سلامت نیوز :رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: كودكان 6 تا 12 سال در سراسر كشور تحت پوشش بیمه تأمینی دندان درآمدند.

به گزارش فارس محمد حسین خوشنویسان در حاشیه مراسم دومین كنگره سلامت دهان و اپیدمولوژی دندان كه در دانشكده دندانپزشكی دانشگاه تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ طرح بیمه دندان كودكان 6 تا 12 سال از سال قبل به تصویب رسیده بود و در سال جاری به تمام مراكز بهداشتی وزارت بهداشت برای تأمین سلامت دندان‌های این كودكان ابلاغ شد.

وی افزود: در گذشته فقط كشیده شدن دندان تحت پوشش بیمه بود اما در حال حاضر 2 هزار مركز دندانپزشكی تحت پوشش مراكز وزارت بهداشت كودكان 6 تا 12 سال را تحت پوشش بیمه ترمیمی دندان قرار می‌دهند و افرادی نیز كه بیمه تأمین اجتماعی،‌ خدمات درمانی، بیمه‌های ارتش و نیروهای مسلح را ندارند می‌توانند از بیمه‌ جدید ایرانیان كه هزینه زیادی در بر ندارد استفاده كنند.

خوشنویسان ادامه داد: در كنگره امروز كه دومین كنگره بهداشت دهان و اپیدمولوژی دندان است‌ در راستای ارتقای سلامت بهداشت دهان و دندان برگزار می‌شود تا بتوانیم با استفاده از آخرین اطلاعات تأیید شده در سراسر كشور و دنیا خدمات خوبی در زمینه بهداشت دهان و دندان ارائه كنیم.

وی به توصیه‌هایی در مورد وضعیت بهداشت دهان و دندان اشاره كرد و گفت: افراد باید روزی 2 بار به خصوص قبل از خواب مسواك كنند، نخ دندان بكشند و با استفاده از دهانشویه از درصد پوسیدگی‌ها بكاهند. این باور غلط كه دندان پوسیده شود و در نهایت كشیده شود و جایگزین دیگری در دهان قرار گیرد، درست نیست و باید با آموزش‌های پیشگیرانه جلوی مواد ترمیمی و پوسیدگی‌ها گرفته شود.

خوشنویسان به جمع‌آوری مطالعه ملی آخرین آمارهای بیماری‌های بهداشت دهان و دندان در كشور كه تا پاییز امسال نهایی می‌شود، نیز اشاره كرد و گفت: آمارهای كنونی وزارت بهداشت در برگیرنده آمارهای سال 83 است و امیدواریم آمارهای جدید در سال 90 با جمع‌آوری آمارهای بیماری‌های بهداشت دهان و دندان ارائه كنیم.

خوشنویسان اظهار داشت: شاخص‌های بیماری‌های دهان و دندان بیشتر از سنین 12 سال جمع‌آوری می‌شود كه در حال حاضر نیز هر كودك 12 سال ایرانی در مجموع 1.96 دندان پوسیده دارد كه این امر بسیار نگران كننده است و وزارت بهداشت نیز تأكید بسیاری در ارائه خدمات پیشگیری بهداشت دهان و دندان در سنین زیر 30 سال را دارد.

رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، ادامه داد: تعداد پزشكان به نسبت 10 سال گذشته در كشور 2 برابر شده است، ولی با افزایش تعداد پزشكان هنوز شاخص‌های بهبودی دندان‌های افراد جامعه ارتقاء نیافته است. این امر نشان دهنده آن است كه ما باید نگرش خدمات دندانپزشكی را از خدمات درمانگری به پیشگیری تغییر دهیم.

وی افزود: در این راستا آموزش بهداشتكاران دهان و دندان باید در اولویت‌های خدمات بهداشت دندان و دهان در كشور قرار گیرد تا آنها بتوانند با ارائه خدمات جلوگیری از پوسیدگی دندان را در افراد مختلف به خصوص گروه سنین پایین با استفاده از مشتقات فلوراید و دیگر موارد پیشگیری در سراسر كشور انجام دهند.

خوشنویسان خاطرنشان كرد: در این راستا پوشش زنان باردار نیز برای پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان صورت می‌پذیرد تا مادران بتوانند كودكان خود را تا سن 3 سالگی از نظر كنترل بیماری‌های دهان و دندان تحت نظر قرار دهند و بعد از سن 3 سالگی تحت نظارت آنها و با پوشش بیمه‌ها بتوانیم آینده خوبی را در راستای ارتقاء بهداشت دهان و دندان در كشور داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha