نایب رئیس هیات مدیره انجمن ناباروری ایران گفت: از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری درگیر است، یعنی یک پنجم از 24 میلیون زوج ایرانی با مشکل ناباروری مواجه هستند.

یک پنجم زوج های ایرانی نابارور هستند

سلامت نیوز: نایب رئیس هیات مدیره انجمن ناباروری ایران گفت: از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری درگیر است، یعنی یک پنجم از 24 میلیون زوج ایرانی با مشکل ناباروری مواجه هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از انجمن ناباروری ایران، مهناز اشرفی افزود: با وجود امکان درمان اکثر افراد دچار ناباروری در کشور، درمان ناباروری در کشور خلاءهای قانونی دارد و برای رفع این خلاء ها باید مجمع عمومی و فوق العاده این انجمن با همکاری وزارت بهداشت تشکیل شود.
اشرفی گفت: به رغم تلاش های انجام شده در حوزه درمان ناباروری در کشور، طی 20 سال گذشته پزشکان با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه بوده اند.
وی اظهار داشت: به دلیل وجود خلاءهای قانونی در درمان ناباروری، بسیاری از مراکز ناباروری فعالیت های خود در این حوزه به ویژه در خصوص موضوع اهدای تخمک، جنین و رحم اجاره ای به سختی انجام می دهند.


وی تصریح کرد: بر همین اساس و به دلیل مشکلات قانونی موجود قرار بر این شد تا انجمن ناباروری ایران جلسه مجمع عمومی و فوق العاده را تشکیل دهد و پیرو این مسئله از دبیر انجمن کمیسیون‌های وزارت بهداشت دعوت شد و تشکیل مجمع نیز دو بار در روزنامه های کثیرالانتشار اعلام شد.
اشرفی با اشاره به اینکه رسمیت مجمع با حضور نماینده وزارت بهداشت است،گفت: علی رغم اطلاع و اعلام قبلی حضور نیافته و آن را به طور کتبی به اطلاع انجمن نرساندند.


نایب رئیس هیات مدیره انجمن ناباروری با انتقاد به عدم حضور نماینده وزارت بهداشت در این مجمع، خاطرنشان کرد: پزشکان متخصص حضور یافته در این جلسه، شکایت خود را نسبت حضور نیافتند نماینده وزارت بهداشت از نهادهای مختلف و مسئول پیگیری خواهند کرد.


به گزارش ایرنا، طی تحقیقاتی که پنج سال گذشته انجام شده است از هر پنج زوج ایرانی یک زوج با مشکل ناباروری درگیر است، اما این به آن معنی نیست که برای این زوج‌ها درمان‌های ناباروری مانند IVF انجام می‌شود بلکه این افراد دچار تاخیر در باروری شده‌اند.
بررسی‌ها نشان داد زمانی که درمان‌های ناباروری در سال دوم برای زوج‌ها انجام می‌شود، میزان ناباروری از 20.2 درصد به 12.4 درصد کاهش می‌یابد که این آمار در سال سوم و چهارم نیز کاهش می‌یابد و به کمتر از یک درصد می‌رسد.


طبق آخرین نتایج سرشماری نفوس سال 95، حدود 24 میلیون و 200 هزار زوج در کشور وجود دارد که با احتساب 20 درصد می‌توان گفت حدود پنج میلیون زوج نابارور هستند که اگر این میزان را در سال دوم بررسی کنیم، حدود سه میلیون و 200 هزار زوج نابارور خواهند بود.
هفته گذشته متخصصان زنان و زایمان عضو انجمن درمان ناباروری در تهران جمع شدند تا با تغییر اساسنامه این انجمن برای رفع به گفته آنان «خلاء های قانونی» درمان ناباروری همکاری کنند. این نشست پنجشنبه گذشته ( 27 دی) تشکیل شد اما به علت حضور نیافتن نماینده وزارت بهداشت و همچنین فقدان متخصصان اورولوژیست و جنین شناس عضو این انجمن مصوبات این جلسه برای تغییر اساسنامه انجمن ناباروری و افزایش سهم متخصصان زنان و زایمان نیازمند تایید وزارت بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha