از خمیردندان و مسواك خشن برای تمیز كردن دندان مصنوعی استفاده نكنیم. همچنین از ماده شوینده‌ای استفاده كنیم كه روی پروتز خش نیندازد.

آیا می‌توانیم دندان مصنوعی را با مایع ظرفشویی بشوییم؟

سلامت نیوز-*دكتر رضا افتخارآشتیانی:از خمیردندان و مسواك خشن برای تمیز كردن دندان مصنوعی استفاده نكنیم. همچنین از ماده شوینده‌ای استفاده كنیم كه روی پروتز خش نیندازد.

 منظور از پروتزچیست؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، وقتی قسمتی از بدن را نداریم و توسط عضومصنوعی آن را جایگزین می‌كنیم، پروتز می‌گوییم. ما پروتزدست، پا، چشم و دندان داریم.
برای پیشگیری از مشكلات دندانی باید بهداشت را رعایت كنیم. مراجعه به دندانپزشك داشته باشیم. نوع تغذیه وعادات كودكی در این خصوص می‌تواند موثر باشد.

آیا منظور از پروتزثابت دندان، همان روكش است؟
بله . زمانی كه تاج دندان وجود ندارد اما ریشه وجود دارد، ما با ترمیم تاج، یك روكش می‌گذاریم و دندان را حفظ می‌كنیم. این تاج باید شبیه دندان طبیعی باشد. روكش نباید لبه داشته باشد و موجب آزردگی لثه و نیز بوی بد دهان شود.

با رادیوگرافی می‌توان تعیین كرد كه روكش در محل صحیح قرار گرفته‌ است یا نه؟
 برای نگهداری روكش، مسواك زدن و نخ دندان كافی است. این نوع روكش‌ها طول عمربالای ده سال دارند. هیچ چیزی در دهان طول عمر همیشگی ندارد. وقتی روكش داریم باید مسواك بزنیم و به دندانپزشك مراجعه كنیم. شاید لازم به تعویض باشد. اگرهمه كارها خوب انجام شود طول عمراین روكش‌ها هشت تا 15سال است.

آیا می‌توانیم دندان مصنوعی را با مایع ظرفشویی بشوییم؟
از خمیردندان و مسواك خشن برای تمیز كردن دندان مصنوعی استفاده نكنیم. همچنین از ماده شوینده‌ای استفاده كنیم كه روی پروتز خش نیندازد. مواد شوینده باید به‌صورت رقیق استفاده شود نه خالص و مدت زمان استفاده نیز باید كم باشد. هر روز داخل وایتكس قرار داده نشود. هر دو هفته یك‌بار كافی است. بعد از آن، نیم ساعت داخل آب ساده قرارداده شود، بهتراست.

گاهی برای جایگزین كردن دندان ازدست رفته، دندان‌های مجاور را تراش می‌دهند و از بریج برای جایگزینی دندان استفاده می‌كنند. نگهداری از بریج چه اصولی دارد؟
بریج مسواك ونخ دندان مخصوص دارد. ازخلال دندان نباید برای بریج استفاده كنیم. برای تمیزكردن زیربریج و دور آن باید از نخ دندان مخصوص استفاده كرده و همچنین هر روز از مسواك مخصوص بریج استفاده كنیم.
​​​​​​​
برای جرمگیری دائمی دندان مصنوعی چه راهكاری پیشنهاد می‌كنید؟
این افراد باید زیاد مراجعه و زیاد جرمگیری كنند. خط وخش روی پروتز در اثراستفاده از مسواك خشن وخمیردندان،خیلی راحت جرم را به خود جذب می‌كند. و باید دندانپزشك آن را پولیش كند.

* متخصص پروتز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha