مساله جمع‌آوری و مدیریت زباله‌ها در تهران یکی از ضرورت‌های مدیریتی مهم و نیازمند برنامه کارآمد و دقیق است. بخشی از زباله‌های تهران و سایر شهرها، زباله‌های بیمارستانی آنها است که به دلیل احتمال به آلوده بودن، باید مراحلی بیش از سایر زباله‌ها را طی کند تا به مراکز دفع پسماند برسند و در این مراکز هم باید به صورت بهداشتی در سلول‌هایی ویژه دفن شوند.

بی خطر‌سازی زباله‌ها برعهده محیط زیست است

سلامت نیوز: مساله جمع‌آوری و مدیریت زباله‌ها در تهران یکی از ضرورت‌های مدیریتی مهم و نیازمند برنامه کارآمد و دقیق است. بخشی از زباله‌های تهران و سایر شهرها، زباله‌های بیمارستانی آنها است که به دلیل احتمال به آلوده بودن، باید مراحلی بیش از سایر زباله‌ها را طی کند تا به مراکز دفع پسماند برسند و در این مراکز هم باید به صورت بهداشتی در سلول‌هایی ویژه دفن شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،مدیریت پسماند بهداشتی شامل تولید، ذخیره‌سازی و محل جمع‌آوری، حمل و نقل، پردازش و دفع است. به منظور جلوگیری از انتشار عوامل ویروسی، انگلی و سایر عوامل بیماری‌زا در محیط زیست، زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها قبل از خروج از بیمارستان و دفع نهایی باید گندزدایی و تصفیه شود. سوزاندن زباله به وسیله زباله‌سوزها نوعی از گندزدایی خشک محسوب می‌شود که مورد استفاده بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد.

اینکه بیمارستان‌ها به دستگاه زباله سوز مجهز باشند و افرادی آموزش دیده اقدام به انجام بی‌خطرسازی زباله‌ها کنند از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توان گفت نکته کلیدی پیش از انتقال زباله به مراکز دفع پسماند است. نحوه انتقال و سپس دفن زباله‌های بیمارستانی بعد از این مرحله در بهداشتی بودن یا نبودن این دفع تاثیرگذار خواهد بود.«آرمان» درباره مدیریت زباله‌های بیمارستانی تهران با زهرا صدراعظم نوری عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت‌و‌گو کرده که در ادامه می‌خوانید.

در قانون مدیریت پسماند مصوب سال 83 بیان شده است که پسماندهای بیمارستانی که زباله‌های ویژه محسوب می‌شوند، باید تحت مدیریت دقیق و با طی مراحل بهداشتی، ابتدا بی‌خطر و بعد در مکان مخصوص دفن شوند. امروز مسئولیت زباله‌های بیمارستانی با کدام سازمان است؟

طبق قانون مدیریت پسماند مسئولیت و مدیریت زباله‌های بیمارستانی با تولید کننده است بنا بر این همه مراکز درمانی، مراکزی که خدمات بیمارستانی ارائه می‌کنند و بیمارستان‌ها موظف به اقدامات لازم را برای بی‌خطرسازی زباله‌هایی که تولید می‌کنند و زباله‌هایی که با عنوان زباله‌های ویژه نامیده می‌شود، که دارای مخاطراتی است، انجام دهند.

بعد از بی‌خطر کردن این زباله‌ها، پسماند بهداشتی می‌تواند توسط شهرداری‌ها جمع آوری شود اما مادامی که زباله‌ها به صورت اولیه است و بی خطر نشده مسئولیتش با مراکزی است که آن را تولید می‌کنند و موظف هستند که آن را طبق استانداردهایی جمع‌آوری کنند و در محل‌های در نظر گرفته شده دفن یا اتوکلاو و مراحل بعدی را طی کند.

به نظر شما آیا مراحل لازم برای ‌بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی به درستی انجام می‌شود؟ چون در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی از آرادکوه آمده بود که زباله‌ها بی خطر نشده بودند و در این گزارش حتی قسمت‌هایی از بدن انسان هم دیده شد. آیا بر پسماندهای بیمارستانی آنچنان که باید نظارت صورت می‌گیرد؟

نظارت بر بی‌خطرسازی زباله‌ها برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است. آنها در حقیقت تاییدیه لازم برای اثبات اقدامات بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی را ارائه خواهند داد اما بحث این است که بسیاری از بیمارستان‌ها دارای امکانات و تجهیزاتی هستند که زباله‌ها را بی‌خطر می‌کنند و زباله‌ها قبل از اینکه شهرداری برای جمع‌آوری آنها اقدام کند، جداسازی کرده و اقدامات لازم را روی آنها انجام می‌دهند. روند کار بیمارستان‌ها به این صورت است که زباله‌های ویژه را بی‌خطر می‌کنند و در قراردادهایی که منعقد کردند به پیمانکاران می‌دهند. پیمانکاران آنها را به مکان‌های دفن منتقل می‌کنند.

در آرادکوه مکان‌هایی به نام سلول‌های دفن در نظر گرفته شده است که این زباله‌ها به صورت بهداشتی در آنجا دفن می‌شوند. در این پروسه احتمال اینکه تخلفی صورت بگیرد، یا بعضی از مراکز اقدامات لازم را انجام ندهند ممکن است. خیلی از مراکز درمانی به خصوص بیمارستان‌ها مکلفند که چنین کاری را انجام دهند و مبادرت به بی‌خطرسازی زباله‌ها داشته باشند.

همواره بحث کمبود بودجه برای بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی مطرح است و برخی از کوتاهی‌ها با مساله کمبود بودجه برای این کار توجیه می‌شود. آیا سازمان‌ها و نهادهای مربوط بودجه لازم برای ایمن‌سازی زباله‌های بهداشتی را دارند؟

بیمارستان‌ها موظف هستند در بودجه‌های سالانه خود این هزینه را در نظر بگیرند. اگر بیمارستان‌ها دولتی هستند این هزینه در بودجه آنها در نظر گرفته شده است و اگر خصوصی هستند از طریق هیات مدیره این بودجه‌ها را مصوب و در اعتبارات سالانه منظور می‌کنند. این مساله در بودجه سالانه شهرداری هم که مسئولیت جمع آوری زباله عادی را دارد دیده شده است و مشکلی از لحاظ تامین منابع وجود ندارد.

پس اینجا کدام نهاد است که به وظایف خود به درستی عمل نمی‌کند؟ به هر حال مواردی از نقض قوانین و مقررات گزارش شده است. اهمیت رعایت استانداردها در دفع بهداشتی چنین زباله‌هایی زمانی چندین برابر می‌شود که دفع بهداشتی آنها و رعایت نشدن اصول بهداشتی در دفع آنها با سلامت و جان شهروندان گره می‌خورد.

در هر دستگاهی احتمال اینکه افرادی کوتاهی کنند و کار به درستی انجام نگیرد وجود دارد وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه‌ها علوم پزشکی به نوعی برای رعایت استانداردها مسئولیت دارند تا همه مراکز درمانی را مکلف کنند که نسبت به بی‌خطرسازی زباله‌های ویژه و خطرناک اقدام کنند یک مسئولیت برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان است و یک وظیفه هم بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است که باید نظارت کافی را داشته باشند که این کار انجام بگیرد.

سازمان حفاظت محیط زیست به وظیفه نظارت بر چگونگی انجام تمام مراحل از بی‌خطرسازی در بیمارستان‌ها تا دفن بهداشتی نظارت دارد؟

من در جایگاه قضاوت در این باره نیستم اما تا جایی که اطلاع دارم آنها کار خود را انجام می‌دهند و من مسئول ارزیابی آنها نیستم.آیا در مراکز دفع پسماند استانداردهای لازم برای جلوگیری از توسعه شیرابه‌های زباله‌های بیمارستانی رعایت شده است؟

در آرادکوه سلول‌های دفن بهداشتی ساخته شده است و با رعایت استانداردها این پسماندها به نوعی مدیریت می‌شوند که از سایر زباله‌ها جداسازی شود و از نظر شیرابه به نوعی ساخته شده است که اختلاطی صورت نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha