز : رئیس كل سازمان نظام پرستاری از برگزاری كنفرانس بین المللی پرستاران كشورهای آسیایی در ایران با همكاری شورای بین المللی پرستاران جهان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، غضنفر میرزابیگی در مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزشی رهبری برای ارتقای پرستاری ( LFC) افزود: ما اكنون در دوره گذار حرفه ای به سر می‌بریم و آنچه اكنون در ایران در حال وقوع است ما را به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌برد بنابراین باید به سمت بازیابی هویت پرستاری حركت و در این زمینه بسیار كار و تلاش كنیم.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری با اشاره به مولفه‌های هویت ساز در پرستاری، گفت: ‌پرستاری دارای ریشه‌های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، حرفه‌ای و ارزشی بسیار زیادی است اما ما پرستاران به واسطه درگیر شدن در فعالیت‌های پرستاری كمتر از سایر گروه‌های نظام سلامت به این موضوع پرداخته‌ایم و به نظر می‌رسد دیگر اقشار تیم سلامت برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم خود را بیشتر از پرستاران صاحب مالكیت می‌دانند.

وی حركت در مسیر هویت سازی حرفه‌ای را مستلزم پرداختن به حرفه پرستاری دانست و تأكید كرد: باید با خروج از حالت انفعال فعالانه در عرصه نظام سلامت و ریشه‌های حرفه‌ای خود عمل كنیم.

میرزابیگی با تأكید بر لزوم تقویت خواستن و هویت‌یابی در پرستاری كشور، تصریح كرد: در ایران عزیز پرستاران ما اكنون به دستاوردهایی رسیده اند كه در گذشته جزو خواسته‌های آرمانی آنان بود.

وی با بیان اینكه باید به سمت ایجاد عدالت در نظام سلامت در عرصه تصمیم گیری، اجرا و توزیع منابع حاصل از نظام سلامت با رویكرد سلامت محوری و نه بیمار محوری حركت كنیم، افزود: اكنون در ایران با فعال كردن برنامه پزشك خانواده قرار است پرستاران بیشتر ایفای نقش كنند تا سلامت مردم ارتقاء یابد. پرستاری ما باید فعال تر از گذشته خدمات خود را در ابعاد پیشگیری از بیماریها، درمان و بازتوانی به مردم ارائه دهند.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری برگزاری دوره LFC (مدیریت و رهبری برای ارتقای پرستاری) در ایران را یكی از مصداق های همكاری های بین المللی و توانمندسازی مدیران پرستاری برای حركت در عرصه بین الملل عنوان كرد و افزود: امروزه ما به سمت جهانی شدن پیش می رویم و باید با پرستاری دنیا دست در دست یكدیگر دهیم و از توان یكدیگر در جهت هم افزایی استفاده كنیم كه یكی از این اقدامات حركت به سمت بین المللی شدن فعالیت های پرستاری كشورها از جمله در ایران است.

وی تأكید كرد: حركت به سمت تخصصی و فوق تخصصی شدن پرستاری نیازمند همكاری های بیشتر درعرصه بین المللی است و باید كشورهای پیشرفته، در حال توسعه و عقب مانده برای ارتقای پرستاری دست به دست یكدیگر دهند. كه هدف ما در این راستا خدمت به مردم، تقویت نظام های سلامت كشورهای جهان از جمله ایران، تقویت فعل و كار پرستاری و سپس تأمین منافع پرستاران و تقویت پرستاران شاغل است.

میرزابیگی خاطرنشان كرد: قوانینی كه در كشور ما برای پرستاری در مجلس به تصویب رسید ما را به این اهداف نزدیك تر می كند و امیدوارم با همكاری ICN و مجموعه كشورهای پیشرفته، درحال توسعه و عقب مانده، در عرصه استانداردسازی خدمات پرستاری تجربه مشتركی را پیش ببریم.

وی با بیان اینكه شواهد نشان می دهد در بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری در هیچ یك از كشورها به اندازه ایران كار انجام نشده است، افزود: ما در این زمینه تجربیات كشورهای مختلف را در ایران متمركز كردیم كه ارائه توضیح كامل تر آن را به اجلاس آتی ICN موكول می‌كنیم.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری از برگزاری كنفرانس بین‌المللی پرستاران كشورهای آسیایی در ایران خبر داد و افزود: این كنفرانس را به زودی با همكاری ICN در ایران برگزار می‌كنیم و از مهمانان حاضر در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی LFC برای حضور در این كنفرانس دعوت می كنیم.

وی با اشاره به آغاز دوره مدیریت و رهبری برای ارتقای پرستاری در ایران، اظهار امیدواری كرد، در عرصه پرستاری بر اساس رفاقت، همدلی، تفاهم، افزایش توان و هم افزایی حركت كنیم تا به جایی برسیم كه مردم ایران و جهان هنگام مطرح شدن مباحث نظام سلامت، پرستار را به عنوان اولین فرد در عرصه خدمت رسانی و ایفای نقش متصور شوند.

میرزابیگی برجسته شدن نقش پرستار نزد افكار عمومی و اذهان جامعه را مستلزم تربیت بیشتر مدیران پرستاری در عرصه برقراری تعامل با مردم و با یكدیگر دانست و افزود: امیدوارم برگزاری این دوره برای تربیت مدیران و رهبران كارآمد پرستاری و آموزش پرستاران موفق در سطح كشور تأثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha