یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 262973

پیروز حناچی با موتوربرقی به بهشت رفت، سرگردانی مسافران متروی کرج - تهران در «روز هوای پاک»، مجید توکلی مجرم امنیتی در جلسه شورای شهر چه می‌کند؟ عدم‌ترخیص 20 نردبان آتش‌نشانی از گمرک و...،اینها تیتر برخی اخبار منتشرشده در رسانه‌ها در روز هوای پاک بود. هوای پاک واژه‌ای غریب برای تهرانی‌ها و البته حالا برای ایرانی‌هاست، چراکه در همین روز هوای پاک، مدارس و ادارات برخی استان‌های کشور به خاطر آلودگی و گردوخاک موجود در هوا تعطیل بودند.

خبری از مصوبه آلودگی هوا نیست

سلامت نیوز:پیروز حناچی با موتوربرقی به بهشت رفت، سرگردانی مسافران متروی کرج - تهران در «روز هوای پاک»، مجید توکلی مجرم امنیتی در جلسه شورای شهر چه می‌کند؟ عدم‌ترخیص 20 نردبان آتش‌نشانی از گمرک و...،اینها تیتر برخی اخبار منتشرشده در رسانه‌ها در روز هوای پاک بود. هوای پاک واژه‌ای غریب برای تهرانی‌ها و البته حالا برای ایرانی‌هاست، چراکه در همین روز هوای پاک، مدارس و ادارات برخی استان‌های کشور به خاطر آلودگی و گردوخاک موجود در هوا تعطیل بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان معضل، آسیب، فاجعه، بحران و هر لفظ و واژه دیگری که از زبان مسئول و مردم و... در توصیف هوای تهران به کار برده می‌شود، سوای وضعیت همیشگی هوا، مبین یک واقعیت دیگر هم هست و آن ناکارآمدی مدیریت شهری و زیست‌محیطی در پایتخت است. اینکه بعد از سال‌های سال که برای همه مردم و مسئولان این موضوع شفاف شده است که تهران هوای پاک ندارد، هیچ گام موثر و کارآمدی درجهت رفع مشکل برداشته نشده است و هوا، همان هوای سابق است، حتی اگر در سال 97 بهتر هم شده باشد، بخش خیلی اندکی از این بهبود هوا ماحصل سیاست‌هایی نظیر اجباری بودن معاینات فنی و... است، بخش اعظم آن به خاطر بارش باران و برف و وزش باد است، این را می‌توان این‌طور گفت که خدا هوای ما را بهتر از خودمان دارد.

اما برای بررسی دقیق‌تر و سنجش میزان دغدغه‌مندی مدیران شهری در این‌باره و در جهت کنترل و کاهش آلودگی هوا رجوع به جلسات شورای شهر و موضوعات مطرح‌شده در آن است. شورای شهری که حالا بعد از انتخاب سومین شهردار تهران در یک‌سال اخیر از فضای بی‌ثباتی خارج شده است و انتظار می‌رود دغدغه شهری و شهروندی سرلوحه امور آن باشد.با مراجعه به سایت شورای شهر تهران برای اخذ گزارش مصوبات شورای پنجم در بازه پاییز و ماه اول زمستان 97 می‌توان مشاهده کرد که شورای پنجمی‌ها در این چهار ماه چه کرده‌اند.

همانطور که در اخبار هرساله خصوصا دهه اخیر مشهود است این ایام، ایام اوج ایجاد آلودگی هوا به دلیل پدیده وارونگی و این دست موضوعات است و طبیعتا از مجموعه مدیریت شهری هم باید انتظار داشت تا در این ایام بیشترین سطح از اقدامات و مصوبات را در این حوزه داشته باشند.

 خبری از مصوبه آلودگی هوا نیست

با مراجعه به صفحه مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از اول مهر 97 تا 30 دی ماه امسال چیزی حدود 70 مصوبه در شورا به تصویب رسیده که از این 70 مصوبه تقریبا هیچ‌کدام ارتباطی با وضعیت هوای تهران و آلودگی هوای تهران ندارند. یعنی باید این‌طور گفت که موضوعاتی نظیر نامگذاری معابر و پولی کردن تونل‌ها، اتوبان‌ها و... اولویت بالاتری نسبت به تهدید جدی تهران یعنی آلودگی هوا دارند.

در بررسی موردی مصوبات شورا در چهار ماه گذشته، 19 مصوبه مربوط به معرفی افراد و شخصیت‌ها در سمت‌ها و جایگاه‌های مختلف، 17مصوبه مربوط به تعیین‌تکلیف پلاک‌های ثبتی، هشت مصوبه جوابیه‌ها و اصلاحیه‌ها، 6 مصوبه نیز مربوط به تغییر نام معابر و بوستان‌ها و ایستگاه مترو و... و الباقی هم اندک مصوباتی در حوزه تعیین نرخ عوارض و بهای خدمات شهری و تخصیص اوراق به‌منظور اجرای طرح‌های حمل‌ونقل عمومی است که این آخری یعنی تخصیص اوراق را می‌توان اقدامی البته در سطح مصوبه‌ای که هنوز اجرایی نشده است در حوزه گسترش حمل‌ونقل عمومی دانست.

 انتظاراتی که برآورده نشد

دوچرخه‌سواری، متروسواری و حالا موتوربرقی‌سواری شاید در مقام یک شوآف رسانه‌ای امری پسندیده باشد و استقبال عمومی را هم به دنبال داشته باشد اما در زمینه جلب رضایت عمومی همانقدر بی‌فایده و تبلیغاتی است که وعده‌های نجفی و افشانی برای توسعه مترو و حمل‌ونقل عمومی و حذف تکدی‌گری از شهر تبلیغاتی و بی‌فایده بود.

التهاب شهروندان و تزریق اخبار ضدونقیض به جامعه در حوزه‌های مختلف اعم از گران‌شدن قیمت حمل‌ونقل عمومی و پولی شدن معابر و تونل‌ها و... در کنار عدم‌توان ترخیص نردبان‌های آتش‌نشانی پایتخت توسط شهرداری که از جهت سیاسی با دولت هماهنگ و همسو است و در جلسات هیات دولت هم حاضر می‌شود، به‌عنوان عایدی یک‌سال و اندی مسئولیت شورای پنجمی‌ها برای شهروندان تهرانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha