آمار ابتلا به بیماری سرطان در ایران همتراز با سایر کشورها بالا نیست، این در حالی است که برخی به اشتباه از واژه‌هایی هم چون سونامی سرطان استفاده می‌کنند.

پیشگیری از 40 تا 50 درصد سرطان‌ها

سلامت نیوز:آمار ابتلا به بیماری سرطان در ایران همتراز با سایر کشورها بالا نیست، این در حالی است که برخی به اشتباه از واژه‌هایی هم چون سونامی سرطان استفاده می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، براساس گزارش‌ها، کنترل سرطان به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کشور است و یکی از مشکلات اصلی سلامت در تمام دنیا و از جمله در کشور ما مورد توجه سیاست‌گذاران حوزه سلامت قرار گرفته است.

از این‌رو پویش ملی «سرطان قابل پیشگیری و درمان است» فعالیت‌هایی را آغاز کرده تا مردم با خود مراقبتی در کاهش آمار ابتلا به سرطان نقش آفرینی کنند دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره به ایرنا گفت: سرطان نسبت به گذشته در کشور زیاد شده اما این بیماری در همه جای دنیا سخت و پرهزینه است و به‌کار بردن واژه‌هایی مانند سونامی دراین شرایط درست نیست.

وی اضافه کرد: جراحی‌های پیچیده، پرتو درمانی و داروهای شیمی درمانی موجب افزایش هزینه‌های درمان این بیماری می‌شود اما در مواردی درمان‌هایی تجویز یا درخواست می‌شود که تأثیر چندانی ندارد یا اثبات نشده است. این مسائل می‌تواند منجر به بروز عارضه‌ها یا حتی کاهش طول عمر مبتلایان شود و از این‌رو بیماران سرطانی باید درمان‌هایی را دریافت یا درخواست کنند که منجر به افزایش طول عمر یا ارتقای کیفیت زندگی شود.


به‌گفته سرپرست وزارت بهداشت نیز بیماری‌های غیر واگیر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نظام سلامت است.  به گزارش مهر سعید نمکی سبک زندگی نادرست، عدم باور سیاستگذاران به بیماری‌های غیر واگیر و دگرگونی‌های فرهنگی مدیریت شده را عواملی دانست که امروز جامعه را به بیماری‌های غیرواگیر از جمله انواع سرطان‌ها گرفتار کرده‌اند.


او اضافه کرد: وقتی گرفتار دیابت و سرطان می‌شویم، با هزینه‌های سرسام آور روبه‌رو می‌شویم و لزوم تقویت مشارکت‌های بین بخشی، بیش از پیش احساس می‌شود. در این خصوص نباید از ظرفیت‌های بالای انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر غافل شویم.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت نیز همزمان با پویش ملی مبارزه با سرطان بیان کرد: در سال‌های اخیر بروز سرطان در سراسر جهان و همچنین ایران رو به افزایش بوده است که البته مهم‌ترین دلیلش افزایش سن جمعیت و افزایش امید به زندگی بوده اما دو دلیل عمده دیگر هم در این زمینه به شیوه زندگی نامناسب و عوامل محیطی بر می‌گردد. دکترافشین استوار افزود: ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است و با رعایت مواردی از جمله پرهیز از مصرف دخانیات، فعالیت بدنی منظم، ایده آل نگهداشتن وزن بدن، تغذیه سالم، محافظت در برابر عفونت‌ها، محافظت از پوست، رعایت اصول ایمنی در منزل و محیط کار، رعایت سلامت روانی و معنوی زندگی، رعایت سلامت زندگی اجتماعی و مراجعه به پزشک در صورت دارا بودن علایم هشدار دهنده سرطان و فراموشی باورهای نادرست می‌توان به این مهم دست یافت.


رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت نیز با اشاره به آغاز هفته مبارزه با سرطان گفت: سالانه ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان در کشور داریم، بیماری سرطان چند عاملی است، اما وقتی مجموعه عوامل در کنار هم قرار می‌گیرند سرطان بروز می‌کند و برخی عوامل، چون سبک زندگی نادرست، چاقی، اضافه وزن، بی‌تحرکی، مصرف سیگار و دخانیات و قلیان، تغذیه ناسالم مانند مصرف غذاهای کبابی، سوخته و پرچرب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.
علی قنبری مطلق با تأکید بر اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، افزود: این عدد قابل توجهی است و نشان می‌دهد که باید به پیشگیری از سرطان توجه ویژه‌ای داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha