طی روزهای اخیر شاهد کاهش چشمگیر آلودگی هوا در کلانشهرها به خصوص تهران بودیم به گونه ای که به راحتی می توان قله سرفراز دماوند را مشاهده کرد، به طور حتم این نعمتی است که ما کمتر از آن بهره‌مند می شویم.

کاهش آلودگی هوا مدیون تغییرات جوی است

سلامت نیوز:طی روزهای اخیر شاهد کاهش چشمگیر آلودگی هوا در کلانشهرها به خصوص تهران بودیم به گونه ای که به راحتی می توان قله سرفراز دماوند را مشاهده کرد، به طور حتم این نعمتی است که ما کمتر از آن بهره‌مند می شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،اگر از بنده بپرسید که چرا روزهای هوای پاک در شهری مانند تهران اندک است، به طور حتم خواهم گفت که این هوای پاک مهمان چند روزه شهروندان نه به خاطر تدابیر اندیشیده شده از سوی مسئولان و نه به معاینه فنی خودروها مربوط است. به عبارت ساده تر هوای پاک تهران به هیچ یک از این عوامل مربوط نیست، بلکه تنها این هوای پاک را مدیون وجود شرایط جوی حاکم بر کشور هستیم. امروزه وجود باد، باران و طوفان تنها عاملی برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها شده است، چرا که طبق مطالعات صورت گرفته بیشتر آلودگی هوا ناشی از دود اگزوز خودروها است که تا به امروز هیچ اقدام کارسازی برای حل این مشکل اندیشیده و به مرحله اجرا در نیامده است.

از این رو اگر تغییرات جوی در کلانشهرها وجود نداشته باشد، به طور حتم وضعیت آلودگی بحرانی خواهد شد، به گونه ای که آسمان شهر تهران در بیشتر اوقات خاکستری خواهد ماند که البته این مهم هیچ ارتباطی با رفتار یا کردار مسئولان و مقامات نخواهد داشت، چرا که این افراد تنها نشستند، گفتند و برخاستند و برای همدیگر دست زدند و کادو ارسال کردند.

یکی از راهکارهای ارائه شده از سوی دولت برای کاهش آلودگی هوا اعمال جریمه برای افرادی بود که معاینه فنی خودرو نداشتند، اما باید دید که با اجباری شدن معاینه فنی خودرو تا چه حد آلودگی هوا کاهش یافته است؟ در برخی از موارد شاهد اخذ مبلغی در ازای دریافت برگه معاینه فنی خودرو در مراکز انجام معاینه فنی خودرو هستیم، موضوعی که این روزها به راحتی در بسیاری از مراکز معاینه فنی با آن مواجه می شویم که این خود نشان از جای خالی نظارت دقیق مسئولان و وجود مشکلات دیگر در اجرای طرح ها و برنامه های موجود دارد. هر چند در این میان نباید از نقش مردم در موفق نبودن اجرای طرح ها نیز چشم پوشی کرد.

معاینه فنی یا درآمدزایی

دولت طرح معاینه فنی خودرو را چند روزه راه انداخت و طی آن بسیاری از افراد مشمول جریمه شدند که این خود می تواند منبع درآمدزایی مناسبی برای دولت باشد، چرا که با اعمال یکباره جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی افراد بسیاری مشمول پرداخت جریمه شدند، چرا که در هیچ جای دنیا قانون طی چند روز به مرحله اجرا در نمی آید و از آنجا که تعداد خودروها در کلانشهر زیاد است و هیچ دیواری کوتاه تر از خودروها وجود ندارد. از این رو برای جبران درآمدهای دولت شاهد اعمال یکباره جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی بودیم. به عبارت بهتر هدف از اجرای این طرح چیز دیگری بود و در سایه آن سرمایه عظیمی نصیب دولت شد و در مقابل هیچ خروجی مثبتی از اجرای این طرح شاهد نبودیم. به طور کلی باید در نظر داشت که در دی و بهمن شاهد ایجاد وارونگی هوا هستیم.

خواهیم دید که باز هم آلودگی هوا همچنان سایه بر شهرها می اندازد و این طرح های موقت و بدون هیچ ردپایی از اظهار نظر کارشناسان راه به جایی نخواهد برد. بنده این قول را می دهم که این معاینات فنی هیچ گونه تاثیری در پاک بودن هوای تهران نخواهد داشت، هدف پاک کردن هوا نبود، بلکه تنها هدف پر کردن جیب ها بود. یکی دیگر از طرح های موجود که بیشتر در شرایط حساس اعمال می شود، اجرای طرح ترافیک از جلوی در منازل است که این طرح نیز بسترهای لازم برای اجرای آن محقق نشده است، چرا که در ابتدا حمل و نقل عمومی با مشکلات به نسبت جدی مواجه است. از سوی دیگر هنوز شرایط برای تحقق دولت الکترونیک فراهم نشده است.

از این‌رو چگونه می توان انتظار داشت که این طرح نیز با موفقیت اجرا شود؟ به عنوان مثال دو دهه قبل فرانسه به عنوان کشوری که بهترین کالبراتور و بهترین موقعیت در اروپا را داراست، طرح زوج و فرد را به مرحله اجرا در آورد. بنابراین این طرح یکی از روش های مرسوم در سرتاسر جهان برای کاهش آلودگی هوا است، اما اگر بخواهیم این طرح را به صورت اصولی به مرحله اجرا در بیاوریم، باید در ابتدا اقدام به گسترش مترو کنیم و سپس اقدام به ممنوعیت عبور اتومبیل ها کنیم. ما در حال حاضر مشاهده می کنیم، موتورسیکلت در تهران به اندازه هشت برابر خودروهای سواری آلایندگی تولید می کند، اما در مقابل هیچ اقدام جدی برای مقابله با آن صورت نمی گیرد.

بنابراین ما اگر بخواهیم که جلوی تردد این موتورسیکلت ها را بگیریم بخش قابل توجهی از مشکل حل خواهد شد، منتهی هیچ گاه این اتفاق نمی افتد، به خاطر اینکه موتورسیکلت ها هم با نظر درآمدزایی برای دولت وارد کشور می شوند. برای مردم و دولت نیز درآمدزا هستند، بنابراین ما به جای اینکه جلوی موتورسیکلت را بگیریم در را برای ورود انواع مدل های موتور سیکلت گشوده ایم. امروزه انواع مختلفی از موتورسیکلت ها در داخل کشور مونتاژ می شود؛ امروزه در شهرک های صنعتی بیش از صد واحد مونتاژ موتورسیکلت وجود دارد که توسط تنها یک کارگر در روز نزدیک به 30 موتورسیکلت سرهم بندی می شود که تنها یک تا دو روز در حد استاندارد است، اما دیگر از روز چهارم دیگر با معیارهای استاندارد فاصله می گیرد، در مقابل این شدت آلایندگی که موتورسیکلت ها تولید می کنند تا به امروز فقط 30 موتورسیکلت مورد معاینه فنی قرار گرفته است. برای این حجم بالای موتور سیکلت فاقد معاینه فنی کسی تدابیری اندیشیده است؟ به طور قطع خیر.

موتورسیکلت‌ها و غده سرطانی

موتورسیکلت ها امروزه در سطح  شهر تردد بالایی دارند، به گونه ای که به راحتی قوانین راهنمایی و رانندگی را نادیده می‌گیرند که این خود علاوه‌بر ایجاد آلودگی باعث ایجاد بی نظمی یا آشفتگی در شهرها نیز می شود. بنابراین مسئولان باید در ابتدا فکری برای درمان اصلی این غده سرطانی انجام دهند، بعد ادعای برای حل معضل ترافیک تهران داشته باشند. بدیهی است، نقش فرهنگسازی و ارائه آموزش های مناسب را می توان به عنوان راهکار مناسبی برای حل معضل آلودگی هوا دانست، چرا که در بیشتر موارد شاهد تردد خودروهای تک سرنشین هستیم که این خود نه تنها باعث کور شدن گره ترافیک می شود، بلکه نقش تعیین  کننده ای را نیز در افزایش آلودگی هوا نیز دارد. از این‌رو شاید بهتر است، مترو بخشی از درآمد خود را که زیاد هم نیست، صرف فرهنگسازی کند، یعنی اینکه اقدام به انجام تبلیغات گسترده در سطح شهر کند. هر چند این ادعا نیز صحت دارد که متروی ایران ارزان ترین مترو در سرتاسر جهان است. بنابراین باید این مهم را به اطلاع تمام مردم برساند و همچنین اقدام به افزایش تعداد واگن های مترو نیز داشته باشند که مردم به مانند کنسرو در واگن های مترو تحت فشار قرار نگیرند، در این صورت مترو یک وسیله حمل و نقل عمومی مطلوب خواهد شد و مردم نیز استقبال بیشتری از آن خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha