چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 26335
سلامت نیوز : مشاور سازمان بهداشت جهانی گفت: برای هر 11 هزار و 100 ایرانی فقط یك دندانپزشك وجود دارد و بر خلاف كشورهای پیشرفته بسیاری از كشورهای در حال توسعه از جمله ایران شاهد افزایش شیوع بیماریهای دهان و دندان هستند.

به گزارش فارس، پرفسور رامون بائر امروز در دومین كنگره سلامت دهان و اپیدمولوژی دندان كه در دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد اظهار داشت: بیشترین دندانپزشكان ایرانی به صورت خصوصی فعالیت می‌كنند برای هر 11 هزار و 100 ایرانی فقط یك دندانپزشك در كشور وجود دارد.

وی افزود: در این راستا بیشترین مباحث بهداشت دهان و درمان در قاره آمریكا و كمترین در كشورهای قاره آفریقا صورت می‌پذیرد. در ایران نیز در بحث بهداشت دهان و دندان فعالیت‌های خوبی صورت پذیرفته است ولی باید این فعالیت‌ها در راستای ارتقاء بهداشت و درمان افزایش یابد.

بائر تصریح كرد: برای نخستین بار در طول 25 سال گذشته در سال 2007 سازمان جهانی بهداشت مصوبه‌ایی را لحاظ كرد تا در برنامه مشخص ارتقاء پیشگیری و جلوگیری از معضلات بهداشت دهان و دندان در دنیا صورت پذیرد كه می‌توان به استفاده از خمیردندان‌های فلوراید و پیشنهادهایی نیز برای سلامت دندان دربرنامه‌های ملی هر كشوری اشاره كرد.

مشاور سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: تعداد دندانپزشكان ایرانی برای حضور در مناطق محروم باید بیشتر شود و در این راستا هنوز مردم در گرفتن پذیرش برای ویزیت دندانپزشك مشكل دارند. باید سیاستگذاران به افراد جامعه از عواقب دریافت خدمات بهداشت دهان و دندان اخطار دهند و اطلاعات لازم را ارائه كنند.

بائر گفت: سازمان بهداشت جهانی بر مصرف اصلاح‌شده رژیم غذایی، آب، نمك، شیر، مداخلات ترك دخانیات، مصرف پایین الكل را در سلامت شخصی افراد در حوزه بهداشت دهان و دندان بسیار تأكید می‌كند.

مشاور سازمان جهانی بهداشت افزود: مسئله بهداشت دهان و دندان كودكان ایرانی در حوزه پوسیدگی در وضعیت بسیار شدیدی نیست ولی در كشور ایران در سنین 35 سال تا 44 سال حداقل 13 درصد این افراد مشكلات پوسیدگی دارد كه این مسئله بسیار نگران‌كننده است.

بائر بیان داشت: در طول 20 سال از سال 1990 تا 2002 در جهان پوسیدگی‌ها روند كاهش را در بر داشت ولی در كشورهای در حال توسعه این پوسیدگی‌ها بر اساس نبود رژیم‌های غذایی مناسب (مانند شكر و مواد قندی) روند افزایشی داشته است.

وی افزود: از هر 10 مورد در هزار نفر یك نفر به سرطان دهان مبتلا می‌شود كه در این راستا 40 تا 50 درصد بیماران HIV به بیماری دهان مبتلا می‌شوند.

بائر ادامه داد: هزینه‌های پیشگیری بیماری‌های دندان بسیار كم‌ است و باید افراد آگاه باشد كه بیماری‌های تنفسی و قلبی و بیماری‌های مزمن ارتباطات بسیار مستقیمی با بیماری دندان دارند.

مشاور سازمان جهانی بهداشت به مسئله توجه بیشتر بیمه‌های ایران در حوزه ارتقاء بهداشت دهان و دندان اشاره كرد و گفت: خوشبختانه تمام ایرانیان حق استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی را در كشور دارند كه در این راستا باید در خصوص ارتقاء بهداشت دهان و دندان برنامه‌های كشوری متنوعی صورت پذیرد.

بائر گفت: مرگ‌های زودرس در هر جامعه‌ای یك معضل بسیار اساسی است كه متاسفانه نبود بهداشت دهان و دندان می‌تواند یكی از منشاء‌های مرگ‌های زودرس باشد.

وی افزود: سلامت دهان و دندان بر كیفیت زندگی افراد از جمله رژیم غذایی، خواب و ارتباط آنان با دیگران در سطح جامعه تأثیربسیار دارد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: عفونت‌های دهانی یكی از دلایل مرگ و میر در بیماران دیابتی است و افراد باید آگاه باشند كه این نوع بیماری‌ها می‌تواند در افراد دیگر مثل اعتماد به نفس و وضعیت خواب در مجموع بر كیفیت زندگی‌ آنها تأثیر بسیار داشته باشد.

بائر به بزرگترین مشكل بهداشت دهان و دندان در جهان را كه بین 70 تا 90 درصد آن پوسیدگی‌ها است اشاره كرد و گفت: این پوسیدگی‌ها در كودكان بیشتر شایع است و در رتبه بعدی از دست دادن دندان و بیماری‌های حنجره، عفونت‌های دندانی و بیماری‌های مزمن و سرطان را داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha