چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 26333
سلامت نیوز :عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: نبود آب كافی در برخی مناطق موجب شده است تا افراد نتوانند در فواصل كوتاه استحمام كنند و این موضوع خود موجب افزایش بیماری‌های پوستی از جمله بیماری پدیكولوزیس «شپش سر» در بین دانش‌آموزان شده است.

عبدالعزیز جمشیدزهی در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: در مورد بهداشت مدارس در حال حاضر با وضعیت نامطلوبی روبروهستیم؛ كمبود مربیان بهداشت در مدرسه، وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی خصوصاً در مناطق محروم و فروش تنقلات مضر در برخی از بوفه‌های مدارس از جمله مواردی است كه می‌تواند سلامت دانش‌آموزان را به مخاطره بیندازد.

وی ادامه داد: برای داشتن جامعه‌ای سالم‌ و شاداب‌تر باید مسائل در ارتباط با حوزه بهداشت و سلامت از مدارس آغاز شود و آموزش‌های لازم را در این خصوص از سنین كمتر به افراد انتقال دهیم؛ هرچند كه آموزش به تنهایی نمی‌تواند بهداشت را در مدارس نهادینه كند بلكه بودجه مناسبی باید به این امر اختصاص یابد.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به وضعیت نامطلوب بهداشت در برخی مدارس خصوصاً مناطق محروم تصریح كرد: مهمترین مسئله‌ای كه وزارت بهداشت باید به آن توجه داشته باشد، تأمین آب شرب سالم است؛ متأسفانه در بسیاری از مناطق محروم، مسئله خشكسالی موجب شده است تا مردم در این مناطق از بهداشت و سلامت لازم محروم باشند.

وی در ادامه افزود: زمانی كه دانش‌آموزان مناطقی مانند شهرهای سیب‌سوران، زابلی و سراوان خصوصاً دانش‌آموزان روستاهای تابع آنها از خوردن آب آشامیدنی محروم هستند، می‌توان حدس زد كه سرویس‌های بهداشتی در این مدارس چگونه است.

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی به افزایش بیماری "پدیكولوزیس " یا همان شپش سر، در بین دانش‌آموزان مناطق خشك اشاره كرد و گفت: نبود آب كافی در برخی مناطق موجب شده است تا افراد نتوانند در فواصل كوتاه استحمام كنند و این موضوع خود موجب افزایش بیماری‌های پوستی از جمله شپش سر می‌شود كه این بیماری در بین دانش‌آموزان دختر نیز شایع‌تر است.

وی با بیان اینكه خانه‌های بهداشت و درمان، آموزش‌های لازم را در زمینه‌های رعایت اصول بهداشتی به افراد می‌دهند، اظهار داشت: هر مدرسه در خانه‌های بهداشت منطقه خود، پرونده بهداشتی دارد اما در شرایطی كه آب برای داشتن یك زندگی سالم و پاكیزه نباشد، آموزش نمی‌تواند برای ما كاری انجام دهد و آنچه مهم بوده، این است كه مسئولان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان ابتدا در تأمین آب سالم برای استفاده افراد در مناطق خشك، فكر اساسی داشته باشند.

* محروم بودن دانش‌آموزان از ورزش كردن با توجه به فضای فیزیكی غیر استاندارد

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، كم‌نوری كلاس‌های درس در برخی مدارس روستاها و مناطق محروم را از دیگر نواقص برشمرد و گفت: با توجه به بودجه‌ای كه برای نوسازی مدارس در نظر گرفته شده است، همچنان شاهد مدارسی هستیم كه قدیمی و فرسوده هستند یا اینكه استانداردهای لازم در ساخت آنها در نظر گرفته نشده است؛ فضای فیزیكی غیر استاندارد در برخی از مدارس، دانش‌آموزان را از ورزش كردن كه می‌تواند به سلامت روح آنها كمك‌ بسیاری كند، محروم كرده است.

جمشیدزهی تصریح كرد: وضعیت نامطلوب بهداشت و نبود مربی بهداشت در برخی مدارس موجب شده است تا سلامت دندان‌، چشم‌، گوش و دستگاه‌ گوارشی بسیاری از دانش‌آموزان به خطر بیفتد؛ مدرسه‌ای كه نیروی خدماتی و نظافتچی نداشته باشد، مسلماً محیطی آلوده و غیر بهداشتی است كه تمامی این موارد می‌تواند سلامت دانش‌آموزان را تهدید كند.

وی در پاسخ به این پرسش كه تاكنون كمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای رفع این معضلات چه اقداماتی را انجام داده است، بیان داشت: بودجه‌ای كه نیاز است برای نهادینه كردن بهداشت در مدارس به تصویب برسد باید در كمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی شود و انتظار می‌رود تا اعضای این كمیسیون به این امر مهم توجه جدی داشته باشند؛ وضعیت بهداشت مدارس تاكنون در كمیسیون بهداشت و درمان بررسی نشده است و لازم است تا مسئولان آموزش و پرورش كاستی‌ها و نواقص امور بهداشت مدارس را با این كمیسیون در میان بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha