سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 26299
سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: در سال 89 فقط 15 مورد وبا داشتیم كه در ظرف 45 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی در مراسم روز جهانی بهداشت كه صبح امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد اظهار داشت: هدف شاخص‌های سلامت در مورد بیماری‌ها، ریشه‌كنی است كه به عنوان مثال در سیل پاكستان جمعیت زیادی از افراد این كشور به وبا مبتلا شده‌اند و با تلاش استان‌های مرزی و دانشگاه‌های علوم پزشكی آنها از ورود آنها به كشور جلوگیری شد.

وی افزود: در سال 89 فقط 15 مورد وبا داشتیم كه در ظرف 45 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وحید دستجردی اضافه كرد: بیماری دیگری كه هدفگذاری شده تا ظرف 3 سال آینده ریشه‌كن شود مالاریای فالسی‌پاروم است كه در سال 88 تعداد مبتلایان به آن 6 هزار مورد بود و در سال 89 به 3 هزار و 10 مورد رسید. همچنین در سال 88 از 6 هزار مورد ابتلا به مالاریا 10 درصد آنها افغانی بودند و در سال 89 از 3 هزار مورد مبتلا به مالاریای فالسی‌پاروم30 درصد افغانی بودند.

وی افزود: در سال 89 همه متولدان 68 تا 72 علیه بیماری هپاتیت B واكسینه شده‌اند كه پوشش این واكسینانسیون 90 درصد بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: 15 مركز مشاوره زنان در معرض آسیب راه‌اندازی شد همچنین 500 هزار مورد واكسیناسیون آنفلوانزای H1N1 انجام شد.

وی درباره بیماری سالك گفت: استان‌های فارس، اصفهان و كرمان مناطق آلوده به این بیماری هستند كه سال 88 میزان ابتلا به آن 24 هزار مورد بود و میزان آن در سال 89 به 18 هزار مورد رسید. اخیراً گزارش‌هایی در استان گلستان داشتیم كه این آمارها باید با برنامه‌ریزی جدی هر سال به نصف كاهش یابد.

وزیر بهداشت یادآور شد: امسال جشن تكمیل شبكه بهداشت روستاها را برگزار می‌كنیم. در سال 89 حدود هزار و 250 خانه بهداشت ساخته شد. هزار و 200 خانه بهداشت دیگر در روستا در حال ساخت است و امیدواریم تا تیر امسال تكمیل شود و به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به برنامه پزشك خانواده گفت: سال 90 سال استقرار پزشك خانواده برای 10 تا 14 میلیون نفر از جمعیت كشور است.

وحید دستجردی اظهار داشت: در حال حاضر هزار و 880 مركز اورژانس پیش بیمارستانی، شهری و جاده‌ای وجود دارد كه امسال به هر طریقی كه می‌‌توانیم باید تكمیل آنها را داشته باشیم همچنین اورژانس بیمارستانی نیز ارتقا خواهد یافت.

وی یادآور شد: در زمینه دانشجویی 600 كنگره دانشجویی، 48 سایت كمیته تحقیقات دانشجویی، هزار و 400 طرح تحقیقاتی و 80 تور علمی برگزار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha