معاون وزیر بهداشت با اشاره به آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان گفت: نرخ بروز سرطان در ایران حتی در مقایسه با کشورهای پیشرفته اروپایی که وضعیت بسیار بهتری در ثبت سرطان و در نتیجه پیشگیری و درمان زودهنگام دارند، پایین تر است.

۲ فاکتور مهم در پیشگیری و درمان سرطان/ سونامی سرطان در ایران نداشته‌ایم

سلامت نیوز:معاون وزیر بهداشت با اشاره به آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان گفت: نرخ بروز سرطان در ایران حتی در مقایسه با کشورهای پیشرفته اروپایی که وضعیت بسیار بهتری در ثبت سرطان و در نتیجه پیشگیری و درمان زودهنگام دارند، پایین تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به آغاز پویش ملی مبارزه با سرطان، امسال با شعار «سرطان قابل پیشگیری و درمان است با خودمراقبتی و امید» اظهارداشت: واژه «سونامی» برای شیوع سرطان در ایران با توجه به نتایج گزارش مهم «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران» نادرست است و تمامی این آمارها به خوبی نشان می ‌دهند که سونامی سرطان به هیچ وجه در ایران رخ نداده است.

وی گفت:  با اطمینان می‌ توان بیان کرد که نرخ بروز سرطان در ایران حتی در مقایسه با کشورهای پیشرفته اروپایی که وضعیت بسیار بهتری در ثبت سرطان و در نتیجه پیشگیری و درمان زودهنگام دارند، هنوز پایین تر است.

ملک زاده با بیان اینکه پوشش ۹۸ درصدی جمعیت ایران در این پژوهش علمی، افزایش دقت برای ثبت آمار به واسطه این پژوهش علمی ملی، تشخیص ‌های دقیق تر به دلیل توسعه خدمات آسیب شناسی، رشد جمعیت و پیر شدن جمعیت در ایران را در افزایش آمارها موثر دانست و افزود: اغلب سرطان ها در سنین پیری بروز می‌ کنند، بنابراین چنین رشدی در مرگ‌ های ناشی از سرطان، به دلایل گفته شده نمی ‌تواند مبنای نگرانی از رشد سرطان در کشور یا سونامی سرطان باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری سرطان ها قابل پیشگیری هستند، گفت: انتخاب سبک زندگی سالم، فعالیت بدنی کافی، پرهیز از چاقی، پرهیز از مصرف دخانیات، مصرف غذای سالم و توجه به غربالگری به موقع در این زمینه موثر هستند. 

 ملک زاده با اشاره به اینکه یافته های علمی در این حوزه، حاکی از قابل درمان بودن بسیاری سرطان هاست، اظهار داشت: با پیشرفت های روزافزون علم پزشکی، بشر با قطعیت بیشتری در این وادی گام نهاده است. همچنین در سال های اخیر، شاهد وجود افرادی بوده ایم که توانسته اند از رنج این بیماری خود را رهانیده و سمبل امید باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ضمن ارزشمند خواندن پویش سرطان، آن را انگیزه ای برای شناخت بیشتر سرطان در جامعه ایرانی دانست و افزود: باید با غلبه بر هراس از این بیماری، به غربالگری توجه بیشتری داشته باشیم. همچنین افزایش آگاهی عمومی از نشانه های اولیه بیماری سرطان، جدی گرفتن درمان و تقویت امیدها گامی موثر به سوی مبارزه با سرطان ها است.

 عبدالرسول همتی گفت: هدف کلی پویش سرطان، کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان است. همچنین افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم درخصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه های آن، اصلاح باورهای نادرست مردم درخصوص سرطان از جمله درمان ناپذیر بودن آن و جلب مشارکت سیاستگذاران و مجریان سلامت درون بخشی و برون بخشی در کنترل عوامل خطر سرطان با تاکید بر مشکلات منطقه ای از اهداف اصلی این پویش به شمار می رود.

وی با اشاره به شبکه جامع بهداشتی در استان فارس، بر آمادگی این مجموعه برای افزایش آگاهی بخشی درخصوص بیماری سرطان و همچنین کمک به بیماریابی به موقع، به یاری تیم های پزشکی خانواده، مراقبان سلامت و خدمات فعال مراقبتی تاکید کرد.
 
گفتنی است، برنامه ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت به عنوان زیرساخت کنترل و پیشگیری از سرطان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از سال ۱۳۸۶ در حال اجراست و در این برنامه، اطلاعات بیماران مبتلا به سرطان از مراکز تشخیصی و درمانی بیماری سرطان شامل آزمایشگاه های پاتولوژی دولتی و خصوصی و بیمارستان های دولتی و خصوصی، مراکز شیمی درمانی، پرتو درمانی و موارد مرگ و میر جمع آوری، بررسی و تجزیه و تحلیل می شود.

همچنین در حال حاضر، بیمارستان فوق تخصصی دیگری با وقف عام و کمک های مردمی، در شهر صدرا در حال احداث است که با بهره برداری از آن در سال های آینده می توان شاهد رفع مشکل بیماران مبتلا به سرطان از حیث دسترسی آسان تر به خدمات درمانی و افزایش کیفی خدمات بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha