محققان دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند با همکاری محققان ایمپریال کالج لندن، با استفاده از فناوری کریسپر CRISPR توانستند دی ان ای مرغ را ویرایش کرده و با حذف بخش هایی از یک پروتئین که ویروس آنفلوانزا به آن متکی است، مرغ ها را در برابر این ویروس مقاوم کنند.

ویرایش ژنتیکی مرغ برای مقابله با شیوع آنفلوآنزا

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند با همکاری محققان ایمپریال کالج لندن، با استفاده از فناوری کریسپر CRISPR توانستند دی ان ای مرغ را ویرایش کرده و با حذف بخش هایی از یک پروتئین که ویروس آنفلوانزا به آن متکی است، مرغ ها را در برابر این ویروس مقاوم کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،محققان در سال 2016 میلادی دریافتند در دی ان ای مرغ ها ژنی موسوم به ANP32 وجود دارد که حاوی نوعی پروتئین است و تمام انواع ویروس های آنفلوانزا برای آلوده کردن میزبان خود به این پروتئین متکی هستند.

در آزمایش هایی که روی سلول های دست ورزی شده انجام گرفت، مشخص شد سلول هایی که فاقد این پروتئین هستند، با ویروس آنفلوانزا آلوده نمی شوند.


به گزارش پایگاه خبری رویترز،اکنون محققان روشی را توسعه دادند که در آن با یک تغییر ژنتیکی بسیار کوچک در پروتئین مذکور مانع فعالیت ویروس می شوند.
هدف محققان از انجام این کار، تولید مرغ هایی است که اساسا مبتلا به آنفلوانزا نمی شوند و مانند سپری بین پرندگان وحشی و انسان عمل می کنند.

آنچه موجب نگرانی محققان شده این است که ویروس های مرگبار آنفلوانزا می توانند از پرندگان وحشی به انسان منتقل شده و شیوع یابند. سپس با جهش ژنتیکی از طریق هوا در محیط پخش شوند و به سادگی از شخصی به شخص دیگر منتقل شوند.


در حال حاضر احتمال شیوع جهانی آنفلوانزا بین انسان ها یکی از بزرگترین نگرانی های متخصصان سلامت و بیماری های عفونی است.

در آخرین شیوع بیماری آنفلوانزا که در اثر انتشار ویروس H1N1 در سال های 2009 و 2010 میلادی رخ داد، حدود 500هزار نفر در جهان جان خود را از دست دادند. قبل از آن نیز شیوع بیماری آنفلوانزای اسپانیایی در سال 1918 میلادی موجب مرگ 50 میلیون نفر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha