در حالی که از شنبه ۲۹ دی ماه واریز ۲۰۰ هزار تومان بسته حمایت غذایی به حساب‌های کارگران مشمول قانون کار آغاز شده، گزارش‌ها حاکی از آن است که این مبالغ به حساب‌های بخشی از کارگران واریز نشده و سامانه پیامکی #۴*۴* نیز که برای آگاهی از علت عدم دریافت بسته حمایتی اطلاع‌رسانی شده و قرار بود روز دوشنبه فعال شود، همچنان غیر فعال است.

قابل توجه کارگرانی که سبد کالا نگرفتند

سلامت نیوز:در حالی که از شنبه ۲۹ دی ماه واریز ۲۰۰ هزار تومان بسته حمایت غذایی به حساب‌های کارگران مشمول قانون کار آغاز شده، گزارش‌ها حاکی از آن است که این مبالغ به حساب‌های بخشی از کارگران واریز نشده و سامانه پیامکی #۴*۴* نیز که برای آگاهی از علت عدم دریافت بسته حمایتی اطلاع‌رسانی شده و قرار بود روز دوشنبه فعال شود، همچنان غیر فعال است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ،هفته گذشته سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که مبلغ بسته حمایت غذایی را تامین اعتبار کرده است. این خبر کافی بود تا سازمان تامین اجتماعی که پیش از این از کسری منابع برای توزیع بسته‌های حمایتی خبر داده بود به سرعت دست به کار شود و با در اختیار داشتن شماره‌های حساب مشمولان قانون کار، وجه مورد نظر را به حساب‌ها واریز کند. واریز وجوه بسته‌های حمایتی در حالی از روز شنبه آغاز شد که تراکنش‌های مالی بانک مرکزی امکان واریز مابقی وجوه را نداد و ادامه این روند را به روز بعد موکول کرد.


به گزارش ایسنا، بر این اساس آن دسته از کارگرانی که تاکنون موفق به دریافت وجوه بسته‌های حمایتی نشده و در لیست واریزی‌های سازمان تامین اجتماعی هستند، ظرف روزهای آتی واریز به حساب‌های‌شان صورت خواهد گرفت. برابر اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بسته‌های حمایت غذایی شامل حال همه کارگرانی می‌شود که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و حق بیمه خود را به صندوق تامین اجتماعی واریز می‌کنند. در واقع همه کارگران مشمول قانون کار حتی اگر در بخش‌های خصوصی مشغول کار باشند، مشروط بر اینکه بیمه‌پردازی آنها به سازمان تامین اجتماعی بوده، دریافتی زیر سه میلیون تومان داشته و عضوی از اعضای خانواده آنها سبد حمایتی دریافت نکرده باشد، از کمک هزینه معیشتی دولت بهره‌مند می‌شوند.

پیش‌تر درخصوص آن دسته کارگرانی که سابقه بیمه‌پردازی در هیچ صندوقی ندارند ولی از درآمد زیر سه میلیون تومان برخوردارند، اعلام شده بود که پس از واریز وجوه بیمه‌شدگان تامین اجتماعی از طریق بانک‌های اطلاعاتی موجود و مراجعه افراد به مراکز بهزیستی، شناسایی این افراد در دستور کار قرار می‌گیرد. در همین حال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد کرده افراد فاقد بیمه و دارای درآمد زیر سه میلیون تومان، برای بهره‌مندی از بسته حمایتی تقاضای‌شان را به مراجع حمایتی ارائه کنند و در صورتی که تمایل داشتند تحت پوشش سازمان بهزیستی یا کمیته امداد درآیند.

در لیست بیمه‌شدگان تامین اجتماعی نام کارگران ساختمانی، کارگران فصلی، قالی‌بافان، زنبورداران و کارگران واحدهای صنعتی مشمول قانون کار هم دیده می‌شود. به گفته مقامات کارگری، بخش اعظمی از کارگران فصلی و ساختمانی، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نیستند، در حالی که بیش از سایر گروه‌ها مستحق دریافت بسته حمایتی هستند. آنها معتقدند از طریق حساب‌های یارانه می‌توان کارگران فاقد بیمه مستحق دریافت سبد کالا را شناسایی کرد. بر اساس مصوبه سازمان برنامه و بودجه گروه‌های مختلفی مشمول دریافت سبد حمایتی و کمک هزینه معیشتی و جبرانی دولت قرار گرفتند که در این مرحله ۱۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه در اختیار تامین اجتماعی گذاشته شد و این اعتبار ۶.۵ میلیون نفر کارگر و شاغل مشمول قانون کار را دربرگرفت. اما در حالی که بنابر اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۶.۵ میلیون کارگر مشمول قانون کار، اعتبار مربوط به بسته حمایتی خود را دریافت کردند برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که یک عده از کارگران هنوز موفق به دریافت این بسته‌ها نشده‌اند و اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی شاهدی بر این مدعاست.

سازمان تامین اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای از آن دسته بیمه‌شدگانی که مشمول دریافت سبد کالا می‌شوند ولی تاکنون وجوه مربوطه به حساب‌های‌شان واریز نشده پوزش خواسته است. در این اطلاعیه دلیل عدم واریز وجوه بسته‌های حمایتی، مغایرت‌های مربوط به شماره حساب افراد و برگشت اطلاعات از سوی بانک‌های عامل عنوان شده که واریز وجوه را به روزهای آینده موکول کرده است. بر این اساس به نظر می‌رسد تاخیر در واریز وجوه بسته‌های حمایتی به دلیل تطبیق مشخصات و شماره‌ حساب‌های افراد با لیست سازمان تامین اجتماعی و رفع پاره‌ای از اشکالات موجود باشد و طبعا با رفع این اشکالات، روند پرداخت واریزی‌ها با سرعت بیشتری دنبال خواهد شد.


بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه تعداد کارگران مشمول دریافت بسته‌های حمایت غذایی در این مرحله ۶.۵ میلیون نفر عنوان شده، دو سناریو محتمل است؛ این تعداد از مشمولان، دریافتی زیر سه میلیون تومان داشته‌اند یا اینکه تخصیص بسته حمایتی به مابقی کارگران، در انتظار تامین اعتبار مجدد از سوی سازمان برنامه و بودجه است. در هر حال کارگران بیمه شده تامین اجتماعی که حقوق زیر سه میلیون تومان دارند و هنوز مبلغ بسته‌های حمایتی به حساب‌شان واریز نشده یا باید منتظر رفع اشکالات مربوطه در سازمان تامین اجتماعی باشند یا اینکه در مرحله دوم توزیع بسته‌های حمایتی قرار داشته و باید در انتظار تامین اعتبار مجدد از سوی سازمان برنامه و بودجه باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha