رئیس كمیسیون بهداشتمجلس گفت: دولت باید بیمه‌های سلامت را در وزارت بهداشت تعریف كند با این روند طرح پزشك خانواده اجرا شدنی نیست اما متأسفانه در 3 دهه گذشته هرگز حوزه سلامت در اولویت فعالیت‌های دولتمردان قرار نگرفته است.

دولت باید بیمه‌های سلامت را در وزارت بهداشت تعریف كند
سلامت نیوز :رئیس كمیسیون بهداشتمجلس گفت: دولت باید بیمه‌های سلامت را در وزارت بهداشت تعریف كند با این روند طرح پزشك خانواده اجرا شدنی نیست اما متأسفانه در 3 دهه گذشته هرگز حوزه سلامت در اولویت فعالیت‌های دولتمردان قرار نگرفته است.

به گزارش فارس، حسینعلی شهریاری در مراسم روز جهانی بهداشت كه امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر رفاه و تأمین اجتماعی و وزیر بهداشت و در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران برگزار شد، اظهار داشت: صحبت‌های معاون اول ریاست جمهوری صحبت‌هایی بود كه به اصطلاح خودشان حرف‌های دل را برای حضار ارائه كردند و بنده نیز در این راستا حرف‌هایی را در زمینه حوزه بهداشت و درمان ارائه می‌كنم.

وی افزود: در حوزه بهداشت و درمان كارهای بسیار خوبی صورت پذیرفته است ولی متأسفانه علیرغم تمام كارهایی كه در حوزه بهداشت و درمان انجام شده است. هرگز حوزه سلامت در 4 اولویت دولتمردان گنجانیده نشده است و در اولویت‌های هفتم و هشتم به حساب آمده است.

شهریاری به عدم تفاهم نمایندگان مجلس و دولتمردان در مباحث حوزه سلامت اشاره كرد و بیان داشت: بر اساس دستور‌العمل و سیاست‌های برنامه پنجم كه دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز به حساب می‌آید باید در رابطه با عدالت در سلامت فعالیت‌های متمركزتری صورت پذیرد.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی 75 میلیون نفر در كشور جمعیت داریم باید در هر زمانی هر فرد ایرانی بتواند در كوتاه‌ترین زمان ممكن دسترسی و برخورداری از خدمات حوزه سلامت را در كشور داشته باشد و در این راستا حوزه سلامت تنها به درمان نیز خلاصه نمی‌شود بلكه مباحث روانی،جسمی، روحی و معنوی افراد را در برمی‌گیرد.

شهریاری با اشاره به اینكه در قانون برنامه پنجم مصوبات خوبی داشتیم ولی لایحه‌ای كه به مجلس ارائه شد بهبودی در اعتبارات حوزه سلامت صورت نپذیرفته است، گفت: مباحث دیگری از جمله زیرمیزی كه معاون اول ریاست جمهوری به آن اشاره كرد را می‌توان با اجرای قانون به موقع برطرف كرد به شرطی كه این قانون عمل شود.

وی افزود: طبق اصل 44 تصدی‌گری‌های دولت را باید به بخش خصوصی واگذار كرد و دولت تنها نظارت و حاكمیت داشته باشد.

شهریاری بیان داشت: بر اساس قانون برنامه پنجم تعرفه‌ها را باید به صورت واقعی تعریف كنیم ولی در حال حاضر با گذشت چندین هفته از سال 90 هنوز تعرفه‌ها اعلام نشده است و باید این تعرفه‌ها به زودی اعلام شود.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتظاری كه از وزارت بهداشت داریم این است كه مباحث بیمه‌ای در چارچوب این وزارتخانه تعریف شود نه در وزارت رفاه و تأمین اجتماعی كه این مسئله بسیار تأثیرات منفی دارد و امیدواریم با ادغام‌هایی كه در آینده صورت می‌پذیرد شورای عالی بیمه در زیرمجموعه وزارت بهداشت حل شود.

شهریاری به اجرای طرح پزشك خانواده در سال 90 اشاره كرد و گفت: با مشكلاتی كه در حال حاضر وجود دارد اجرای پزشك خانواده امكان‌پذیر نخواهد بود و در این راستا رئیس جمهوری باید بیشتر به صحبت‌هایی كه در راستای حوزه سلامت در بحث جهش سلامت می‌شود بیشتر توجه كند كه آیا دستگاه‌های زیرمجموعه وی آیا این مباحث را اجرا می‌كنند.

وی اظهار داشت: بودجه عمومی دولت در حال حاضر 40 درصد رشد كرده است در حالی كه بودجه بهداشت به اندازه بودجه‌های عمومی رشد نداشته است و فقط 20 درصد رشد داشته است.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به رشد 125 درصدی بودجه‌های بهداشت و درمان در دولت‌های نهم و دهم اشاره كرد و گفت: تلاش‌های زیادی در دولت‌های نهم و دهم در حوزه بهداشت و درمان صورت پذیرفته است ولی اجرای قانون از اهم فعالیت‌ها به حساب می‌آید.

شهریاری خاطر نشان كرد: مبحثی نیز در مورد مجامع جهانی به خصوص صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت باید اشاره كرد و آن نیز حمله به بیمارستان‌ها، ربودن پزشكان و كادر پزشكی در كشورهای از جمله بحرین است. چنین مشكلاتی در كشورهایی چون افغانستان، یمن،مصر، لیبی و عراق نیز وجود دارد و انتظار می‌رود صدای مجامع بین‌المللی در این راستا برای احقاق حق مردم مظلوم درآید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha