چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 26344
سلامت نیوز :باوجود گذشت حدود 15 سال از راه اندازی نخستین مركز اطلاع رسانی داروها و سموم در كشور، هنوز برخی از مردم با عملكرد اینگونه مراكز و اینكه چه سووالاتی را می توانند از این مراكز بپرسند ، آشنایی ندارند.
 
به گزارش ایرنا، اكنون مركز اطلاع رسانی داروها و سموم در 30 شهرستان كشور فعالیت دارد؛ مراكزی كه با هدف راهنمایی دارویی مردم و پزشكان و نیز مصرف منطقی داروها راه اندازی شده است.
مراكز اطلاع رسانی داروها و سموم با راهنمایی بیماران، مسمومان و خانواده های آنان ، شمار مراجعات بی مورد به مراكز درمانی را كاهش می دهد.
این مراكز عوارض معمول داروها را شناسایی كرده است و بیماران را با عوارض و تداخلات خطرناك داروها، آشنا می سازد.
مردم می توانند سووالاتی مانند موارد مصرف دارو، موارد منع مصرف دارو، موارد احتیاط، علایم و نشانه هایی كه در زمان مصرف دارو باید رعایت شوند، شرایط نگهداری و پایداری داروها، راهنمایی اولیه و بررسی شدت مسمومیت و اقدامات مقتضی یا هرگونه سووال دیگر در رابطه با داروها را از مراكز اطلاع رسانی داروها و سموم كسب كنند.
پاسخ برخی سووالات تخصصی تر مانند معرفی گزینه های درمانی ایمن تر در دوران بارداری و شیردهی، خصوصیات دارویی مانند جذب، توزیع، متابولیسم و حذف و ارایه دوز سمی دارو را نیز می توان از این مراكز به دست آورد.
هر روز، حجم زیادی از داروهای جدید وارد بازار دارویی كشور می شود و بطور قطع تمام عوارض یا خصوصیات این داروها را نمی توان جزء به جزء برای پزشكان در دوره های بازآموزی توضیح داد. از این رو، پزشكان می توانند اطلاعات مورد نیاز خود درباره داروها را از مراكز اطلاع رسانی داروها به دست آورند.
مراكز اطلاع رسانی داروها، سووالات عمومی و تخصصی در زمینه اطلاعات دارویی و موارد مسمومیت را با استفاده از كتب مرجع و نرم افزارهای روزآمد بین المللی پاسخ می دهند؛ ضمن آنكه پاسخگویان این مراكز، خود متخصص مسمومیت ها بالینی، داروساز، دستیار تخصصی داروساز و پزشك هستند.
طبق آمار مركز ملی اطلاع رسانی داروها، بیشترین تماس های تلفنی توسط بیماران و وابستگان آنها انجام می شود و كارشناسان پاسخگو، سووالات را ثبت و آنها را بررسی می كنند.
پس از بازبینی و بررسی سووال ها، چنانچه مواردی به ویژه با موضوعات بروز مسمومیت و یا بروز عارضه ناخواسته دارویی وجود داشته باشد، با فرد سووال كننده تماس گرفته خواهد شد و اقدامات و راهنمایی های ضروری انجام می شود.
علاوه بر این، اطلاعات آماری سووال ها اغلب بصورت پوستر و مقاله در مجامع علمی مرتبط ارایه خواهد شد.
احمد شیبانی معاون وزیر بهداشت به خبرنگار ایرنا می گوید: مراكز اطلاع رسانی داروها با هدف ارایه اطلاعات در زمینه اثرات و عوارض دارویی، جلوگیری از مصرف خودسرانه داروها به ویژه آنتی بیوتیك ها، مقرون به صرفه كردن نظام دارویی كشور و كاهش حجم مصرف دارویی در كشور راه اندازی شده است.
به هرحال، فعالیت اینگونه مراكز و آشنایی مردم و پزشكان با عملكرد این نهادها در كشور برای ارتقای امنیت دارویی مصرف كنندگان و دسترسی به آمار، ارقام و اطلاعات منطقه ای و كشوری ضروری است.
شهروندان برای ارتباط با مركز اطلاع رسانی داروها و سموم می توانند با شماره تلفن 09646 تماس بگیرند؛ این مركز به طور شبانه روزی و حتی در روزهای تعطیل فعالیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha