سرما خوردگی و آنفلوآنزا هر دو نوعی عفونت تنفسی هستند و به همین دلیل بسیاری از مردم تصور می‌کنند که شیوه درمان آنها یکسان است، در حالیکه این طور نیست.

تشخیص آنفلوآنزا از سرماخوردگی با این علایم

سلامت نیوز: سرما خوردگی و آنفلوآنزا هر دو نوعی عفونت تنفسی هستند و به همین دلیل بسیاری از مردم تصور می‌کنند که شیوه درمان آنها یکسان است، در حالیکه این طور نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، آنفلوآنزا معمولا بدتر از سرماخوردگی است و می‌تواند به ذات‌الریه، عفونت‌های باکتریایی و حتی مرگ منجر شود. برخی از درمانهای ضد ویروسی برای آنفلوآنزا وجود دارد که می‌تواند مدت زمان بیماری را کاهش دهد اما این درمانها معمولا زمانی بهتر عمل می‌کنند که در 48 ساعت اول ابتلا به بیماری انجام شوند. پزشک می‌تواند آنفلوآنزا را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند.

1-آنفلوآنزا سریع‌تر رخ می‌دهد و شدیدتر است

یک راه برای تشخیص سرماخوردگی از آنفلوآنزا این است که آنفلوآنزا معمولا بسیار شدیدتر است. آنفلوآنزا سریع اتفاق می‌افتد و تمام بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائمی همچون تب، بدن درد، خستگی مفرط و سرفه خشک شدید از نشانه‌های آنفلوآنزا هستند. این علائم ممکن است طی 2 تا 5 روز بهتر شوند اما معمولا بدن تا یک هفته و بیشتر درگیر آن است.

2- تب

علائم سرماخوردگی جزئی‌تر هستند و اغلب با گلودرد آغاز می‌شوند و شامل آبریزش یا گرفتگی بینی نیز هست. بیشتر علائم مربوط به بالای گردن است و به تدریج ظاهر می‌شوند و معمولا یک هفته به طول می‌انجامد.

کمتر احتمال دارد که سرماخوردگی همراه با تب باشد، اما اگر چنین باشد معمولا خفیف است. احتمال اینکه کودکان همراه با سرماخوردگی تب نیز داشته باشند بیشتر است.

از سوی دیگر، اکثر افراد به ویژه کودکان در آنفلوآنزا تب 38 تا 39 درجه‌ای یا بالاتر را تجربه می‌کنند. با این حال، اینطور نیست که همه افراد همراه با آنفلوآنزا تب نیز داشته باشند.

3- خستگی زیاد

 سرما خوردگی معمولا همراه با خستگی و درد خفیف است و در عرض چند روز این علائم برطرف می‌شوند. اما در آنفلوآنزا درد بدن، خستگی و ضعف بسیار شدید بوده و یک یا دو هفته طول می‌کشد. افراد مسن و افرادی که بیماری‌های مزمن دیگری نیز دارند، ممکن است این علائم را مدت طولانی‌تری تجربه کنند.

4- سردرد

 سردرد می‌تواند هم نشانه سرماخوردگی باشد و هم آنفلوآنزا . با این حال معمولا با سرماخوردگی همراه است و مانند سایر نشانه‌ها در آنفلوآنزا شدیدتر است.

5- سرفه

 هم سرماخوردگی و هم آنفلوآنزا نوعی عفونت تنفسی بوده و هر دو سبب سرفه می‌شوند. در سرماخوردگی، ممکن است اوایل سرفه عادی بوده و در روزهای بعد خشک شود. اما سرفه در آنفلوآنزا از همان ابتدا سرفه خشک بوده و شدیدتر است.

از عوارض آنفلوآنزا ، ذات‌الریه است که گاهی حتی تا مرز بستری شدن فرد در بیمارستان پیش می‌رود. اگر تا مدتی سرفه بیمار برطرف نشده و یا مخاط (خلط) زرد متمایل به سبز یا خونی داشته باشد، یا اگر تب بالای 38 درجه یا تنگی نفس دارد، بیمار باید به سرعت به پزشک مراجعه کند.

افراد مسن، کودکان خردسال، افراد مبتلا به بیماریهای مزمن، افراد با سیستم ایمنی ضعیف و زنان باردار بیشتر از سایرین در معرض خطر عوارض آنفلوآنزا  هستند.

6- گوش‌درد

 گوش‌درد یکی دیگر از علائم مشترک سرماخوردگی و آنفلوآنزا است. هر دو سبب التهاب پرده گوش و شیپور استاش که گلو را به گوش میانی متصل می‌کند می‌شوند. درد ممکن است به آهستگی و با سوزش همراه باشد اما معمولا این نوع گوش درد به خودی خود برطرف می‌شود.

در برخی موارد عفونت ثانویه در گوش رخ می‌دهد که معمولا به طور ناگهانی ظاهر شده و بسیار شدید است که در این موراد حتما باید به پزشک مراجعه شود.

7- گلودرد

 یکی از نشانه‌های سرماخوردگی گلودرد است که معمولا چند روز طول کشیده و به دنبال آن آبریزش و گرفتگی بینی رخ می‌دهد. این علائم در آنفلوآنزا نیز به صورت شدیدتر و همراه با تب، درد بدن و خستگی وجود دارند.

8- عفونت سینوس

 عفونت سینوس‌ها هم در سرماخوردگی و هم در آنفلوآنزا شایع است. نشانه‌های عفونت سینوس معمولا شامل احساس درد، فشار و احساس پری در صورت، اطراف استخوان گونه، روی بینی، پشت چشمها و در پیشانی است. برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد.

9- مراجعه به موقع به پزشک

 بهترین راه اطمینان از ابتلا به آنفلوآنزا مراجعه به پزشک است که در اینصورت او می‌تواند برای بیمار داروهای ضد ویروس برای کمک به تسکین علائم و کوتاه شدن مدت زمان بیماری کمک کند. تست‌های تشخیص آنفلوآنزا در حدود 30 دقیقه طول می‌کشد.

10- داروهای ضد ویروس

 داروهای ضد ویروس آنفلوآنزا بهتر است ظرف 48 ساعت اول شروع علائم بیماری مصرف شود و می‌تواند برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به عوارض آنفلوآنزا هستند نیز مفید باشد.

11- داروهای مسکن

 بسیاری از داروها وجود دارد که می تواند به تسکین علائم آنفلوآنزا و سرماخوردگی کمک کند. از جمله داروهای ضد احتقان، ضد سرفه، آنتی‌هیستامین‌ها، مسکن درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن، موترین و یا ناپروکسن.

به کودکان زیر 18 ماه آسپیرین داده نمی‌شود. چون ممکن است به «سندروم ری» که روی مغز و کبد تاثیر می‌گذارد منجر شود.

12- شستن دستها و رعایت بهداشت

 شستن دستها یکی از بهترین راههای جلوگیری از انتشار  آنفلوآنزا و سرماخوردگی است. دستان خود را مرتبا با آب و صابون به طور کامل بشویید و یا از ضدعفونی کننده 60 درصد الکل استفاده کنید. با دست آلوده هرگز چشمها، بینی و دهان را لمس نکنید. سعی کنید همواره بینی و دهان خود را به ویژه در هنگام عطسه و سرفه بپوشانید.

13- واکسن آنفلوآنزا

 یکی از بهترین راههای پیشگیری از آنفلوآنزا ، واکسن آنفلوآنزا است. این واکسن شامل ویروس آنفلوآنزا کشته شده و بی‌ضرر است که سبب تولید پادتن در بدن می‌شود. تمام افراد بالای 6 ماه می‌توانند از این واکسن استفاده کنند.

14- آنفلوآنزای خوکی

 این بیماری که در سالهای گذشته همه‌گیر شده بود در سال 2010 ریشه‌کن شد. با این حال همواره یک بیماری خطرآفرین به شمار می‌رود. واکسن آنفلوآنزای فصلی از بدن در برابر این بیماری نیز محافظت می‌کند. علائم آن شبیه آنفلوآنزا بوده و با اسهال و استفراغ نیز همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha