رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برخی نگرانی‌های موجود در رابطه با مساله فاضلاب‌های جنوب تهران و آلودگی ناشی از آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب، گفت: آمار و ارقام مربوط به آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب طی سال‌های اخیر کاهش یافته است.

خط قرمز وزارت بهداشت درباره آبیاری زمین‌های کشاورزی

سلامت نیوز:رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برخی نگرانی‌های موجود در رابطه با مساله فاضلاب‌های جنوب تهران و آلودگی ناشی از آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب، گفت: آمار و ارقام مربوط به آبیاری محصولات کشاورزی با آب فاضلاب طی سال‌های اخیر کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مهندس تاجیک  اظهار کرد : در این رابطه برنامه ایمنی فاضلاب از سال گذشته تدوین شده و دبیر ستاد نیز دانشگاه تهران است و فازهای مختلف این برنامه در حال اجراست.

وی با اشاره به رسیدگی این مساله در کارگروه سلامت و امنیت مواد غذایی استانداری، اظهار کرد: چندین جلسه کارگروه به بررسی آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب اختصاص داشت و ارگان‌های مختلفی مانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در این مساله دخیل هستند.

وی با اشاره به خط قرمز وزارت بهداشت در این رابطه، اظهار کرد: اگر کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت، کارشناسان محیط زیست و یا جهاد کشاورزی در جایی با تخلف آبیاری محصولات کشاورزی با فاضلاب برخورد کنند، مطمئنا با این تخلف برخورد جدی صورت می‌گیرد؛  چراکه  این مساله بهداشت مواد غذایی را تحت تأثیر قرار داده و این خط قرمز ما است.

وی با اشاره به هماهنگی میان جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و وزارت نیرو در این رابطه، عنوان کرد: یکی از مشکلات وزارت بهداشت در این رابطه شناسایی مالک زمین است که این اطلاعات با کمک جهاد کشاورزی جمع آوری می‌شود و پس از آن براساس ماده ۶۸۸، فرد خاطی معرفی می‌شود.

تامین آب سالم برای آبیاری زمین های کشاورزی برعهده کیست؟

وی در ادامه به جنبه دیگر این مساله یعنی وضعیت و شرایط کشاورزان مناطق جنوب تهران اشاره کرد و گفت: پیشنهاد کشت جایگزین به کشاورزان این منطقه ارایه شده، ولی مساله اینجاست که کشت جایگزین به اندازه صیفی جات و سبزی درآمد ندارد. برای این مساله باید فکر اساسی شود؛ چراکه  کشاورز زمین را با حقآبه خریداری کرده، بنابراین آب لازم برای آبیاری باید توسط وزارت نیرو و جهاد کشاورزی تامین شود.

بهترین راهکار حل معضل آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب

‌وی با بیان اینکه حل این معضل نیازمند مشارکت عمومی و همکاری کلیه سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط است، افزود: بهترین راهکار مسدود کردن خروجی فاضلاب به سمت زمین‌های کشاورزی است.  همچنین باید با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری، طراحی و اجرای سیستم جمع‌آوری و دفع فاضلاب و یا جمع‌آوری و تصفیه آن برای استفاده در آبیاری زمین‌های کشاورزی در کل تهران انجام شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha