مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی از ایجاد فروچاله های شیاری در دشت اراک خبر داد.

وقوع فرونشست و فروچاله‌های شیاری در دشت اراک

سلامت نیوز:مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی از ایجاد فروچاله های شیاری در دشت اراک خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، عزت الله آمره ای در ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی با اشاره به بارندگی های قابل قبول در استان در سال زراعی جاری افزود: در سال زراعی جاری ٢١٦ میلیمتر بارش در استان به ثبت رسیده است که رشد ٩٤ درصدی نسبت به بلندمدت حاصل شده و در اکثر شهرستان ها رشد ١٠٠ درصدی گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ٤٥ درصد سطح استان پوشش برف دارد که جهت تغذیه سفره های آب زیرزمینی و روان آب اثربخش خواهد بود و تا به امروز بواسطه بارندگی جایگاه چهارم در اختیار استان است، در خصوص وضعیت سدهای استان گفت: ورودی سال گذشته سد الغدیر ساوه ١٣ میلیون مترمکعب بوده است که این ورودی در سال جاری به ١٦ میلیون مترمکعب رسیده است و در حال حاضر ذخیره آب این سد ٤٥ میلیارد مترمکعب است، همچنین ذخیره سد کمال صالح اراک ٦٥ میلیارد مترمکعب است که ورودی سد ٣٠٠ درصد رشد داشته و امیدواریم تا پایان سال سد به سرریز برسد که این امر با پرشدن حجم کامل سد(٩٠ میلیارد مترمکعب)محقق می شود.

آمره ای با اشاره به زمانبندی پر شدن ٣٥٨ حلقه چاه غیرمجاز فرم ٥ از ابتدای آذرماه بیان کرد: از تعداد هدفگذاری شده تاکنون ١٢١ حلقه چاه پر شده است که در این راستا ٤٩ چاه سهم اراک بود که تاکنون ٢٢ چاه پرشده و در دیگر شهرستان ها به تناوب و بدون تنش اقدام به مسلوب المنفعه کردن چاه ها شده است.

وی در ادامه به فرونشست و ایجاد فروچاله های شیاری در دشت اراک(محدوده هزاوه-مهرآباد) اشاره کرد: گفت: وقوع فروچاله در این منطقه فاجعه آمیز و خطرناک بوده و با توجه به شیاری بودن و نزدیکی به شهر احتمال خطر بیشتر است و نیازمند اعتبار جهت بررسی وضعیت هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی کنترل ساعت کارکرد چاه ها و خاموش شدن چاه ها در زمان های غیرکشاورزی، طرح ماده ١١ جهت آبیاری تحت فشار، توجه به قبوض آب و برق مساجد، مدارس و ... را از دیگر اقدامات صورت گرفته دانست.

آمره ای با اشاره به برنامه سازگاری با کم آبی استان مرکزی اظهار کرد: این برنامه دارای محورهایی همچون توجه و کنترل آب های سطحی، مدیریت آب های زیرزمینی، نصب کنتور و پر کردن چاه های غیرمجاز، کنترل اضافه برداشت ها، مدیریت آب های غیرمتعارف و پساب های شهری، اصلاح روش آبیاری، اصلاح الگوی کشت و توسعه باغ‌ها در بخش کشاورزی و مدیریت تقاضای مصرف و مدیریت و تامین آب مورد صنایع است که باید مورد توجه قرار گیرد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha