خشکسالی جدی ترین معضل فیزیکی برای کشاورزی در همه جای دنیا است. بارورسازی ابرها می‌تواند این معضل را تا حدودی برطرف کند اما نمی‌تواند کاملا آن را برطرف کند.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی: ۱۰۰درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد

سلامت نیوز:خشکسالی جدی ترین معضل فیزیکی برای کشاورزی در همه جای دنیا است. بارورسازی ابرها می‌تواند این معضل را تا حدودی برطرف کند اما نمی‌تواند کاملا آن را برطرف کند.

 به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، خشکسالی یا به عبارتی دوره امتداد خشکی می‌تواند از چند ماه تا چند سال باشد.

 

در واقع از نظرگاه علمی عبارت دقیق‌تر و مناسب‌تر به جای خشکسالی، دوره کم‌آبی است. به‌طور کلی، دوره کم‌آبی دوره ممتدی است که طی آن یک منطقه با کمبود در منابع و ذخیره آبی مواجه است.

 

خشکسالی می‌تواند باعث عدم توازن در میزان آب و در نتیجه آن کمبود آب، نابودی گیاهان، کم شدن شدّت جریان آب برای نیروگاه‌های برق‌آبی، کاهش عمق آب‌های سطحی و خاک مرطوب شود.

 

خشکسالی جدی ترین معضل فیزیکی برای کشاورزی در همه جای دنیا است و این معضل در خراسان جنوبی که عمده شغل مردم آن کشاورزی است، معضلی به اندازه تمام رنج‌های زندگی این کشاورزان است.

 

برای مقابله با این پدیده بارور کردن ابرها می‌تواند روشی مؤثر باشد اما کوتاه‌مدت است.

 

بر اساس گفته کارشناس بارورسازی ابرها در افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی بارندگی‌ها تاثیرگذار است اما این امر به تنهایی مشکلات آب در استان را حل نمی‌کند.

 

بارندگی‌های زیر خط نرمال

علیرضا خندان رو، مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی به ایسنا گفت: با خشکسالی‌های پیاپی و ۱۸ ساله در استان مواجه هستیم و به شاخص‌های زیر درصد نرمال رسیدیم.

 

وی اظهار کرد: میانگین بارندگی‌های استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۲۰ میلی متر بوده است.

 

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه بارندگی‌ها در استان نسبت به سال گذشته ۱۹ میلی متر افزایش داشته است، گفت: اما این بارندگی‌ها نسبت به بلند مدت ۲۷ درصد کاهش داشته است.

 

خندان رو با بیان اینکه ۱۰۰ درصد مساحت خراسان جنوبی در دوره‌ای ۱۰ ساله تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد، افزود: تا پایان آذرماه امسال ۱۳ درصد از مساحت استان خشکسالی متوسط، ۷۵ درصد خشکسالی شدید و ۱۲ درصد خشکسالی بسیار شدید داشته است.

 

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: خشکسالی‌ها در استان تاثیر خود را بر کاهش آب‌های زیرزمینی و خالی شدن روستاها از سکنه‌ و حاشیه نشینی شهرها گذاشته و بیشتر قنوات نیز خشک شده است.

 

خندان رو با اشاره به وضعیت بارندگی در استان طی ماه‌های دی، بهمن و اسفند، خاطرنشان کرد: بارندگی‌های دی ماه در برخی از نقاط استان نرمال و برخی مناطق زیر نرمال، در بهمن‌ماه وضعیت بارندگی استان نرمال و در اسفندماه نیز بارندگی در برخی نقاط نرمال و برخی از نقاط دیگر زیر نرمال است.

 

وی یادآور شد: خشکسالی در استان از نوع متوسط به بالا است لذا لازم است مردم، مصرف آب و مدیریت مصرف را مدنظر داشته باشند.

 

افتتاح تصفیه خانه بیرجند

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: به زودی تصفیه خانه بیرجند با ظرفیت کامل وارد مدار می‌شود و امیدواریم از سال آینده این تصفیه خانه به بخش خصوصی واگذار شود.

 

وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت آبی در استان از انتهای سال ۹۲ تاکنون مجوز حفر چاه کشاورزی داده نشده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه تنها برای حفر چاه‌های صنعتی، خدماتی، مرغداری و دامپروری مجوز می‌دهیم، گفت: در حال حاضر هیچ چاه جدیدی در استان حفر نمی‌شود و منابع آب موجود را مدیریت می‌کنیم.

 

امامی افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی آب و کارگروه حفاظت آب استان تا پایان برنامه ششم توسعه کسری مخزن آب صفر می‌شود و سفره‌های زیر زمینی به تعادل می‌رسد.

 

وب با بیان اینکه تا پایان برنامه ۲۰ ساله تمام اضافه برداشت‌ها را جبران می‌کنیم، تصریح کرد: بحث انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی در مجلس و دولت مطرح و تایید شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه انتقال آب به این سه استان زمان بر است، ادامه داد: برای انتقال آب به سه استان در فاز اول نیاز به اعتباری بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است.

 

امامی با اشاره به تصفیه خانه آب بیرجند، خاطرنشان کرد: با همراهی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و استاندار مبلغ ۵ میلیارد تومان از محل ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران برای تصفیه خانه آب بیرجند در سال جاری اعتبار گرفتیم اما هنوز تخصیص پیدا نکرده است.

 

وی با بیان اینکه برای تصفیه خانه آب بیرجند ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت می‌گیرد، یادآور شد: تا اواسط بهمن ماه امسال مسأله تصفیه خانه حل خواهد شد.

 

خسارت به باغات کشاورزی

رضا یزدان مهر، رییس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: در سال زراعی اخیر خسارت خشکسالی با باغات و مزارع کشاورزان استان مبلغ ۴۸۰ میلیارد تومان بوده است.

 

وی اظهار کرد: با توجه به سیلاب ابتدای سال ۹۷ و بر اساس مصوبه دولت مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک کشاورزی و بانک ملی بین متقاضیان توزیع می‌شود.

 

رییس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تسهیلات سیل با سود ۵ درصد و بازه زمانی ۱۰ ساله است، افزود: همچنین برای خسارت‌های خشکسالی طی دو سال اخیر در استان نیز مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای کشاورزان مصوب و پرداخت شده است.

 

یزدان مهر تصریح کرد: ۳۳ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی استان از تسهیلات خشکسالی با بهره ۵ درصد و بازپرداخت ۱۰ ساله برخوردار شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون از محل اعتبارات تملک دارایی در سال جاری مبلغ ۲ میلیارد تومان و از محل اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان به استان کمک شده است.

 

رییس اداره مدیریت بحران جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال زراعی اخیر خسارت خشکسالی با باغات و مزارع کشاورزان استان مبلغ ۴۸۰ میلیارد تومان بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۶۲۵۰ قنات در خراسان جنوبی وجود دارد که آبدهی ۳۲ تا ۳۶ درصد از این قنوات کاهش یافته است.

 

یزدان مهر یادآور شد: آبیاری تحت فشار، تجهیز اراضی، افزایش کارایی و بهره‌وری زمین، بهروری انتقال آب در مزرعه، بارورسازی ابرها و حفر چاه‌های عمیق از جمله اقدامات دولت برای مبارزه با خشکسالی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha