نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: ایران توانایی خوبی برای تولید داروهای با كیفیت و استاندارد دارد اما نداشتن تأییدیه‌های سازمان بهداشت جهانی مانع گسترش حضور ایران در بازارهای جهانی شده بنابراین لازم است وزارت بهداشت شركت‌های داروسازی را تشویق كند تا برای گرفتن تأییدیه‌های بین المللی اقدام كنند.

سلامت نیوز : نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: ایران توانایی خوبی برای تولید داروهای با كیفیت و استاندارد دارد اما نداشتن تأییدیه‌های سازمان بهداشت جهانی مانع گسترش حضور ایران در بازارهای جهانی شده بنابراین لازم است وزارت بهداشت شركت‌های داروسازی را تشویق كند تا برای گرفتن تأییدیه‌های بین المللی اقدام كنند.

به گزارش  فارس، هفته سلامت در سال 90 با عنوان مقاومت دارویی ضد میكروبی یك تهدید جهانی از طرف سازمان جهانی بهداشت نامگذاری شده است كه در این راستا برای روشن شدن آخرین وضیعت چگونگی شرایط تولید دارو و همچنین مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها در ایران با آمبروجیو ماننتی، نماینده سازمان جهانی بهداشت به گفت و گو پرداختیم.

 با توجه به اینكه شعار امسال هفته سلامت "مقاومت به داروهای میكروبی یك تهدید جهانی " نامگذاری شده است نظر شما درباره وضعیت مصرف دارو در ایران با توجه به اینكه تجویز داروها در نسخه‌های پزشكان ایرانی 2 برابر میزان آمار جهانی است نظر شما چیست؟ و آخرین آمار دقیق تجویز دارو توسط پزشكان در نسخه‌ها در جهان و ایران به چه صورت است؟

ماننتی: در رابطه با آمار ایران در زمینه نسخ پزشكی و تجویز اشتباه دارو در مقایسه با جهان متاسفانه اطلاعات دقیقی در اختیار ما نیست و برای گرفتن آمار دقیق در این رابطه شما می‌توانید به وزارت بهداشت مراجعه كنید ولی از نظر جغرافیائی براساس تقسیم‌بندی سازمان جهانی بهداشت درصد تجویز اشتباه آنتی بیوتیك در منطقه مدیترانه شرقی حدود 48 درصد است و درصد تجویز دارو به صورت ناكافی 54 درصد است.

 در ایران مصرف بی‌رویه داروهای آنتی‌بیوتیك بسیار شایع است و به مرور زمان داروهای آنتی‌بیوتیك اثر درمانی خود را در افراد از دست می‌دهند كه این امر در سالهای آینده می‌تواند برای سلامت جامعه ایران باعث نگرانی‌های بسیار شود در این زمینه سازمان بهداشت جهانی چه تحقیقاتی داشته است و چه توصیه و هشداری در این زمینه دارد.

ماننتی: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت با عنوان "مقاومت به داروهای میكروبی یك تهدید جهانی به این دلیل نامگذاری شده است كه مقاومت به داروها باعث مرگ و میر می‌شود و این چالش در حوزه بیماری‌های عفونی از لحاظ اقتصادی نیز برای كشورها یك تهدید به حساب می‌آید زیرا زمانی كه هنوز آنتی بیوتیك كشف نشده بود مردم بسیاری جان خود را از دست می‌دادند. حال مقاومت داروها باعث می‌شود كه ما به زمان قبل از كشف آنتی بیوتیك بر گردیم كه این امر در حوزه اجتماعی جامعه و امنیت سلامت آحاد جامعه در جهان تأثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.

مقاومت به داروهای میكروبی از نظر اقتصادی نیز بسیار تاثیرگذار است و در زمینه فعالیت‌های ما در این راستا نیز باید عرض كنم كه سازمان جهانی بهداشت یك استراتژی بر اساس تعهد جهانی مشخص دارد با عنوان استراتژی جهانی سازمان جهانی بهداشت برای مقاومت آنتی میكروبیال كه از سال 2001 این استراتژی آغاز به كار كرد.

این استراتژی به سیستم بیماریابی پاسخ می‌دهد كه با تشكیل گروه‌های كاری در سطح جهان و منطقه مدیترانه شرقی تاكید می‌ورزد مثلاً سازمان جهانی بهداشت معاهداتی را در سالهای 1998، 2005، 2009 در نشست‌های سالانه‌ای كه تمام وزرای بهداشت جهان حضور دارند تصویب كرده است كه در سال 1998 بر روی بیماری‌های واگیردار و نوپدید، سال 2005 بر موضوع بهبود مقابله با مقاومت آنتی میكروبیال و در سال 2009 بر موضوع جلوگیری و كنترل فصل مقاومت به دارو تاكید داشته است.

ولی در این راستا توجه لازمه بر این موضوعات از طرف كشورهای دنیا صورت نپذیرفته است البته سازمان بهداشت جهانی مانند همیشه كمك‌های فنی را به كشورهای دنیا در این خصوص از جمله ایران ارائه می‌كند.

 ایران در حال حاضر برخی داروهای مورد نیاز خود را به طور مستقل تولید می‌كند و مسئولان نیز بسیار بر كیفیت این داروها تاكید می‌ورزند ولی برخی كارشناسان و البته مردم این مسئله را تا حدی قبول ندارند و اعتقاد دارند داروهای تولیدی ایران از نظر كیفیت در رقابت با شركت‌های بزرگ جهانی بسیار پایین است و ایران فقط می‌تواند از نظر قیمت رقابت كند نظر شما به عنوان نماینده سازمان بهداشت جهانی در این زمینه چیست؟ آیا داروهای ایران كیفیت لازم در رقابت‌ با شركتهای دارویی جهان را دارند.

ماننتی: ایران در منطقه مدیترانه شرقی به عنوان تولید كننده دارو و واكسن محسوب می‌شود كه در این راستا و بعد از انقلاب پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته است، ایران در حال حاضر دارای 70 شركت داروسازی است كه 10 شركت داروسازی آن از سال 2000 به بعد ایجاد شده است. باید شركت‌های داروسازی ایرانی در زمینه كیفی نیز ارتقا یابند، ایران در زمینه تولیدات داروی اقداماتی خوبی نظیر ایجاد قوانین GMPt فارماكوپه و لیست داروهای ضروری خود را لحاظ كرده است.

سازمان بهداشت جهانی در این راستا آمادگی دارد تا در زمینه تولید دارو به شركت‌های داروسازی ایران برای گرفتن تاییدیه كیفیت دارو از این سازمان كمك كند زیرا تایید تولیدات داروهای شركت‌های داروسازی ایران باعث می‌شود تا این تولیدات در بازارهای بین‌المللی مورد قبول قرار گیرند و در تمام جهان هم عرف است كه برای خرید دارو تولیدات دارویی مورد توجه قرار می‌گیرند كه تاییدات سازمان جهانی بهداشت را داشته باشند.

سازمان بهداشت جهانی در برنامه‌های دوسالانه خود با وزارت بهداشت ایران در سال‌های 2008 ـ 2009 كارگاه‌های برگزار كرده است تا شركت‌های داروسازی برای گرفتن تاییدات سازمان بهداشت جهانی مورد آموزش قرار گیرند كه در حال حاضر تعداد معدودی شركت‌های داروسازی ایران از این استقبال كرده‌اند و در این راستا تاكیدات وزارت بهداشت بسیار الزامی است.

 علت عدم استقبال شركت‌های داروسازی در این زمینه چیست و فواید گرفتن تاییدیه‌‌های سازمان بهداشت جهانی چه مزایای برای شركت‌های داروسازی ایران در بر خواهد داشت؟

ماننتی: شاید یكی از دلایل عدم استقبال شركت‌های داروسازی ایران در این راستا عدم اطلاع از این مسائل باشد و دلیل دیگر آن زمانبر بودن فرایند دریافت استاندارد است ولی باید در این راستا وزارت بهداشت به این مسئله تأكید بیشتری به شركت‌های داروسازی ایران داشته باشد.

شركت‌های داروسازی در گام نخست باید مشخصات فنی داروهای خود را به سازمان جهانی بهداشت ارائه كنند و در مرحله بعد كارخانه مورد نظر باید از نظر كارشناسان سازمان پس از بازدید مورد تأیید قرار گیرد.

در مورد فواید دریافت استانداردهای سازمان بهداشت جهانی نیز باید عرض كنم كه در وهله نخست كیفیت داروها ارتقا می‌یابد كه این امر مسئله انسانی را مورد توجه قرار می‌دهد و در مرحله بعد مسئله اقتصادی بسیار حائز اهمیت است به طور مثال اگر آژانس‌های سازمان ملل برای تهیه دارو جهت حوادث بزرگ طبیعی از جمله حادثه سیل پاكستان بخواهند دارو خریداری كنند از شركت‌های داروسازی كشورهای كه تأییدیه ‌های دارویی سازمان جهانی بهداشت را داشته باشد این داروها را خریدار می‌كنند.

‌دریافت تأییدیه‌ها و استانداردهای دارویی از طرف سازمان بهداشت جهانی توسط شركت‌های داروسازی ایران بسیار می‌تواند از نظر اقتصادی برای آژانس‌ها نیز فوایدی داشته باشد زیرا در بعضی مواقع آژانس‌ها به دلیل نداشتن استانداردهای داروهای كشورهای منطقه مجبورند داروهای اروپایی كه استاندارد سازمان بهداشت جهانی را دارند را با قیمت بسیار بالا هم از نظر هزینه دارویی و هم از نظر هزینه ترابری متقبل شوند.

 سازمان بهداشت جهانی چندی قبل ایران را به عنوان ناظر تولید واكسن در منطقه مدیترانه شرقی تعیین كرد آیا ایران ناظر به تمام تولیدات واكسن در این منطقه معین شده است یا خیر؟ انتظار سازمان بهداشت جهانی از ایران در سال‌های آینده در زمینه تولید واكسن چیست؟

ماننتی: ایران در منطقه مدیترانه شرقی نخستین كشور ناظر سازمان بهداشت جهانی محسوب می‌شود و حدوداً 2 تا 3 ماه بعد كشور مصر نیز بعد از ایران به جمع كشورهای ناظر پیوسته است و این امر به معنای عضویت ایران و مصر در شبكه كشورهای منطقه مدیترانه شرقی در امور نظارت بر واكسن است ولی باید تمام كشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی به طور مستقل از نماینده سازمان بهداشت جهانی كشور متبوع خود برای تولید واكسن تأییدیه دریافت كند و ناظر شدن ایران بر تولیدات واكسن به معنای نظارت بر تولیدات واكسن در دیگر كشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی به حساب نمی‌آید.

وزارت بهداشت از نظر نظارت بر تولید واكسن از سازمان بهداشت جهانی مهر تأیید دریافت كرده است و این مسئله تنها به معنای نظارت وزارت بهداشت بر تولیدات واكسن در داخل ایران است و در این راستا نیز با عضویت در شبكه كشورهای در حال توسعه می‌تواند از تجربیات و اطلاعات دیگر كشورها در این زمینه بهره‌مند شود.

 بحث قاچاق دارو در ایران یك مشكل بسیار مهم و اساسی است آیا سازمان بهداشت جهانی در این زمینه نظارتی دارد؟ قاچاق دارو آیا در دنیا امری طبیعی است؟ آیا آماری دارید كه به چه مقدار از ایران دارو به دیگر كشورها به دلیل ارائه سوبسید و یارانه داشتن داروهای ایرانی به كشورهای ثالث قاچاق می‌شود و آیا آماری در سازمان بهداشت جهانی وجود دارد كه نشان دهد چه مقدار دارو به ایران قاچاق می‌شود؟

ماننتی: قاچاق دارو از ایران به دیگر كشورهای دیگر را تصدیق می‌كنم زیرا به دلیل ارزانی برخی داروهای خاص در ایران كه سوبسید و یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد این قاچاق دارو به دیگر كشورها از ایران صورت می‌پذیرد ولی همان طور كه آگاه هستید به دلیل عدم وجود آمارهای دقیق آمار مناسبی در زمینه قاچاق دارو از ایران به دیگر كشورها و همچنین قاچاق دارو از دیگر كشورها به ایران وجود ندارد.

 در بحث اهدای وام‌های سازمان بهداشت جهانی كه در گذشته نیز این وام‌ها به ایران اهداء شد و ایران توانست با استفاده از آن تعدادی خودروی آمبولانس خریداری كند به چه صورت است؟ آیا در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی برنامه‌ای برای اهدای وام به ایران دارد؟

ماننتی: درباره اهدای وام به ایران نیز در حال حاضر هیچ‌گونه درخواستی از ایران برای دریافت وام به سازمان بهداشت جهانی صورت نپذیرفته است.

 تعداد استاندارد پزشك و پرستار در ایران براساس شاخصه‌های سازمان بهداشت جهانی باید به چه تعداد باشد؟

ماننتی: در مورد نسبت تعداد استاندارد پزشكان و پرستاران آمار دقیقی نمی‌توان ارائه كرد ولی در مجموع چیزی كه بسیار روشن است باید تعداد پرستاران در ایران افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha