روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید را یکی از بیماری های مزمن و صعب العلاج پزشکی امروز می دانند.از نگاه طب سنتی، هر عضوی از بدن طبیعتی دارد.

روماتیسم مفصلی ناشی از غلبه سردی در استخوان هاست

سلامت نیوز: روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید را یکی از بیماری های مزمن و صعب العلاج پزشکی امروز می دانند.از نگاه طب سنتی، هر عضوی از بدن طبیعتی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،اعضایی مثل قلب و کبد که خون زیادی در آن ها جریان دارد، طبع شان گرم است و برعکس اعضایی مثل مغز و استخوان ها و مفاصل طبع شان سرد است.اعضای گرم به گرمی ها و گرما حساس اند و اعضای سرد به سردی ها و سرما واکنش نشان می دهند، به همین دلیل است که افراد در مناطق سردسیر یا مرطوب بیشتر دچار درد مفاصل می شوند.د رادامه به نکاتی درباره روماتیسم مفصلی  اشاره شده است :


در طب سنتی، روماتیسم مفصلی ناشی از غلبه سردی در استخوان هاست یعنی استخوان که خود سرد است، در اثر عواملی سردتر هم می شود و علایم بیماری را نشان می دهد.البته از یک نکته بسیار مهم هم نباید غافل شد که استرس و غم و غصه نیز تاثیر فراوانی در بروز یا تشدید این بیماری دارد.
 اگر دقت کنید متوجه می شوید که بسیاری از مبتلایان، پر استرس هستند و خودشان هم اذعان می کنند که در ایامی که فکر و خیال و نگرانی یا غم و غصه دارند، دردهایشان بیشتر می شود.و اما درباره درمان این بیماری، طبیعتا نمی شود یک نسخه واحد برای همه پیچید. پزشک باید بیمار و شرایط مزاجی او را از نزدیک بررسی کند.


اما اگر بخواهیم یک چارچوب کلی برای درمان معرفی کنیم، به این شرح است:
۱)   اصلاح تغذیه:
مصرف سردی ها باید محدود و گرمی ها بیشتر شود. خوراکی هایی مثل ماست، خیار، کاهو، آلو، کدو و دیگر سردی ها برای این بیماران مضر و برعکس غذاهایی که طبیعت گرم دارند مانند خرما، زیتون، عسل، دارچین، زنجبیل، زیره، زنیان و... مفید است.
۲) خون گیری:
برای برخی از این بیماران، چنان چه پزشک لازم بداند باید فصد یا خون گیری از ورید انجام شود. تجربه نشان داده بعضا شرط لازم برای تاثیر داروها، اصلاح وضعیت خون است.


۳) درمان‌ بیماری های گوارشی
در صورتی که بیمار مبتلا به مشکلات گوارشی مانند نفخ معده یا یبوست باشد، حتما باید درمان شود.
۴) کنترل استرس و ایجاد آرامش
برای این منظور در طب اسلامی، راهکارهای زیادی وجود دارد. به طور خلاصه ضمن تجویز داروهای گیاهی آرام بخش تلاش می شود تا خوراک فکری مناسب به بیمار داده و نگرش او به زندگی و مشکلات مربوط اصلاح شود.


مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی
 دانه‌های روغنی
 بادام، گردو، فندق، تخم کتان، میوه درخت کاج و ... جزو دانه‌ها و مغزهای روغنی حاوی مس و سلنیوم  است  و برای بیماران مفید اما  پرکالری است که نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کرد چون امکان اضافه وزن وجود دارد و همین اضافه وزن نیز یکی از عوامل تشدید‌کننده روماتیسم است.
برخی ماهی‌ها و غذاهای دریایی
ماهی‌های حاوی امگا ۳ مانند قزل آلا و ... برخلاف مواد غذایی حاوی امگا ۶ خواص ضدالتهابی و مسکن دارند. متاسفانه مواد غذایی حاوی امگا 6 پیش ساز التهاب در بدن هستند.


ادویه
ترکیب شدن ادویه  با آنتی اکسیدان‌های موجود در مواد غذایی، بسیار کمک‌کننده است. واقعیت شگفت انگیز این است که یک قاشق چای خوری دارچین معادل یک لیوان آب انگور آنتی اکسیدان دارد. از جمله  ادویه مناسب برای روماتیسمی‌ها یا آرتروزی‌ها می‌توان به صمغ مر (Myrrh) اشاره کردکه دارای خاصیت ضد التهابی است.در غضروف افراد مبتلا به روماتیسم، میزان امگا 6 بسیار بالا و میزان امگا 3 به‌طور غیرعادی پایین است؛ بنابراین لازم است مصرف امگا 6 را تا حد امکان کاهش دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha