معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۳۵ درصد تالاب‌های جهان خشک شده‌اند، گفت: معادل ۱۰ درصد گازهای گلخانه‌ای که از طریق سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود همین پهنه‌های تخریب شده تالاب‌ها تولید و منتشر می‌کنند.

تامین حق‌آبه ۲۷ تالاب کشور

سلامت نیوز: معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از سال ۱۹۷۰ تاکنون ۳۵ درصد تالاب‌های جهان خشک شده‌اند، گفت: معادل ۱۰ درصد گازهای گلخانه‌ای که از طریق سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود همین پهنه‌های تخریب شده تالاب‌ها تولید و منتشر می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تعادل ،حمید ظهرابی با اشاره به اینکه تالاب‌ها یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی است گفت: بر اساس برآوردها ارزش اکولوژیک تالاب‌ها ۱۰ برابر جنگل‌ها است که نقش بسیاری در ترسیب دی اکسید کربن بر عهده دارند. او ادامه داد: در حال حاضر ۲۳۳۷ تالاب در کنوانسیون بین‌المللی رامسر ثبت شده است که در کشور ما نیز ۳۵ تالاب تحت ۲۴ عنوان به ثبت کنوانسیون حفاظت از تالاب‌ها رسیده است البته برخی رامسر سایت‌ها مثل ارژن و پریشان دو تالاب مجزا هستند اما تحت یک عنوان به ثبت رسیده‌اند که مساحت آن ۱.۵ میلیون هکتار است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با تأاید بر اینکه تالاب‌ها در کشور خشک مثل ایران ارزش چند برابری پیدا می‌کنند، گفت: امسال روز جهانی تالاب‌ها شنبه ۱۳ بهمن در بندرخمیر استان هرمزگان برگزار می‌شود. شعار روز جهانی تالاب‌ها «در مواجهه با تغییر اقلیم ناتوان نیستیم» است. ظهرابی با تأکید بر اینکه سازمان محیط زیست تلاش می‌کند مدیریت تالاب‌ها را به شکل اصولی پیش ببرد، گفت: مدیریت زیست بومی یا مدیریت اکوسیستمی را به عنوان سیاست اصلی در سازمان محیط زیست در مورد حفاظت و احیای تالاب‌ها پیگیری می‌کنیم که در این سبک مدیریتی همه ذی‌نفعان بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و مردم محلی در برنامه حفاظت و احیای تالاب و حتی در مرحله اجرا حضور و مشارکت دارند.

هدف از مدیریت اکوسیستمی این است که منافع همه گروه‌ها در راستای توسعه پایدار محقق شود. او ادامه داد: تاکنون برنامه مدیریت زیست بومی ۱۴ تالاب به تصویب رسیده است همچون برنامه زیست بومی ۷ تالاب دیگر تدوین شده و در مرحله تصویب قرار دارد افزون بر اینها برنامه ۶ تالاب در مرحله تدوین است. او با تأکید بر اینکه تأمین منابع آب مورد نیاز برای احیای تالاب‌های تخریب شده نکته بسیار مهمی است، گفت: در همین راستا بر اساس قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها که سال گذشته به تصویب مجلس رسید حق‌آبه مورد نیاز ۲۷ تالاب تعیین شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha