سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 26289
سلامت نیوز : یك متخصص اطفال گفت: برفك در شیرخواران به صورت دانه‌های سفید و بیشتر در ناحیه زبان، حلق و گونه‌ها ظاهر می‌شود؛ اغلب والدین بر این باورند كه این دانه‌های سفید داخل دهان به دلیل باقیماندن شیر بر روی زبان شیرخوار بوده كه این تصور اشتباه است.

منصور بهرامی در گفت‌وگو با فارس  برفك دهانی را یكی از بیماری‌های شایع در شیرخواران بیان كرد و اظهار داشت: قارچ مهمترین عامل برفك به شمار می‌‌رود.

وی گفت: برفك در شیرخواران به صورت دانه‌های سفیدرنگ و بیشتر در ناحیه زبان، حلق و گونه‌ها ظاهر می‌شود؛ اغلب والدین بر این باورند كه این دانه‌های سفیدرنگ داخل دهان به خاطر باقیماندن شیر بر روی زبان شیرخوار بوده كه این تصور اشتباه است چرا كه شیر، خورده شده و بزاق دهان آثار آن را از روی زبان پاك می‌كند.

این متخصص اطفال با بیان اینكه برفك دردناك نیست، افزود: این بیماری در سلامت عمومی كودك تأثیر سوء ندارد البته در بعضی از اوقات همزمان با برفك در دهان، این بیماری در ناحیه تناسلی شیرخوار به صورت سوختگی ادرار نیز دیده می‌شود و این عارضه عموماً با پمادهای سوختگی و ضد قارچ درمان می‌شود.

وی ادامه داد: برفك دهان شیرخوار می‌تواند سینه مادر را درگیر كند؛ زمانی كه شیرخوار سینه مادر را برای شیر خوردن به دهان می‌گیرد، برفك دهان طفل با نوك سینه مادر تماس پیدا كرده و همین امر موجب آلوده شدن سینه مادر به این عارضه می‌شود.

بهرامی اضافه كرد: در صورتی كه برفك به موقع درمان نشود، كاهش مقاومت بدن به میكروب‌ها و عدم تمایل به شیر مادر در شیرخوار به وجود خواهد آمد؛ درمان برفك دهان شیرخوار به تنهایی مؤثر نیست و باید اقدامات درمانی برای نوك سینه مادر كه آلوده به این بیماری شده است، صورت گیرد.

وی خاطرنشان كرد: توصیه می‌شود مادران قبل و بعد از شیر دادن، نوك سینه خود را بشویند همچنین پستانك و سر شیشه شیرخوار باید فاقد هر گونه آلودگی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha