محققان دانشگاه موناش استرالیا نحوه عملکرد یک فرآیند کلیدی را که در تمام سلول های انسان وجود داشته و در بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های انحطاط عصبی و پیری نقش دارد، رمزگشایی کردند.

کاهش سرعت پیری با رمزگشایی فرآیند داخلی سلول ها

سلامت نیوز: محققان دانشگاه موناش استرالیا نحوه عملکرد یک فرآیند کلیدی را که در تمام سلول های انسان وجود داشته و در بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های انحطاط عصبی و پیری نقش دارد، رمزگشایی کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، فرآیند اتوفاژی، ابزار پاکسازی سلول ها است که به منظور تجزیه ضایعاتی مانند پروتئین های معیوب، قطعات غشای سلول، ویروس ها و باکتری ها به کار گرفته می شود. سلول ها از غشاهای خاصی برای به دام انداختن و بازیافت انرژی این نوع ضایعات استفاده می کنند.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،تا کنون تصور می شد گیرنده های اتوفاژی وظیفه گردآوری این غشاها را بر عهده دارند، اما اکنون محققان دریافتند ماجرا کاملا برعکس است و غشاهای مورد استفاده برای اتوفاژی، تلاش می کنند تا گیرنده های بیشتری را جذب کرده و فرآیند تجزیه را تسریع کنند.


در فرآیند اتوفاژی سلول اجزای معیوب خود را در غشایی بسته بندی کرده و آن را با اندامک های بازیافت در می آمیزد تا مواد موردنظر را تخریب کند و انرژی لازم برای تولید بخش های جدید را به دست آورد. در صورتی که فرآیند اتوفاژی دچار به درستی انجام نشود، سلول ها توسط اجزای آسیب دیده خود خفه شده و شخص دچار بیماری هایی مانند دیابت، دیستروفی عضلانی، پارکینسون و آلزایمر می شود.


نتیجه این تحقیقات نحوه صحیح پاکسازی سلول ها از ضایعات را مشخص کرده و امکان توسعه راهکارهای مناسب برای کنترل این فرآیند را در اختیار می گذارد.
به گفته محققان در حال حاضر روش های درمانی مختلفی برای کنترل فعالیت پروتئین ها بر اساس فرضیات قبلی در حال توسعه است که مسلما به نتیجه ای نخواهند رسید. فرآیند اتوفاژی دائما درون سلول ها فعال هستند اما گاهی این فرآیند سرعت کافی را ندارد. در صورتی که محققان بتوانند دارویی را برای تسریع فرآیند شناسایی کنند، می توانند مانع تجمع ضایعات پروتئینی درون سلول های عصبی و در نتیجه ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر شوند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha