چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 26313
سلامت نیوز :بیماری کبد چرب شامل 4 مرحله است که مرحله اول رسوب چربی در کبد است بدون اینکه کبد دچار التهاب شود در مراحل بعدی این التهاب تشدید و دچار تخریب می شود.
دکتر بهروز مخلصی فوق تخصص گوارش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: کبد چرب بیماری شناخته شده ای است که در سال های اخیر در کشور گسترش پیدا کرده و علت عمده آن کاهش فعالیت های بدنی و تغییر نوع رژیم غذایی افراد است.

وی آمار مبتلایان به بیماری کبد چرب در تهران را 25 درصد اعلام کرد و افزود: این بیماری دارای 4 مرحله بوده که مرحله اول شامل رسوب چربی در کبد است بدون اینکه کبد دچار التهاب شود در مراحل بعدی این التهاب شدت یافته و کبد دچار تخریب می شود و بافت فیبروز جایگزین بافت طبیعی کبد می شود که به این حالت سیروز کبدی گفته می شود.

*خطر ابتلا به سیروز کبدی در مبتلایان دیابتی و افراد مبتلا به هپاتیت C بیشتر است

مخلصی در ادامه یادآور شد: بیمارانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سیروز کبدی قرار می گیرند کسانی هستند که سابقه بیماری های دیگر را نیز از جمله بیماران دیابتی، افرادی که به هپاتیت نوع B و C‌ مبتلا هستند افراد مبتلا به فشار خون بالا و کسانی که مصرف کورتون را در برنامه روزانه خود دارند.

این فوق تخصص گوارش در خصوص تشخیص سیروز کبدی عنوان کرد: در گذشته علت این بیماری نا شناخته بود اما در دو دهه اخیر به دلیل وجود دستگاه های پیشرفته رادیولوژی امکان تشخیص آن آسان شده است.

وی گفت: احساس خستگی و همچنین احساس سنگینی در ناحیه راست بالای شکن می تواند از علایم بیماری کبد چرب باشد.

مخلصی با بیان اینکه مصرف میوه به تنهایی به درمان کبد چرب کمک نمی کند اظهار کرد: مصرف میوه، به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن موجب جلوگیری از صدمات رادیکال های آزاد ناشی از کبد چرب است و باعث کاهش آن نیز می شود وی در خصوص نوع خاصی از میوه در مبتلایان به سیروز کبدی بیان کرد میوه های قرمز دارای رنگدانه لیکوپن هستند مانند گوجه فرنگی بیشتر از سایر میوخ هایی آنتی اکسیدان دارند در درمان این بیماری مؤثر هستند ولی باید این نکته را مدنظر داشت که انجام حرکات ورزشی و تشدید فعالیت های بدنی در بهبود این بیماری مؤثر است./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha