سلامت نیوز :روانپزشكان بر این باور هستند كه افسردگی پس از سقط جنین می‌تواند حتی پس از زایمان‌های موفق در بارداری‌های بعدی ادامه پیدا كند و به همین خاطر باید درمان آن را تا پیش از بارداری مجدد جدی گرفت.

به گزارش  ایسنا، این متخصصان در مطالعات خود روی زنانی كه پس از سقط جنین دچار افسردگی و اضطراب شده بودند متوجه شدند كه علائم این اختلالات روانی و خلقی ممكن است حتی در بارداری‌های موفق بعدی و به دنیا آمدن نوزاد سالم ادامه پیدا كند.

این ارزیابی براساس یك مطالعه طولانی مدت روی والدین و فرزندان تحت عنوان تحقیق Avon Longitudinal در دانشگاه بریستول صورت گرفته است.

به گزارش روزنامه دیلی میل، روانپزشكان در این بررسی‌ها به هیچ مدرك علمی و مستدل دست پیدا نكردند كه ثابت كند علائم این اختلالات خلقی ناشی از سقط جنین، پس از تولد نوزاد سالم در بارداری بعدی كاهش پیدا می‌كند و یا برطرف می‌شود.

براساس این گزارش، معمولا همه تصور می‌كنند با تولد نوزاد تازه به دنیا آمده، خاطره سقط جنین قبلی به فراموشی سپرده می‌شود و زندگی رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرد ولی محققان مركز پزشكی روچستر در بررسی های خود دریافتند كه افسردگی پس از سقط جنین می‌تواند حتی تا سه سال پس از تولد نوزاد سالم و جدید هم ادامه داشته باشد.

این متخصصان حدود 13 هزار و 133 زن را مورد بررسی قرار دادند كه 21 درصد از آنان یك یا دو بار سقط جنین را تجربه كرده بودند و 108 نفر از آنها جنین مرده بدنیا آورده بودند. محققان اضطراب و افسردگی را در تمام این زنان مورد مطالعه قرار دادند.

آنها دریافتند زنانی كه یک بار تجربه سقط جنین یا تولد نوزاد مرده را داشتند، پس از سه سال تقریبا 13 درصد دچار علائم افسردگی شده بودند و 19 درصد دیگر از این زنان كه دو بار تجربه سقط جنین داشتند تا 33 ماه بعد گرفتار افسردگی بودند. در این شرایط كه مادر در شرایط روحی بدی قرار دارد فاكتور مهمی كه می‌تواند او را به حالت طبیعی و وضعیت سلامت روانی بازگرداند، حمایت اطرافیان و بویژه همسر وی است كه با احساس امیدواری در مادر می‌تواند حتی او را برای دوباره صاحب فرزند شدن آماده سازد و احتمال افسردگی‌های بعدی را نیز به میزان قابل توجهی كاهش دهد.

شرح این بررسی‌ها در مجله انگلیسی روانپزشكی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha