كاملاً واضح است كه روغن‌های نباتی جامد اقلاً عامل 40 درصد سكته‌هاست بنابراین مصرف این روغن‌ها باید با روغن‌های مایع بدون ترانس جایگزین شود.

كامران باقری لنكرانی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: تا چند سال پیش روغن‌های نباتی جامد حدود 80 درصد روغن مصرفی مردم را تشكیل می‌داد ولی طی سال‌های اخیر با آموزش و اطلاع‌رسانی، مردم به زیان‌های مصرف این روغن‌ها پی برده‌اند و الآن مصرف این روغن‌ها به حدود 65 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: باید كارخانه‌های تولید تولید روغن در كشور به سمت تولید روغن‌های با ترانس پائین و بدون روغن‌های نامطلوب حركت كنند در زمان حاضر تولید روغن با ترانس كم‌تر از 5 درصد نیز در كشور به بهره‌برداری رسیده است و این نوید تولید بیش‌تر روغن‌های مطلوب در كشور است.
وی گفت: در زمان حاضر روغن‌های با ترانس 20 تا 30 درصد نیز از وزارت بهداشت مجوز می‌گیرند اما درصددیم كه این استاندارد را امسال حداقل به 10 درصد برسانیم.
باقری لنكرانی افزود: امیدواریم صاحبان صنایع روغن نیز با درك شرایط خاص مربوط به روغن برای تولید روغن‌های با اسیدچرب و ترانس پایین كمك كنند و با نوسازی تجهیزات فنی خود برای ارتقای سطح سلامت جامعه همكاری كنند.
وی گفت: وزارت بهداشت نیز برای كاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و سكته‌ها كه حداقل 40 درصد آن به علت مصرف روغن‌های نباتی جامد است امسال با افزایش تخت‌های مراقبت‌های ویژه و تجهیزات CCU و آنژیوگرافی در همه استان‌های كشور حداقل یك مركز ویژه مراقبت از بیماری‌های قلبی دایر می‌كند.
بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه منجر به مرگ 70 هزار نفر در كشور می‌شود و بیش از 400 هزار سال از عمر ایرانیان را سالانه كم می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha