سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۴
سلامت نیوز :رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران گفت: 80درصد تخت‌های ICU كشور استاندارد نیستند از نظر كمی نیز تعداد تخت‌های ICU موجود نصف نیاز كشور است.

به گزارش  فارس، مهدی قیامت امروز در یك نشست خبری در محل سازمان نظام پزشكی افزود: 80 درصد تخت‌های ICU كشور از نظر امكانات، نیروی انسانی و مدیر مستقل استانداردهای لازم را ندارند و باید استانداردسازی شوند.

وی در پاسخ به فارس در حاشیه این نشست گفت: از نظر تعداد تخت ICU طی چند سال گذشته تعداد این تخت‌ها 1.5 برابر شده است اما با توجه به این فرمول كه باید 10درصد تخت‌های بیمارستانی فعال هر كشور تخت ICU باشد، با وجود حدود 100 هزار تخت بیمارستانی فعال در كشور باید 10 هزار تخت ICUداشته باشیم كه اكنون حدود 5 هزار تخت است و باید دو برابر شود.

قیامت گفت: ICU شاید مهمترین نیاز هر بیمارستان است زیرا اگر تخت ICU استاندارد در یك بیمارستان نداشته باشیم بیماران حاد از بین می‌روند، برای یك بیمار حاد كه به تخت ICU و مراقبت ویژه نیازمند است ارزش زمان و هر ثانیه دیگر قابل قیمت گذاری نیست، می‌گویند وقت طلاست اما برای چنین فردی وقت از الماس هم ارزشمندتر است واقعاً قیمت ندارد.

وی افزود: در موارد زیادی شاهدیم كه یك بیمار نیازمند به تخت ICU در آمبولانس است و همین طور در شهر می‌چرخد اما تخت ICU پیدا نمی‌كند و فوت می‌كند، ضمن اینكه اگر خدمات روی تخت ICU هم استاندارد نباشد و از نظر پایش بیمار، تغذیه و سطح هوشیاری خدمات لازم را نگیرد خطر مرگ بیمار افزایش می‌یابد و ما با موارد متعدد مرگ بیماران روی تخت ICU به همین علت مواجهیم.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران درباره تعرفه‌های خدمات مراقبت‌های ویژه نیز گفت: این تعرفه‌ها به هیچ وجه واقعی نیستند و میزان آن با حد واقعی فاصله زیادی دارد، درآمد متخصصان بیهوشی به هیچ وجه با بسیاری از گروه‌های پزشكی دیگر از جمله جراحان قابل مقایسه نیست در حالی كه ‌سختی كار مراقبت های ویژه و زمانی كه برای این كار لازم است بسیار بیشتر است.

وی افزود: همین مسائل باعث شده است كه بسیاری از متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه انگیزه این كار را از دست داده‌اند و شاید فقط برای حفظ ارائه این خدمات در كشور و متوقف نشدن آن در این حرفه باقی مانده‌اند.

وی گفت: البته من در اینجا باید از تعرفه بخش خصوصی هم دفاع كنم، زیرا تعرفه خدمات مراقبت‌های ویژه در بخش دولتی و خصوصی یك اندازه است و تفاوتی را كه مردم احساس می‌كنند به خاطر هزینه ویزیت پزشك است كه به مردم فشار وارد می‌كند راه حل آن پوشش این هزینه‌ها از سوی بیمه‌هاست اما متأسفانه بیمه‌ها این خدمات و مراقبتهای جدید در تختهای ICU را پوشش نمی‌دهند.

قیامت در این نشست خبری اضافه كرد: سالانه 1.5 تا 2 میلیون نفر به خاطر حوادث ترافیكی و غیر ترافیكی به بیمارستان مراجعه می‌كنند كه 20 تا 30 درصد آنها به خدمات ICU نیاز دارند اما كمبود و استاندارد نبودن این تخت‌ها در كشور مانع از ارائه مناسب این خدمات به این بیماران می‌شود.

وی گفت: هزینه اولیه ایجاد یك تخت استاندارد ICU حدود 250 میلیون تومان است و متأسفانه به علت كمبود منابع امكان تأمین این تخت‌ها در كشور و استانداردسازی آنها وجود ندارد.

به گفته وی ششمین كنگره بین‌المللی بیهوشی و مراقبت های ICU طی روزهای 7 تا 9 اردیبهشت با حضور متخصصانی از 20 كشور دنیا از جمله استرالیا، ایتالیا، هندوستان، اتریش، آلمان، عربستان، دانمارك، قطر و ... در پژوهشگاه نیرو تهران برگزار می‌شود كه بررسی آخرین دستاوردهای مراقبت‌های ویژه و نوآوری‌های این رشته در دستور كار این كنگره است.

همچنین قرار است در این كنگره یك دستگاه جدید كنترل لحظه به لحظه علایم حیاتی بیمار توسط یك متخصص اروپایی رونمایی شود و كارگاهی درباره كاركرد این دستگاه نیز در این كنگره برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha