معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی می‌گوید 65 درصد کودکان کار و خیابان اتباع غیرایرانی هستند و 90 درصد این کودکان از افغانستان وارد ایران می‌شوند.

بهزیستی آمادگی بیمه کردن کودکان کار را دارد

سلامت نیوز:معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی می‌گوید 65 درصد کودکان کار و خیابان اتباع غیرایرانی هستند و 90 درصد این کودکان از افغانستان وارد ایران می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،حبیب‌الله مسعودی فرید درباره اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان اظهار کرد: بیشتر این کودکان، اتباع غیرایرانی هستند به‌ طوری‌که 65 درصد آنها اتباع غیرایرانی هستند که عمدتا به صورت غیرمجاز وارد کشور شده‌اند. برخی از این افراد با ویزای توریستی و زیارتی می‌آیند و بعد از آن در کشور می‌مانند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تأکید بر ضرورت نظارت اداره اتباع بر موضوع عبور و مرور اتباع بیگانه گفت: این کودکان اکثرا از کشورهای همسایه به ویژه افغانستان، پاکستان و بنگلادش به ایران می‌آیند و 90 درصد آنها از کشور افغانستان به ایران وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار و خیابان طبق آیین‌نامه‌ای به همین منظور اجرا می‌شود، گفت: البته آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان مصوبه سال 84 هیات دولت است و علاوه بر آن آیین‌نامه اجرایی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و دستورالعمل اجرایی سازمان بهزیستی و دستگاه‌های مربوطه است. طبق این آیین‌نامه مصرر شده است که همه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه به سازمان بهزیستی کمک کنند. از این رو شهرداری، وزارت بهداشت، دادستانی و بیمه مکلف هستند اقداماتی در راستای ساماندهی کودکان کار و خیابان انجام دهند.

مسعودی‌فرید با بیان اینکه کودکان کار و خیابان باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، گفت: باید برای این کودکان کد خاص از سوی سازمان بهزیستی تعریف شود. این کودکان باید بیمه شوند و ما حاضریم حق بیمه آنها را بدهیم. سال گذشته 11 هزار و 300 کودک را در مراکز شبانه‌روزی پذیرش کردیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در موضوع کودکان کار و خیابان باید دو اقدام اساسی و در درازمدت انجام شود یکی سیاست‌های فقرزدایی و پیشگیری از فقر است و دوم شناسایی خانواده‌هایی است که مجبور هستند کودک را به فضای کار وارد کنند. در واقع باید مشخص شود که این کودکان از چه خانواده‌هایی هستند و آیا خانواده آنها درگیر فقر و مشکل معیشتی هستند یا زن سرپرست خانوار، فرد معلول یا معتاد دارند یا اینکه کودک مورد سودجویی و استثمار قرار می‌گیرد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به ضرورت تهیه سامانه الکترونیکی برای شناسایی کودکان کار و خیابان گفت: این سامانه الکترونیکی برای شناسایی کودکان کار و خیابان است و ممکن است بسیاری از آنها هویت مشخصی نداشته باشند که در این راستا لازم است نهادهای انتظامی در حوزه اتباع بیگانه و وزارت امور خارجه راه‌حلی را تبیین کنند چون ممکن است برخی از این کودکان به صورت قاچاق وارد ایران شده باشند.

مسعودی فرید اضافه کرد: اگر بتوانیم این سامانه را طراحی کنیم در رویکرد مدیریت مورد به نتیجه خواهیم رسید. در واقع رویکرد مدیریت مورد از کودک آغاز شده و در مرحله بعد به خانواده کودک می‌رسد و با شناسایی کودکان و خانواده‌های آنها بررسی و مداخله بهزیستی انجام می‌شود.

وی با اشاره به نقش رسانه ملی در موضوع کودکان کار و خیابان گفت: رسانه ملی نقش پررنگی در این زمینه دارد و می‌تواند از طریق اطلاع رسانی به آگاه‌سازی مردم کمک کند تا مردم از طریق سازمان‌های مردم نهاد به ما کمک کنند چرا که سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بازوی سازمان بهزیستی هستند و می‌توانند در راستای بهبود وضع کودکان کار و خیابان بسیار موثر باشند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha