سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹
کد خبر: 26284
سلامت نیوز : مدیركل دامپزشكی خراسان رضوی گفت: 50 درصد بیماری‌های عفونی انسان با دام مشترك است و این بیماری‌ها اكثرا صعب‌العلاج و خطرناك هستند.

به گزارش  فارس ، ناصر ازغدی ظهر امروز در همایش ایمنی و امنیت غذایی در تالار ابن سینا مشهد اظهار داشت: امسال سال دامپزشكی برای سلامت، غذا و سیاره زمین نامگذاری شده كه این امر اهمیت توجه به سلامت غذایی را توسط سیاست‌گذاران و دست‌اندركاران غذا نشان می‌دهد.
مدیركل دامپزشكی خراسان رضوی تاكید كرد: بیماری‌های مشترك بین انسان و دام بسیار خطرناك و صعب‌العلاج بوده و كنترل این بیماری‌ها رسالت سازمان دامپزشكی است.
وی افزود: سازمان دامپزشكی تنها متولی حاكمیتی در بخش دولتی برای حفظ سلامت و بهداشت عمومی است.
ازغدی با اشاره به این موضوع كه یكی از فعالیت‌های مهم در حفظ سلامت عمومی قرنطینه كردن دام‌ها است اظهار داشت: سازمان دامپزشكی وظیفه قرنطینه كردن دام‌ها و فرآورده‌های خام دامی را در سطوح واردات، صادرات و كنترل بیماری‌ها برعهده دارد.
وی ادامه داد: خوراك دام یا فرآورده‌های خام دامی كه تائید كارشناسان دامپزشكی را نداشته باشند، اجازه ورود به كشور را ندارند البته وارداتی كه بصورت قاچاق رخ می‌دهد از این موضوع جدا است.
مدیركل دامپزشكی خراسان رضوی افزود: تمام موارد میكروبی و غیرمیكروبی دام‌ها، فرآورده‌های خام دامی و خوراك دام توسط كارشناسان بررسی شده و در صورت تائید سلامت اجازه وارد شدن به كشور را پیدا می‌كند.
وی با اشاره به صادرات محصولات دامی گفت: هرگونه محصول دامی كه برای صادرات آماده شده باشد در صورت نداشتن تائیدیه دامپزشكی توسط كشور مورد نظر، پذیرفته نمی‌شود.
ازغدی با بیان اینكه واكسیناسیون به موقع در امر پیشگیری از بیماری‌ها انجام می‌شود، تاكید كرد: بیش از 400 هزار دام سنگین و 8 میلیون دام سبك در استان وجود دارد كه امر واكسیناسیون برای این دام‌ها به طور مرتب انجام می‌شود.
وی افزود: واكسیناسیون دام‌ها در بخش دولتی با توجه به بیماری‌هایی كه با سلامت انسان مرتبط است، انجام می‌شود.
مدیركل دامپزشكی خراسان رضوی تصریح كرد: دام و طیور توسط تست‌گیری شناخته شده و پس از شناسایی كانون بیماری، دام‌های مبتلا منهدم می‌شوند.
وی خراسان رضوی را پیشرو در كنترل بیماری‌های دامی دانست و گفت: در پایان سال 89 بیماری تنفسی طیور در كشور رایج شد و استان‌های كشور در این زمینه ضررهای وسیعی را متحمل شدند اما استان خراسان رضوی در كنترل این بیماری پیشرو بوده است.
ازغدی ادامه داد: تیم‌های نظارتی در مراكز عرضه و بسته‌بندی فرآورده‌های دامی نظارت كافی دارند و در ایام خاص مانند عیدقربان یا نوروز این امر نمود بیشتری پیدا می‌كند.
وی با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر مقاومت ضدمیكروبی یك تهدید جهانی اظهار داشت: سازمان دامپزشكی در سال گذشته به صورت جدی در تولید مرغ بدون آنتی بیوتیك وارد این عرصه شده و موفقیت‌های خوبی را نیز كسب كرده است.
وی افزود: آزمایشگاه ملی مواد غذایی و آزمایشگاه مركزی بررسی‌های گلمكان در استان آماده شده كه در سطح كشور و خاورمیانه نمونه آن وجود ندارد.
در ادامه این مراسم رئیس مركز بهداشت خراسان رضوی گفت: تولیدكنندگان و دامدارانی كه در تولیدات خود از فناوری‌های نوین استفاده می‌كنند، موفق‌تر از واحدهای سنتی هستند.
مرتضی احتشام‌فر تاكید كرد: سازمان دامپزشكی باید با بهره‌گیری صحیح از فرآورده‌های دامی سالم به سلامت جامعه و ترویج سلامت عمومی كمك كند.
وی افزود: همكاری صمیمانه‌تر و نزدیك‌تر بین سازمان‌های متولی بهداشت جامعه در ترویج سلامت عمومی موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha