دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اعلام کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده ۴۰ درصد بیکاران را جمعیت بالای ۲۰ سال فارغ التحصیل دانشگاه تشکیل می‌دهند که این عدد بالاتر از میانگین نرخ بیکاری در کشور است.

۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان بالای ۲۰ سال هستند

سلامت نیوز:دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اعلام کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده ۴۰ درصد بیکاران را جمعیت بالای ۲۰ سال فارغ التحصیل دانشگاه تشکیل می‌دهند که این عدد بالاتر از میانگین نرخ بیکاری در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و چهاردهمین جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این جلسه با حضور دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، افزود: در ادامه گزارش اشتغال فارغ التحصیلان، دو گزارش در این حوزه ارائه شد که با این ارائه، گزارش ما در خصوص وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان کامل خواهد شد.

وی با بیان اینکه اولین گزارش وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان از سوی مرکز همکاری‌های پیشرفت و تحول ارائه شد، اظهار کرد: در این گزارش آسیب‌های موجود در زمینه اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها با آمار و اعداد بیان شد.

کبگانیان خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده ۲۲ درصد از جمعیت بالای ۲۰ سال کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی و ۴۰ درصد بیکاران نیز جمعیت بالای ۲۰ سال فارغ التحصیل دانشگاه تشکیل می‌دهند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه بر اساس آمارهای ارائه شده، نسبت بالایی است، یادآور شد: آمارهای ارائه شده از سوی وزارت علوم نیز در این زمینه اصلاح شد و نرخ بیکاری دانش آموختگان ۱۸.۵ درصد است.

وی نرخ بیکاری دانش آموختگان بیش از میانگین نرخ بیکاری در کشور دانست که باید نسبت به آن تدبیری اندیشیده شود، افزود: علاوه بر آن هم‌راستایی شغل و رشته تحصیلی دانش آموختگان نیز در ایران پایین است به این معنی که افرادی فارغ التحصیل دانشگاه هستند ولی شغل آنها هم‌راستا با رشته تحصیلی آنها نیست.

به گفته وی، نرخ تناسب رشته‌های دانشگاهی با شغل فارغ التحصیلان در میان کشورهای پیشرفته ۸۰ درصد و در ایران ۴۰ درصد است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه این عدد قابل تامل است، خاطر نشان کرد: ایران در این زمینه فاصله‌ای با کشورهای پیشرفته دارد و در این زمینه در جلسه پیشنهاداتی ارائه شد.

وی با بیان اینکه لازم است اشتغال فارغ التحصیلان یکی از شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها تبدیل شود، اظهار کرد: برای این منظور نیاز به مهارت آموزی دانشجویان و همچنین نیاز بازار اعلام شود.

کبگانیان با تاکید بر اینکه شاخص اشتغال فارغ التحصیلان و تناسب شغل آنها با رشته، در رتبه بندی دانشگاه‌ها وارد خواهد شد، اظهار کرد: در این جلسه همچنین وزارت علوم گزارش رصد اشتغال فارغ التحصیلان را ارائه کرد و مسئولان امر ساختارهایی را در این زمینه ارائه کردند که ما در آینده از این ساختارها استفاده خواهیم کرد.

به گفته وی، در جلسه آتی شورای ستاد راهبری نقشه جامع، سیاست‌های مربوط به اشتغال فارغ التحصیلان ارائه خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha