سلامت نیوز :دبیر هفته سلامت در مراسم جشن سلامت گفت: زمینه‌های مقاومت دارویی باید با راهكارهای مناسب از نظام سلامت كشور برچیده شود.
 دكتر حسن آقاجانی مشاور وزیر، مدیركل دفتر وزارتی و دبیر هفته سلامت با بیان این مطلب در جشن سلامت و تقدیر از حامیان و دوستداران سلامت، گفت: داروهای ضد میكروبی یكی از مهم‌ترین كشفیات قرن اخیر بوده و خدمات زیادی در سالم‌سازی بیماران به بار آورده ولی استفاده بی‌رویه و نامناسب از آنها علاوه بر ایجاد مقاومت دارویی در بدن افراد موجب تحمیل هزینه‌های بسیار به نظام سلامت كشور شده و باید با ایجاد تمهیداتی این معضل از نظام سلامت كشور برچیده شود.
وی هزینه‌های تحمیلی از این بابت به كشور را سالانه 400 میلیارد دلار اعلام كرد و افزود: این تحمیل هزینه در امریكا سالانه 30 میلیارد دلار و در اروپا سالانه 79 میلیارد پوند است.
وی 4 قلم از 10 قلم داروی پرمصرف كشور را مربوط به داروهای آنتی‌بیوتیكی اعلام كرد و اظهار داشت: سل مقاوم به درمان سالانه 440 هزار نفر را مبتلا و 150 هزار نفر را می‌كشد، علاوه بر این كه شیوع مالاریا و ایدز نیز بر اثر شیوع مقاومت دارویی در بین افراد رو به گسترش است.
وی ضمن خوشامدگویی به معاون اول رییس جمهور برای حضور در این مراسم گفت: از ایشان كه همیشه پشتیبان نظام سلامت بوده و هستند می‌خواهیم برای پیشگیری از شیوع مقاومت دارویی برای تصویب مصوبات لازم در این خصوص در شورای عالی سلامت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را یاری كنند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آلوده بودن لبنیات و مواد پروتئین دامی به آنتی‌بیوتیك‌ها و همچنین میوه‌جات و سبزیجات به این اقلام دارویی نیز از ابعاد مقاومت آنتی‌بیوتیكی خارج از حیطه اختیار وزارت بهداشت است كه باید در سال جاری در كشور مورد توجه جدی قرار گیرد.
دبیر هفته سلامت در تشریح چگونگی برگزاری هفته سلامت كه همه ساله از 18 تا 24 فروردین ماه برگزار می‌شود گفت: از ماه‌ها قبل و با تاكید وزیر بهداشت برای برگزاری این هفته و انتخاب حامیان و دوستداران سلامت در كمیته‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha