چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 26324

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به روند فزاینده چاقی در كشور و بیماری‌های مرتبط با آن هشدار داد.

نیمی از زنان كشور دچار اضافه وزن هستند
سلامت نیوز :رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به روند فزاینده چاقی در كشور و بیماری‌های مرتبط با آن هشدار داد.

دكتر ابوالقاسم جزایری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه روند چاقی در دنیا در حال افزایش است، گفت: حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله كشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

وی گفت: چاقی بیماری كشنده‌ای نیست اما با بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر چه مستقیم و چه غیرمستقیم ارتباط دارد. چاقی در كودكان كمتر بوده و حدود 15 تا 20 درصد است.

به گفته جزایری، احتمال ابتلا به بیماری دیابت، آرتروز، افزایش فشار خون، نارسایی قلبی، نقرس، دیسك كمر، نارسایی تنفسی، سكته قلبی، عفونت‌های ریوی، سنگ كیسه صفرا، واریس، نازایی، سرطان سینه، سرطان پروستات، بالارفتن چربی خون، تصلب شرائین (سخت شدن جدار رگ‌ها) و كاهش متوسط سن و همچنین احساس محرومیت اجتماعی و حقارت در افراد چاق‌ بیشتر است.

وی در ادامه با بیان این كه حدود 59 درصد زنان و 36 درصد مردان بزرگسال 45 تا 65 سال كشور مبتلا به فشار خون بالا هستند، گفت: فشار خون بالا در طولانی مدت می‌تواند، باعث آسیب به قسمت‌های مختلف بدن شود.

جزایری گفت: فشار خون بالا می‌تواند در مغز باعث خونریزی رگ‌های خونی و نهایتا سكته مغزی شود و در كلیه‌ها می‌تواند با آسیب به عروق كلیوی موجب نقص كار كلیه‌ها شود. چاقی به عنوان یكی از عوامل مهم زمینه ساز ابتلا به فشار خون بالا می‌تواند در بروز این نارسایی‌ها نقش داشته باشد.

وی افزود: حدود 40 درصد زنان و 33 درصد مردان بزرگسال 45 تا 65 ساله كشور قند خون بالا دارند. قند خون بالا زمینه را برای بروز بیماری دیابت فراهم می‌كند.

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: دیابت یكی از مهم‌ترین مشكلات بهداشتی جهان محسوب می‌شود كه با افزایش قند خون مشخص می‌شود. در حال حاضر بیش از 250 میلیون انسان در جهان با دیابت زندگی می‌كنند. بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری كلیه، عارضه چشمی، آسیب دیدگی اعصاب، عفونت‌های مكرر و كاهش وزن از عوارض دیابت است. افرادی كه در بزرگسالی به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند عمدتا افراد چاق هستند. با پیشگیری از چاقی می‌توان به طرز قابل توجهی از تعداد بیمارانی كه از دیابت و عوارض آن رنج می‌برند، كاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha